הוצאה חדשה של עשרות מ' ש' משגעת את חברות הסלולר

משרדי התקשורת והאוצר יבקשו ביום שני בשבוע הבא לשנות תקנות שיאפשרו לגבות אגרות תדרים מהחברות ללא הנחות עבור תדרי הדור הרביעי ■ החברות מבקשות להעניק להן הנחות כי מדובר ברשת חדשה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ועדת הכספים של הכנסת תדון ביום שני הקרוב בבקשת משרד התקשורת לשנות את התקנות בעניין אגרות התדרים שמשלמות חברות הסלולר - מה שיביא לכך שהחברות לא יוכלו לקבל הנחות באגרות עבור שימוש בתדרי הדור הרביעי. מכיוון שמדובר בשינוי תקנות, נדרש אישור בוועדת הכספים.

השינוי מעורר תרעומת בקרב החברות הוותיקות בעיקר. מי שלא ייפגע מהשינוי הוא חזי בצלאל, שרכש תדרים לדור הרביעי, והוא מוגדר כמפעיל חדש בכל היבט - הן בהיבט של הרישיון החדש שיינתן לו (במידה וייכנס לשוק), והן בהיבט של שימוש ראשוני בתדרים שרכש.

הגדרת התקנות לעניין אגרות התדרים מנוסחות היסטורית בצורה שניתנת לפרשנות. הכוונה בהנחות באגרות הייתה לאפשר למפעיל חדש להתבסס בשוק ולכן האגרות מושתות עליו בצורה הדרגתית לאורך 5 שנים. השדרוגים הטכנולוגיים ברשתות כבר החלו לעורר שאלות מתי מדובר בשדרוג ומתי מדובר ברשת חדשה שניתן לתת בגינה הנחות באגרות.

במשרד התקשורת, וככל הנראה בעידוד ותמיכה של משרד האוצר, החליטו לפרש את התקנות כך שהנחות באגרות יינתנו למי שמקבל רישיון חדש והוא שחקן חדש בתחום, ולכן אין לראות בחברות הוותיקות כמי שזכאיות לקבל את ההנחות. עבורן מדובר למעשה בשדרוג של השירותים שהן ממילא מספקות ולא ברשת חדשה.

מנגד החברות טענו כי ההנחות מחוייבות המציאות מפני שרשתות דור רביעי הן רשתות חדשות לכל דבר שמחייבות השקעות של מאות מיליוני שקלים, ולכן מן הראוי ללכת לקראתן. עבורן מדובר בתוספת אגרות של עשרות מיליוני שקלים בשנה. הוצאה כה כבדה במצב השוק היום עשויה להוביל את החברות להפסדים, אף מעבר למה שצפוי.

והיה והתקנות יאושרו יש לקוות שהמשרד ישחרר את התדרים לחברות שכבר שילמו עליהם.