אופטימיות בשווקים: "ההצעה של יוון היא רצינית ואמינה"

היום צפוי הפרלמנט היווני להכריע האם לתמוך או לדחות את ההצעה האחרונה של ממשלת יוון ■ עליות חדות בבורסות אירופה ובוול סטריט עקב אופטימיות המשקיעים בנוגע לפתרון הסאגה היוונית ■ האירו מזנק בכ-1.5%

יוון / צילום: רויטרס
יוון / צילום: רויטרס

ראשי גוש האירו יתכנסו לעוד פסגת חירום מחר (שבת) וגם ביום ראשון כדי להחליט האם לקבל את ההצעה האחרונה של ממשלת יוון ולסיים (בשלב הזה..) את המשבר. ההצעה כוללת קיצוצי הוצאות, העלאת מע"מ על ארוחות במסעדות והעלאת גיל פרישה.

היום צפוי הפרלמנט היווני להכריע האם לתמוך או לדחות את ההצעה האחרונה של ממשלת יוון. בינתיים, עליות חדות נרשמות בבורסות אירופה ובוול סטריט עקב אופטימיות המשקיעים בנוגע לפתרון הסאגה היוונית.

האירו מזנק בכ-1.5% מול הדולר ונסחר סביב 1.12 דולרים לאירו.

ממשלת יוון תבקש היום אישור מהפרלמנט לדון עם הנושים על תוכנית הכוללת צעדים פיסקליים בהיקף 13 מיליארד אירו ובקשת הלוואה בהיקף כ-59 מיליארד דולר, כך עולה מדיווחים מאירופה אתמול בערב. זאת, לאחר שהממשלה היוונית כבר אישרה אתמול את התוכנית.

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, כינה את ההצעה של יוון "רצינית ואמינה" והוסיף כי היא מצביעה על כך שיוון רוצה להישאר בגוש האירו. ראש ממשלת הולנד, שינהל את ישיבת החירום של ראשי גוש האירו מחר, אמר שהנושים יפרסמו תשובה "ככל הנראה במהלך היום".

גם שר האוצר של ארה"ב ג'ק לו התייחס לתכנית של יוון וטען כי היא "מעוררת תקווה לפתרון המשבר". לו טען כי אין ספק שהתכנית קרבה בין הצדדים והשיבה חלק מהאמון, אך אין ספק שהם יצטרכו לעבוד קשה בימים הקרובים כדי לחתום על ההסכם הסופי.

"גם אם ההצעה תאושר על ידי הפרלמנטים השונים והמוסדות הבינלאומיים, עדיין ישארו סיכונים שכן כלכלת יוון צפויה לעבור עוד תקופה של הצטמקות בשנה הקרובה ובכלל לא בטוח שהם יצליחו לעמוד בסיכומים", אמר ניק קוניס, כלכלן ב-ABN Amro Bank NV.

ג'ורג' סארבלוס, אסטרטג בדויטשה בנק, מציין בסקירה שפרסם כי "אם תהיה התקדמות נוספת גם בזירה המקומית ביוון, גם בזירה האירופאית וגם בזירה הבינלאומית במהלך היום ובסוף השבוע אז בהחלט אפשר יהיה לומר שההסכם קרוב מתמיד".

ראש ממשלת יוון ציפראס התחייב להגיש הצעה בסוף השבוע, לאחר שאירופה הציבה ליוון דד-ליין להגיש הצעה משופרת עד יום ראשון. יוון מבקשת חבילת סיוע ל-3 שנים ועד כה הבטיחה בעמימות "לחזק את הכלכלה ולהפוך אותה למודרנית יותר". הנושים דורשים ממנה לבצע רפורמות מבניות בכלכלה, במערכת המס ובפנסיות הנדיבות שהיא מעניקה לעובדי מדינה.

קרן המטבע הבינלאומית מעריכה שיוון תזדקק ל-60 מיליארד אירו כדי להמשיך לתפקד עד שנת 2018. שני חברים בצוות המו"מ של ממשלת יוון אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי יוון תבקש קצת יותר מ-50 מיליארד אירו ובתמורה תתחייב לבצע קיצוצים והעלאות מסים בהיקף של 8 מיליארד אירו בשנה. מדובר בהיקף גבוה יותר מזה שהוצע בשבוע שעבר ונזנח לבסוף ע"י ציפראס, שבחר ללכת למשאל עם על המשך תוכנית הצנע, משאל בו היוונים אמרו "לא" לצנע, כידוע.