שיא היסטורי: משכנתאות ב-7 מיליארד שקל בחודש יוני

כפי שנחשף ב"גלובס", ההצהרות של שר האוצר משה כחלון על מלחמה במשקיעי הנדל"ן והעלאת מס הרכישה עשו את העבודה: זינוק של 21% בהיקף המשכתנאות ביוני לעומת מאי, וזינוק של 52% לעומת יוני 2014

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר

כפי שנחשף ב"גלובס", הציבור הסתער על הדירות בחודש יוני ונטל בחודש יוני משכנתאות בהיקף 6.99 מיליארד שקל - שיא כל הזמנים. כל זאת, על רקע והעלאת מס הרכישה והדיווחים כי שר האוצר, משה כחלון, מתכוון להתמקד בטיפול במשקיעי הנדל"ן.

הנתון ביוני 2015 מהווה זינוק של 52% לעומת נתוני יוני 2014, ועלייה של 21% לעומת נתוני חודש מאי השנה. עד היום, החזיק אוגוסט 2012 בשיא, עם משכנתאות בסך 5.8 מיליארד שקל. גם אז נקבע השיא על רקע שינוי רגולטורי של העלאת המע"מ בחודש לאחר מכן, שייקרה את הדירות החדשות והביאה להקדמת עסקאות רבות.

הנתונים החריגים בשוק נרשמו, כאמור, על רקע העלאת מס הרכישה למשקיעים שישולם על דירה ששוויה עד 4.8 מיליון שקל לרמה של 8%, ובדירות בשווי גבוה מ-4.8 מיליון שקל - למס של 10%.

מטרת העלאת המס היתה להקטין את הפעילות של המשקיעים בשוק, ולהביא להקטנת הביקושים, עד אשר יחל כחלון לבצע צעדים שמטרתם להגדיל גם את ההיצע בשוק הנדל"ן. במקור העלאת מס הרכישה הייתה אמורה להתבצע בתחילת יולי, אולם באוצר ראו כיצד המשקיעים עטים על הדירות, כדי להספיק לקנות אותן לפני שהעלאת המס תיכנס לתוקפה. בסופו של דבר הוחלט להקדים את העלאת המס, שנכנסה לתוקף כבר לפני כשלושה שבועות.

היקף המשכנתאות החדשות
 היקף המשכנתאות החדשות