"אין פה שוק של ספרים דיגיטליים, ולכן אין לנו תחרות"

השחקן החדש בתחום הספרים הדיגיטליים בארץ הוא אתר GetBooks, שהוקם לאחרונה ע"י האחים בן ופאול מסנז'ניק ■ "מגיעה לעם הספר חוויית קריאה וחוויית קנייה נוחה, פשוטה ומתקדמת"

בן ופאול מסמז'ניק / צילום: תמר מצפי
בן ופאול מסמז'ניק / צילום: תמר מצפי

ברחבי העולם, הספרים הדיגיטליים הם שוק שהולך וגדל. באמזון בשנה שעברה נמכרו כבר יותר ספרים דיגיטליים מאשר מודפסים, ובסין, גרמניה ורוסיה זהו שוק שצומח במהירות. בישראל מדובר בתחום שאמנם צומח, אבל עדיין מהווה כאחוז בלבד מכלל המכירות בענף.

השוק הדליל בארץ של הפעילות בתחום, כולל בעיקר את מיזם Evrit מבית קבוצת "ידיעות", ועוד מספר שחקנים קטנים יותר, כמו מנדלי, אינדיבוק ובוקסילה. רשתות והוצאות הספרים המקומיות לא ממש נמצאות בשוק הזה, שאליו רוצים להיכנס עתה צמד האחים בן ופאול מסנז'ניק.

המסנז'ניקים הקימו לאחרונה את אתר GetBooks, המציע ספרים דיגיטליים. לדברי בן מסנז'ניק אלפי ספרים נמצאים בימים אלה בתהליך לשילובם - חלקם כבר באתר, ואחרים בדרך לשם. קצב ההעלאה לאתר הוא של 100-150 ספרים בשבוע: "בנינו מערך דיגיטיזציה, כדי שהתהליך יהיה באיכות גבוהה".

- האם המטרה היא להתחרות ב-Evrit?

מסנז'ניק מחייך: "אין פה שוק, ולכן אין תחרות. זה כמו שאתחרה איתך עכשיו על טיסות לירח".

לדבריו, "הגענו לפרויקט הזה מהמקום שאנחנו נורא אוהבים לקרוא וקוראים כבר הרבה זמן בדיגיטל. התחלנו לבדוק למה השוק הזה לא קיים בארץ. ראינו פוטנציאל עסקי בישראל דווקא, כי יש פה קבלה מהירה של טכנולוגיה. וזה לא עובד, למרות כל הגורמים הסביבתיים שאמורים לתמוך בזה. עשינו הרבה בדיקות ומחקרים, עם קבוצות מיקוד, סופרים והוצאות".

כך, למשל, מסקר iPanel שבוצע עבור GetBooks, עלה כי למרות ש-74% מהקוראים מודעים לאפשרויות קנייה וקריאת ספרים דיגיטליים בעברית, 85% מקהל הקוראים מעולם לא התנסו בחוויית הקריאה בדיגיטל. הקריאה הדיגיטלית בעברית נתפסה עד כה כלא נוחה, לא זמינה ובעיקר דלת-מגוון. במחקרים הללו עלה הפער הגדול בין היותה של ישראל מדינה שקולטת טכנולוגיה לבין הדלות של ענף הספרים הדיגיטלי. מסנז'ניק: "לפי המחקרים השונים, שיעור החדירה של הסמארטפונים בישראל הוא למעלה מ-90% וזהה לאחוז חדירת הטלוויזיות. אנו דומים בכך למדינות המתקדמות בעולם בהן קריאת הספרים הדיגיטליים נפוצה יותר מאשר בישראל".

מחקר זה משתלב עם אחרים, כמו סקר שיצא לאחרונה מבית "עברית", לקראת שבוע הספר. לפי הסקר, שנערך בקרב 602 ישראלים בוגרים שקראו לפחות 4 ספרים בשנה האחרונה, 86% מהם מעדיפים ספרים מודפסים על דיגיטליים. רק 9% ציינו כי יעדיפו לפטופ, טאבלט או סמארטפון כאמצעי לקריאת ספר, 2% מכשיר ייעודי כגון קינדל ועוד אחוז בודד מעדיף קריאה מהמחשב. מהסקר עלה גם שדווקא הקבוצה שיותר מוכנה לאפשרות של שימוש בספרים דיגיטליים, היא שקוראת פחות, מאחר שנשים קוראות יותר מגברים ודתיים וחרדים יותר מחילונים ומסורתיים (ייתכן שאצל הדתיים יש אמנם יותר פתיחות לאופציה הדיגיטלית, אבל פחות אפשרות לעשות זאת בזמן הפנוי הרב ביותר בשבוע - יום השבת). ולמה באמת אין דיגיטיזציה של הענף? לדברי מסנז'ניק: "יש לכך מספר סיבות. אחת הבולטות היא בעיה של מגוון. יש אנשים שכבר התנסו בדיגיטלי אבל אין להם כבר יותר מה לקרוא, כי ההיצע דל. ככה זה - אם אין מוצר טוב, אנשים נוטשים את הפלטפורמה. אנחנו מקדישים לזה תשומת לב. הכוונה לעבוד עם כל ההוצאות. התכנון שלי הוא שכל העושר הספרותי יהיה אצלנו.

"סיבה נוספת לשוק הדיגיטלי הקטן, היא שחסרה אפליקציה טובה מותאמת עברית, שתעניק חווית קריאה. ל-Evrit יש אפליקציה טובה וגם לנו יש עכשיו אפליקציה טובה, שעליה עבדנו הרבה.

"דבר נוסף שחשוב כדי שהספרים הללו יצליחו, זה שכל המוצר הדיגיטלי יהיה פשוט מבחינת היכולת לקרוא. 'דיגיטלי' נשמע לאנשים מפחיד ומורכב, וזה ממש לא. לכן בעבודה שלנו שמנו דגש על כך שהשימוש, מרמת העיצוב ועד הקריאה בפועל, יהיה פשוט ונוח".

ואכן, הדברים הללו יושמו באפליקציה. היא מאפשרת לנהל ולערוך את ספרייתכם, לשנות פונט, ריווח, אופני דפדוף, לסמן פסקאות וטקסטים נבחרים, להוסיף עליהם הערות ולחלוק אותם ברשת, לדפדף בקלות בין פרקי הספר ולהוסיף סימניות לניווט המהיר. לדברי מסנז'ניק, הרישום פשוט - נכנסים לאתר, בוחרים ספרים, קונים אותם ומורידים את האפליקציה.

בן ופאול הגיעו מתחום השיווק והפרסום בדיגיטל. הם עובדים מול גורמים בחו"ל, בעיקר ברוסיה ואוקראינה ובפרויקט של GetBooks הם כבר חתמו על הסכמים עם כמה מההוצאות הבולטות - כנרת זמורה ביתן, מודן, קיבוץ מאוחד-פועלים ומטר. עם שתי הוצאות גדולות אחרות, "ידיעות ספרים" וכתר, הם במו"מ לשילובן. במיזם הושקעו מיליוני שקלים, 1.5 מיליון שקל עוד טרם ההשקה, ומתוכננת השקעה נוספת בזמן הקרוב מגורמים פרטיים.

המחירים באתר זולים בהרבה מספרי הנייר. כך, למשל, "שלוש קומות" של אשכול נבו, שמחירו הקטלוגי הוא 69 שקל ומוצע באתר סטימצקי תמורת 62 שקל, באתר של GetBooks הוא עולה 42 שקל.

"ההיסטוריה של המחר" של יובל נח הררי, שמחירו הקטלוגי 78 שקל ומוצע באתר סטימצקי ב-70.20 שקל, אצל GetBooks עולה 49 שקל.

מסנז'ניק: "הגיע הזמן שקוראי העברית יוכלו באמת ליהנות מעולם הקריאה בספרי דיגיטל. מגיעה לעם הספר חוויית קריאה וחוויית קנייה נוחה, פשוטה ומתקדמת.

"דווקא בישראל המתקדמת כל כך מבחינה טכנולוגית ומאמצת מהר את כל החידושים, קהילת הקוראים הישראלית לא זכתה עד כה לשדרוג הטכנולוגי הראוי, על אף שהיא מוכנה כבר מזמן לעבור לשלב הבא".