אוסף שפילמן ימכור יצירות צילום בינ"ל ב-3-5 מיליון אירו

במכירה, שתיערך בנובמבר בבית המכירות כריסטי'ס, יוצעו 139 עבודות צילום המוגדרות "קלאסיות" בשווי מצטבר המוערך ב-2-3 מיליון אירו, ו-82 יצירות עכשוויות בערך של 1.2-1.7 מיליון אירו

הקפלה של רותקו עבודה של תומס סטרות/ צילום: כריסטיס
הקפלה של רותקו עבודה של תומס סטרות/ צילום: כריסטיס

מכון שפילמן לצילום מעמיד למכירה את האוסף הבינלאומי שלו, באמצעות בית המכירות כריסטי'ס. במכירה, שתיערך בחודש נובמבר, יוצעו 139 עבודות צילום המוגדרות "קלאסיות" בשווי מצטבר המוערך ב-2-3 מיליון אירו, ו-82 יצירות עכשוויות בערך של 1.2-1.7 מיליון אירו - כך נודע ל"גלובס".

האספן שלום שפילמן ייסד את מכון שפילמן ב-2010, ופתח חלל תצוגה מרשים שקיים סדרת תערוכות חשובות. בשנה האחרונה נסגר חלל התצוגה והמכון הודיע כי יתמקד בהשקעה ובתרומה למחקר ולחינוך בתחום התמחותו. ברשותו של שפילמן אוסף גדול הכולל עבודות צילום היסטוריות בינלאומיות - מהמאה ה-20 - ועבודות צילום ישראליות עכשוויות.

בדצמבר האחרון הציע מכון שפילמן למכירה 11 יצירות אמנות ישראלית, באמצעות בית המכירות המתחרה, סותבי'ס, במכירה השנתית של אמנות ישראלית בניו-יורק. היצירות נמכרו בהצלחה חלקית בלבד: יצירה של עילית אזולאי נמכרה ב-43.7 אלף דולר, ועבודות של אורי גרשט, טל שוחט, מאיה ז"ק ושי קרמר נמכרו בין 6,000 ל-32 אלף דולר. צילומים של עדי נס (מסדרת החיילים), של מיכל רובנר (מסדרת "ציוני דרך") ושל שרון יערי, לא נמכרו.

כעת מעביר שפילמן את הפוקוס למכירת אמנות בינלאומית, ועל-פי התכנון הוא יוצע לקהל באסטרטגיה רב-שלבית. המכירה הראשונה תהיה במסגרת פסטיבל הצילום של פריז, ב-13-14 בנובמבר. מכון שפילמן מציין שההחלטה להפסיק את הרכישה וההצגה של תערוכות צילום של המכון נעשית מתוך הכרה שהתחום מטופל היטב במסגרת המוזיאונים בארץ, ובעיקר בשני המוזיאונים הגדולים - מוזיאון תל-אביב לאמנות ומוזיאון ישראל בירושלים.

"לשני המוזיאונים אוספי צילום נרחבים, הם אוספים, חוקרים ומציגים צילום ועל כן קיומו של מכון ואוסף קטן יותר המוקדש לנושא נראה בלתי נחוץ כחלק ממשימותיו של המכון בעתיד", נאמר בהודעה מטעמו.

עוד נמסר כי ההחלטה למכור חלק גדול מהיצירות הבינלאומיות באוסף נועדה להבטיח את איתנותו הכלכלית של מפעל המלגות והמחקר של המכון, סמינרים והוצאה לאור, בשיתוף-פעולה עם גופים אקדמיים. אחת מתוכניות אלה היא פעילות שמטרתה "שיפור כישורי השפה דרך צילום" שפותחה בשנים האחרונות ונבדקה בפרויקט פיילוט עם ילדי כיתות ב'-ה'.