"ישראל חשופה לקטסטרופה; חייבים לאשר מתווה הגז"

שר האנרגיה והמים לשעבר עוזי לנדאו השתתף בכנס "הגז בישראל" וטען כי מצב הביטחון האנרגטי של ישראל הוא הגרוע ביותר אי-פעם: "ישראל חשופה לקטסטרופה משקית" ■ "מתווה הגז שהציגה הממשלה נכון, וצריך לאשר אותו במהירות"

עוזי לנדאו / צילום: אוריה תדמור
עוזי לנדאו / צילום: אוריה תדמור

שר האנרגיה והמים לשעבר עוזי לנדאו התייחס היום (ד') לסאגת מתווה הגז וטען כי"חייבים לאשר במהירות את מתווה הגז. אנחנו רואים את חוסר הווודאות הרגולטורי במדינת ישראל. משקיעים בורחים מכאן, וראינו מה קרה עם חברת וודסייד האוסטרלית. יוצא לישראל שם רע בעולם של מדינה ששונאת משקיעים. הופכים משקיעים לטייקונים ושודדים".

לדברי לנדאו, שנאם בכנס "הגז בישראל" במרכז בגין סאדאת באוניברסיטת בר-אילן, "כל רגולטור ישראלי רוצה רק מה שהוא רוצה, ומבחינתו אם לא אז שיישרף העולם. אי-אפשר לעבוד ככה".

לנדאו הוסיף וטען כיהתלות של ישראל בצינור גז אחד עלולה להוביל למשבר במשק האנרגיה בישראל. "מצב הביטחון האנרגטי של ישראל הוא הגרוע ביותר אי-פעם. ישראל חשופה לקטסטרופה משקית. אנחנו לא מרגישים את זה כרגע, כמו שלא הרגשנו דבר לפני פיצוץ צינור הגז ממצרים, אבל אנחנו תלויים בצינור אחד וזה מצב בלתי נסבל", אמר.

לדברי לנדאו, "מתווה הגז שהציגה הממשלה נכון וצריך לאשר אותו במהירות. מחירי הגז סבירים ועכשיו צריך לייצר יציבות בשוק כדי שנוכל לפתח את המאגרים". לדברי לנדאו, מנהיגות אמיתית לא צריכה להתרשם מהאווירה בתקשורת ומההפגנות דלות המשתתפים. צריך לומר לציבור את האמת - צריך לאשר את מתווה הגז".

בכנס השתתף גם מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו, שסקר את אופציות יצוא הגז האזוריות ממאגרי תמר ולוויתן ואמר כי הוא "מקווה שישראל לא תחמיץ את חלון ההזדמנויות ההיסטורי לביסוס וחיזוק היחסים עם מדינות האזור בגלל מאבקים פוליטיים פנימיים". לדברי אבו, "צריך לצאת לדרך, לפתח את מאגרי הגז לוויתן, כריש ותנין ולהרחיב את פרויקט תמר כך ולהבטיח עצמאות ויתירות אנרגטית, תוך ביסוס מעמדה של ישראל כעוגן אנרגטי אזורי".