לבשתם מעיל אטום למים?

כדאי לכם, כי זריקת הבוץ המאסיבית שמתרחשת בכל חמש שנים שוב איתנו (או: בשבת שוב תיערך החגיגה הדמוקרטית שנקראת "הבחירות לנשיאות ברצלונה") ■ על הפרק: התביעות שעומדות נגד המועדון מ"ניימאר-גייט", אובדן הזהות של המועדון, ההסכם השנוי במחלוקת עם קטאר, והרבה מאוד הבטחות - כולל רכישת פול פוגבה והגעה להכנסות של מיליארד אירו בעונה

ז'וזפ ברטומאו נשיא ברצלונה / צלם: רויטרס

אח, להיות ברצלונה. הקבוצה המצליחה בעולם, כנראה הפופולרית בעולם, בעונה של טרבל מרשים במיוחד (ניצחונות על אלופות אנגליה, גרמניה, איטליה וצרפת בדרך). ערימות של שיאים, השחקן הטוב בפלנטה וחוליית התקפה מהמסעירות בהיסטוריה. אז איך זה שבמועדון רבים? ביקורת מכל הכיוונים, האשמות והכפשות. מה קורה פה? אה, דמוקרטיה. בברצלונה יתקיימו בשבת בחירות לנשיאות המועדון.

בכל חמש שנים המחזה חוזר על עצמו. ב-2010, בתקופה הזוהר הקודמת של המועדון, נאלץ ז'ואן לאפורטה, הנשיא המצליח - ללכת אחרי שהתברר כי הדוחות החשבונאיים בתקופתו היו יצירתיים יותר מדי והפכו הפסדים וחובות (בין השאר לרשויות המס) לרווח. מחליפו, סנדרו רוסיי, רצה להביא רוח חדשה למועדון. ניקיון, בינלאומיות, השקטה מסוימת של הבדלנות הקטאלונית, ספונסר על החולצה, דברים כאלה. אבל גם הוא נאלץ ללכת כשנגד ברצלונה תלויות שבע תביעות בבתי משפט, בעיקר עקב "ניימאר-גייט". מחליפו מזה שנה, ז'וזפ ברטומאו, רוצה להגן על כיסאו.

אז מה יש לנו? "העברות, הבטחות, או מיי גוד", הייתה הכותרת באתר "טוטאל-בארסה". ז'ורדי מאיו למשל, אחד המועמדים האיזוטריים, הבטיח להביא את אריק אבידל כמנהל ספורטיבי, אחרי שאנדוני זוביזארטה הועזב על-ידי ברטומאו. מאז חבר אבידל דווקא ללאפורטה שאיבד את קארלס פויול כקלף, ומאיו צירף אליו את מיכאל לאודרופ, שהיה אמנם כוכב במועדון, אבל עזב לריאל הבזויה. במקביל דיווח מאיו על "מתווכים שניגשו להציע לי את סרחיו ראמוס כקלף בבחירות".

המאבק מתמקד בארבעת המועמדים הרשמיים: טוני פריישה (דובר המועדון תחת רוסיי וברטומאו), אגוסטי בנדיטו, לאפורטה וברטומאו. לבשתם מעיל אטום למים? כי זריקת הבוץ מתחילה. הראשון הוא כמובן לאפורטה.

שלושה שבועות לפני הבחירות הוא הטיל את האס הרגיל: יוהאן קרויף. ארבעת עמודי התווך על-פי לאפורטה: "קרויף, קטאלוניה, האקדמיה ויוניצ"ף". ההולנדי הדעתן הכריז: "בארסה אמורה להיות טובה יותר מאשר ב-2010? האקדמיה לא קיימת, יוניצ"ף נעלמו. ב-2010 (תקופת לאפורטה) היו למועדון עוד ערכים, היום כבר לא", והוסיף למי שלא הבין: "אם לאפורטה לא ייבחר, בארסה מפסידה". מנגד מחה בנדיטו: "מה זו האובססיה הזו לקרויף? הוא חשוב, צריך להקשיב לו, בסדר, אבל יש עוד אחרים".

***

עשרה ימים מוקדם יותר, זה כבר נראה גמור. במשאל תמכו 65% בלאפורטה, לעומת 27% לברטומאו החיוור וחסר הכריזמה, שאבק ההצלחה לא דבק בו - אבל כן עלבון האמברגו בשוק ההעברות של פיפ"א. לא רק קרויף התווסף, גם תביעה נוספת של חברת ההשקעות DIS בנושא ניימאר התקבלה בבית המשפט. ז'ואן אוליבר, המועמד למנכ"ל ברצלונה תחת לאפורטה, העריך "שבהתחשב בצפי הכלכלי לשנים הקרובות, וכולל ההוצאות המשפטיות הכרוכות, העלות של ניימאר עוד תגיע לכ-122 מיליון אירו".

שבוע מאוחר יותר, ושני המועמדים המרכזיים עמדו על 35% כל אחד. ה"סוסיוס", חברי המועדון של בארסה - הם בלתי צפויים. ברטומאו הבין שהקהל בעדו מאז שהמאמן לואיס אנריקה והמגן דני אלבס האריכו חוזה. אחרי שווידא עם פיפ"א כי "בארסה רשאית להחתים שחקנים חדשים, רק לא לרשום אותם כרשאים לשחק", הובא בזריזות אלכס וידאל מסביליה, שמצידו "לחכות חצי שנה זו לא בעיה, בארסה זו התגשמות חלום". המגמה לכיוון ברטומאו התחזקה, ופתאום הוחתם ארדה טוראן מאתלטיקו מדריד ע"י נשיא ההנהלה הזמני, שרק דואג לסדר התקין עד לבחירות. "לא יכולנו לחכות יותר", הוא טען, "זו בקשה מפורשת של המאמן".

שאר המועמדים השתוללו. לאפורטה אמר "שההנהלה הזמנית מתכננת את העונה החדשה עם כאלו סכומים, זה לא הגיוני. אם אבחר - אבידל ידבר עם אנריקה". בנדיטו הצהיר: "זו התנקשות ברוח הדמוקרטית של המועדון שלנו", ופריישה הודיע: "ברטומאו מנצל את ההנהלה לצרכיו, מההחתמה (של טוראן) עשו תוכנית ריאליטי".

השבוע, חמישה ימים לפני הבחירות, ועל-פי משאל של העיתון "לה ונגרדיה" מוביל ברטומאו עם 32% מול 26% ללאפורטה. אבל עם ה"סוסיוס" האלה אי אפשר לדעת, מה עוד ש-27% מהם טרם החליטו. בינתיים עוזבים כנראה שרידי האקדמיה את המועדון: מוניר, דאולופאו, מונטויה, סרג'י סאמפר ובעיקר פדרו. בארסה ב' ירדה לליגה השלישית ולמרות שהחלו האימונים - עד אחרי הבחירות אין לקבוצה מאמן רשמי.

בעיתון הקאטלוני "ספורט" הודיע פריישה: "עזיבה של פדרו היא תוצאה של חוסר אמון מופגן בשחקנים שהוכשרו ב'לה-מאסיה'. כדי להזדהות עם המועדון, לא חייבים להחתים שחקנים. זה לא המודל של בארסה". במשאלים הוא משתרך מאחור עם 1.5%, בייחוד מאז שהודיע שאיתו לא תהיינה החתמות כמו של ניימאר או סוארז. לאידיאליסט כמוהו לא יעזרו גם העימותים הפומביים. ומה לגבי חוזה הספונסרשיפ השנוי במחלוקת עם קטאר? על-פי לאפורטה, "החולצה הייתה פנויה לפרסום במקרה הצורך, אבל אני מרגיש רע עם מה שחתמו עם קטאר". ההכרזה, שלא היו אלטרנטיבות, היא שקר, אליבא דלאפורטה. את פריישה הוא האשים "שהיה אסיסטנט של רוסיי וברטומאו בעסקה הזו", למרות שהודה בעצמו "שהעסקה סודית יותר מהנוסחה של קוקה-קולה". הנשיא המכהן, יש לדעת, הסכים רק לעימות אחד, טלוויזיוני, בתחנת TV3 שנערך בשני בערב.

***

רגע לפני הפיק בשבת - הגזרה ממשיכה להתחמם. לאפורטה הודיע שיבטל את העסקה עם קטאר, יחזיר את החולצה ליוניצ"ף, ושהחסות הראשית של ברצלונה צריכה להיות שווה לזו של מנצ'סטר יונייטד עם שברולט (כ-70 מיליון אירו בעונה, כפול מהעסקה הנוכחית עם הקטארים). ברטומאו הבטיח שהכנסות המועדון יגיעו איתו למיליארד אירו בעונה ב-2021. שניהם לא הסבירו איך הם מגיעים לזה - כי כנראה שאת ה"סוסיוס" זה לא הכי מעניין. לאפורטה ביקש ליצור "חזית נגד ברטומאו" עם בנדיטו ופריישה, אבל שיתוף פעולה בין המועמדים הוא בלתי אפשרי. ביום שני נכנסו השניים בלאפורטה "שיודע כבר שהוא לא ינצח".

עוד נושאים על הפרק: משרד תיירות שיירכז את הנסיעות של האוהדים, ורכישת פול פוגבה במחיר מופקע. בשבת יחליטו ה"סוסיוס" אילו הבטחות הם יותר אוהבים.