רמי לוי הוריד מוצרים של יפאורה-תבורי מהמדפים

המוצרים שהוסרו: RC קולה ושישיות מים של מי עדן ועין-גדי ■ במקביל הורדו גם מוצרים של יקבי כרמל, אך אלה שבו למדפים בסוף השבוע האחרון ■ לוי: "לפעמים יש חילוקי דעות" ■ יפאורה: "אין סכסוך עם רמי לוי"

רמי לוי  / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

רשת רמי לוי שיווק השקמה הורידה מהמדפים מספר מוצרים של חברת יפאורה-תבורי וכן של חברת יקבי כרמל.

לפני חודשיים הסירה הרשת את המשקה RC קולה וכן את שישיות המים המינרליים עין-גדי ומי עדן המשווקים על-ידי חברת יפאורה-תבורי. המוצרים הללו טרם שבו למדפים.

את מקומה של יפאורה-תבורי במדפי השתייה תפסה חברת טמפו, בעיקר עם המותג אקווה נובה. ברמי לוי מציעים שתי שישיות של אקווה נובה בגודל 2 ליטר לבקבוק במחיר של 16 שקל. חברת נביעות שמרה על מקומה במדף.

בסמוך לכך רשת רמי לוי הורידה ממדפיה גם את המותג "תירוש", ובמקביל צמצמה את פעילות המכירה של יין "סלקט" שנמכר ברשת לסירוגין - שניהם של יקבי כרמל.

בסוף השבוע האחרון חזר המותג "תירוש" למדפי הרשת, לאחר שהצדדים הגיעו להבנות מסחריות.

חוק המזון, שנכנס לתוקפו השנה, שינה את כללי המשחק בין הספקים לרשתות השיווק. החוק הכניס למעשה אל תוך ההסכמים המסחריים את כלל ההטבות המסחריות שהיו נהוגות קודם לכן; כלומר, המחיר שבו הרשת קונה את המוצר מהספק מגלם בתוכו את כלל ההנחות, להוציא מבצעים.

הכלל הזה משפיע על התנהגות השוק כולו, ובעיקר על רשת רמי לוי שיווק השקמה, בשל האופן שבו היא התנהלה עד כניסת החוק לתוקף. רמי לוי, מנכ"ל הרשת ובעל השליטה, הצהיר תמיד כי הוא יהיה הזול ביותר בכל אזור שבו הוא יפעל, והקפיד להוזיל את המחירים בעקבות המתחרים, גם אם הייתה זו הוזלה של 10 אגורות בלבד. הורדת המחיר לצרכן גולגלה אל הספקים בדיעבד, ובמסגרת החוק החדש זהו צעד שלא ניתן לעשות עוד.

בחודשים האחרונים לוי נתקל ביותר ויותר סירובים מצד ספקים לממן את הוזלות המחיר שהוא מבקש לבצע בעקבות המתחרים. כך, הוא מצא עצמו מתמודד מול מוצרים מוזלים ברשת "אושר עד", שלהם הוא התקשה לתת מענה; וגם הוזלת המחיר הגדולה שביצעה שופרסל, קיבלה ממנו רק תגובה חלקית.

בשל חוסר היכולת להשוות מחירים, לפחות בשני מקרים - כך מדווחים בכירים בשוק - נשלחו עובדים של רמי לוי שיווק השקמה לקנות את כל מלאי המוצר שבמבצע אצל המתחרים; זאת מתוך הבנה כי הצעד הזה יהיה זול יותר מאשר להוריד את מחיר המוצר ברשת. לוי עצמו נשמע מלין כי פניות שלו לספקים נענות בתירוצים מעין "זה לא ניתן לפי חוק המזון".

שחיקה ברווחי רשתות השיווק

לצד חדלות הפירעון שאליה הגיעה רשת מגה, מצבן של כל רשתות השיווק אינו מזהיר, וכולן רושמות שחיקה ברווחים. בפאנל שהתקיים בשבוע שעבר במסגרת ועידת MAD של "גלובס" בשיתוף Orange אמר סמנכ"ל הסחר של שופרסל, אורי קילשטיין, כי המצב אשר לפיו 90% מהרווח על מוצר נותר אצל הספק, ורק 10% מהרווח עובר לקמעונאי - לא יכול להימשך.

בכך צידד גם סמנכ"ל הסחר של טיב טעם, יוסי שליו. הצהרות אלה מצטרפות לדבריו של מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, בנושא, שאותתו כי הקרב לשיפור רווחיות רשתות השיווק יתנהל לא רק מול הצרכנים אלא גם מול הספקים.

בתגובה לידיעה אמר רמי לוי: "המלחמה אצלי היא על המחיר לצרכן ואחרי זה על הרווחיות. האסטרטגיה שלי היא לדאוג שהצרכן יקבל אצלי את מה שאני מבטיח לו - המחיר הזול ביותר בכל אזור. לפעמים יש חילוקי דעות עם הספק שנפתרים עם הזמן. אנחנו נחזיר אותם בקרוב למדפים".

מיפאורה-תבורי נמסר: "לחברה אין סכסוך עם רמי לוי".

מיקבי כרמל נמסר: "כמו בכל משפחה, יש לעיתים חילוקי דעות לכאן או לכאן. אין ולא היה סכסוך עבודה כזה או אחר בין יקבי כרמל לבין רמי לוי. שני הגופים פועלים בשיתוף-פעולה מלא, אך ורק במחשבה על טובת הצרכן".