שרת משפטים או נערת גבעות?

כששרת המשפטים אומרת לחוקרים מראש שהחשוד נקי, מה זה אם לא ניסיון להשפיע עליהם?

איילת שקד / צילום: תמר מצפי
איילת שקד / צילום: תמר מצפי

לאחרונה פרסמה איילת שקד פוסט בעניין מפקד חטיבת בנימין, אל"מ ישראל שומר, שירה למוות במחבל. הנה כמה משפטים ממנו: מה שקרה שם, קובעת (!) שקד, זה "ניסיון רצח (של המחבל) לכל דבר ועניין", ו"מעשה של הגנה אישית על-ידי אל"מ שומר".

ייתכן שמה ששקד טוענת אכן קרה כפי שהיא מתארת. הבעיה היא שבימים אלה נפתחה בעניין זה חקירה באזהרה של מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת). המטרה של כולנו היא שהחקירה תנוהל בצורה עניינית, ללא השפעות חיצוניות, בוודאי לא פוליטיות.

כאשר שרת המשפטים אומרת לחוקרים מראש שהחשוד נקי, מה זה אם לא ניסיון להשפיע עליהם? בשפת החוק זה נקרא שיבוש חקירה. לכאורה. שקד יודעת שלה כמובן לא יעשו דבר, אז היא מנצלת את חסינותה כדי לומר דברים שאינם תקינים מבחינה משפטית וציבורית.

אבל את טועה, איילת שקד. את אמנם חסינה מפני החוק, אבל לא מפני דעת הציבור - ומפני דעתך שלך על עצמך. יש לך היום מוניטין של יושרה. חבל, חבל מאד לפגום בו כבר בראשית דרכך כשרה. את צריכה להחליט אם לנהוג כשרת המשפטים או כנערת גבעות.

אכיפה, שקד, לא חקיקה

הקמת ועדה כדי לא לעשות דבר נחשבה תמיד לשיטה שפותחה על-ידי מפא"י לפני שנים רבות מאוד. דווקא את הדבר הקלוקל והמיותר הזה מחקים בחריצות גם בשלטון הימין. למשל, איילת שקד. יש בעיה של אלימות, שיימינג רע ואכזרי באינטרנט. זו בעיה אמיתית, שבהחלט ראוי לקום עליה בטרם היא תקום עלינו.

שרת המשפטים מודעת לבעיה. היא אף זכתה לכותרות מסוג של "השרה שקד נלחמת בתופעת השיימינג באינטרנט". נלחמת! איך נלחמת? היא הקימה ועדה! בשביל מה? כדי ש"תבדוק את הגבולות שבין חופש הביטוי לחופש השיסוי".

אתם יודעים כמה פעמים ושנים העניין הזה נבדק? אתם יודעים כמה חוקים התקבלו לצורך מלחמה בתופעה זו? עכשיו תבוא הוועדה של שקד ותמליץ על עוד חוקים?

איילת שקד, יעצתי לך במאמר קודם שלי - שבי כמה חודשים בשקט. אל תדברי בנושאים משפטיים, ובעיקר אל תפעלי. קודם תלמדי את החומר, כי את פשוט לא מכירה אותו.

הבעיה במדינה, שקד, אינה חקיקה שקיימת למכביר - אלא אי-אכיפתם של החוקים. הכתובת שלך למלחמה באלימות באינטרנט היא הפרקליטות - לא ועדות, לא חקיקה. הפרקליטות שחוששת מעימותים עם התקשורת והעיתונאים.

יש לך השפעה אצל שי ניצן? תכריחי אותו, אם את יכולה, לאכוף את החוקים הקיימים כדי לחקור את הקמפיין שהתנהל נגד תת-ניצב אפרים ברכה והביא למותו. זו תהיה התחלה יפה ונחוצה למלחמה בשיימינג - אם את באמת מתכוונת לכך.