ייצוגית: אגרוסטאדיס מעסיקה סטודנטים זרים בחקלאות בארץ

בתביעה טוען "קו לעובד" כי הבאת הסטודנטים כעובדים לענף החקלאות מנוגדת להסכם מהגרי העבודה עם תאילנד, וכי הסטודנטים משלמים לחברה על "תוכנית לימודית" שלא קיבלו ■ אגרוסטאדיס: "תביעה מופרכת"

חקלאות, עובדים זרים פועלים תאילנדים / צלם: רפי קוץ
חקלאות, עובדים זרים פועלים תאילנדים / צלם: רפי קוץ

ארגון "קו לעובד" הגיש לאחרונה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של כ-100 מיליון שקל נגד חברת אגרוסטאדיס, בטענה להעסקה לא חוקית של סטודנטים מתאילנד וממדינות נוספות בענפי החקלאות בארץ.

לפי הנטען, אגרוסטאדיס, הנשלטת על-ידי התשלובת החקלאית גרנות, מעסיקה סטודנטים ממדינות שונות על-ידי שיווק תוכנית "לימודים ועבודה" בתחום החקלאות, תוך גביית כספים רבים מן הסטודנטים.

בבקשה נטען כי הבאתם של הסטודנטים כעובדים לענף החקלאות מנוגדת להסכם על גיוס מהגרי עבודה של ישראל עם תאילנד. "אגרוסטאדיס - המציגה את עצמה כמוסד לימודי, בעוד שאין היא אלא חברת כוח-אדם שמבקשת לספק ידיים עובדות בזיל הזול למשקים חקלאיים בישראל - גורפת עשרות רבות של מיליוני שקלים", נטען בתביעה.

לטענת המבקשים, אותן "תוכניות לימוד" לכאורה הוקמו על מנת לספק עובדי חקלאות מן המניין, מעבר למכסות העובדים הזרים המותרות, למשקים חקלאיים בישראל.

ברקע הדברים עומדת מדיניות הממשלה בשנים האחרונות לצמצם את מספר העובדים הזרים המועסקים בענף החקלאות ולהגביל את גובה דמי התיווך הנגבים מהם.

בבקשה נטען כי "על מנת לעקוף את המגבלות על מספר מהגרי העבודה המוזמנים לעבוד בישראל מפעילה גרנות, התשלובת החקלאית הגדולה בישראל המאגדת עשרות קיבוצים ומושבים, באמצעות מיגר, אגודת האחזקות שבבעלותה, חברה בשם אגרוסטאדיס".

לפי הבקשה, משנת 2008 ועד היום "ייבאה" אגרוסטאדיס לישראל באופן זה 4,536 עובדים ממדינות שונות באפריקה ובדרום מזרח אסיה. "קו לעובד" מוסיף וטוען כי מדי שנה גדל מספר הסטודנטים הנופלים קורבן לתרמית לכאורית זו.

לדברי הארגון, התביעה נועדה לפצות את אלפי הסטודנטים בגין הסכומים הנכבדים, בוודאי במושגים של מדינות המוצא שלהם, ששילמו עבור "תוכנית לימודית" שהם לא קיבלו, לרבות עלות כרטיסי הטיסה, וכן כדי לחייב את הנתבעות להשיב את הכספים בהם התעשרו שלא כדין, על חשבון הסטודנטים, מגביית דמי תיווך מהחקלאים.

הבקשה הוגשה מטעם עמותת "קו לעובד" ומטעם אזרח סנגלי בשם עבדול עזיז דיוף, המיוצגים בהליך בידי עו"ד יונתן ברמן ממשרד אדלשטיין ברמן ושות'.

אגרוסטאדיס: "כתב תביעה מופרך מיסודו"

אגרוסטאדיס מסרה בתגובה כי החברה מפעילה אחת מ-6 תוכניות מקבילות לחונכות חקלאית לסטודנטים במגמות חקלאות במדינות מאפריקה, דרום אמריקה ואסיה, הנשלחים על-ידי האוניברסיטאות לשנת התמחות בישראל כחלק מלימודי התואר.

"התוכנית כולה, המכונה תוכנית מש"ב, פועלת מתוקף החלטת ממשלה מיום 13.05.09, והיא מפוקחת על-ידי רגולציה ממשלתית בדמות ועדת בין-משרדית משותפת למשרדי החוץ, הפנים והחקלאות", נמסר.

לדברי אגרוסטאדיס, התוכנית אף קוצרת שבחים רבים במדינות ומשמשת גם כמנוף מדיני של משרד החוץ בסיוע למדינות המוצא של הסטודנטים. כמו כן מקדמת התוכנית בעקיפין גם אינטרסים של היצוא הישראלי בציוד חקלאי במיכון ובזרעים למדינות רבות בעולם.

"במסגרת התוכנית מגיעים הסטודנטים ל-11 חודשי חונכות במשקים חקלאיים בישראל. בתקופה זו הם משובצים לעבודה בענפי המשק במשך 5 ימים ומקבלים שכר על-פי החוק בישראל. היום השישי מוקדש ללמידה ב-3 מכללות לחקלאות בארץ, כאשר אגרוסטאדיס מסיעה את הסטודנטים, מפעילה את תוכנית הלימוד ומעסיקה אגרונומים.

"במהלך השנים האחרונות השתלמו במסגרת התוכנית אלפי סטודנטים, אשר חזרו למדינותיהם וקידמו שם תחומי חקלאות רבים, לשביעות-רצון האוניברסיטאות והממשלות המקומיות.

"אנו מצרים על כך שארגון 'קו לעובד' בחר לשתף פעולה בכתב תביעה מופרך מיסודו, שכל-כולו ניסיון סחיטה של סטודנט סנגלי אשר התעמת עם התוכנית, מסיבות שלא נפרט כאן ועכשיו".

החברה מוסיפה ומוסרת כי "במהלך השנים האחרונות פסלה התוכנית מספר משקים חקלאיים מהמשתתפות בתוכנית, על רקע אי-עמידתם בתנאי ההעסקה והמגורים, והיא מפעילה מפקחים מטעמה בנושא זה. כמו כן במהלך השנים הודחו מן התוכנית, בתיאום עם האוניברסיטאות המשלחות, סטודנטים שסרחו או שלא עמדו בתנאי וכללי התוכנית. דין התביעה הפופוליסטית והמופרכת להידחות".

עדכון: ביום 23.11.17 נדחתה הבקשה לאישור תובענה ייצוגית לאחר שנקבע שתובענה ייצוגית אינה הדרך הראויה לבירור התביעה.