ייחקרו תלונות של חוקרים ברשות המסים נגד עו"ד רות דוד

נחשף חוקר נוסף המבקש להעיד על פרשת המכולה המוברחת שתוכנה הוחזר למבריחים, אחרי פנייה טלפונית ללשכת שר האוצר דאז נתניהו ■ וגם: התפתחות בחקירת רצח המקור המודיעיני שהודיע על ההברחה

עו”ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי
עו”ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי

סערת רוחות בבית משפט השלום בתל-אביב: השופט דניאל בארי קטע שלשום (א') את עדותו של מי שהיה מנהל יחידת החקירות המרכזית של מכס-מע"מ ברשות המסים, רפי עמיאל, במסגרת התיק הפלילי המתנהל נגד רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים.

רותם מואשם על-ידי התביעה המשטרתית ב-23 סעיפים של "העלבת עובד ציבור", בגין פקסים ומסרונים בלשון בוטה שהוא שולח מזה שנים לבכירים ברשות המסים, במשטרה ובפרקליטות, ובהם טענות על שחיתות וטיוח חקירות. רותם, המייצג את עצמו, ניסה לחקור את עמיאל על בלימת חקירה נגד ארגון הפשע של מאיר אברג'יל בענין חשבוניות פיקטיביות, אולם התובעת המשטרתית, שולי אקרמן, התנגדה לשאלות, ואחרי התפרצות של עמיאל, שכינה את רותם "שקרן ופושע סדרתי", הפסיק השופט את העדות.

במקביל, אגף החקירות והמודיעין של משטרת מחוז תל-אביב העביר לפני שבועיים ליחידה להב 433 את תלונותיהם של חברי "קבוצת ה-15" - 15 חוקרים ואנשי ביקורת ביחידת החקירות של רשות המסים (חלקם לשעבר) - נגד פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד-בלום, המואשמת כיום בפרשת רונאל פישר בשיבוש הליכי משפט. זאת, על כך שתלונותיהם על שחיתויות ברשות טויחו על-ידה כשהייתה פרקליטת מחוז. דוד-בלום, יחד עם סגנה מנחם מזרחי, כיום שופט שלום בראשון-לציון, החליטו לסגור את תיק החקירה שנמסר להם על-ידי מפלג הונאה של משטרת מחוז תל-אביב, ובו המלצות להעמדה לדין.

חברי "קבוצת ה-15" התלוננו בעבר נגד מנהל רשות המסים בעבר, איתן רוב, ונגד ראשי יחידת החקירות ברשות, רפי עמיאל, וסגנו שמואל גונן, על טיוח שחיתויות ברשות, ואולם נגד אף אחד מהשלושה לא הוגש כתב אישום. בפנייתם למשטרה כעת, דורשים חברי "קבוצת ה-15" למסור עדויות על פרשיות שחיתות של הטבות מס ענקיות לאנשי עסקים בכירים, קשרים פסולים עם ארגוני פשע והשתקת הטרדה מינית של חוקר בכיר ברשות מול חשודה בעבירות מס עבור ארגוני פשע (האירוע צולם בוידיאו ונמסר לפרקליטות). לטענת חברי הקבוצה, על שולחנה של דוד-בלום "הונחו עדויות, קלטות ומסמכים, והיא בשחיתות תהומית טייחה וסגרה את הפשעים".

טיפול חריג בהברחה

בפנייה הנוכחית של "קבוצת ה-15" למשטרה נחשף שמו של אחד מחברי הקבוצה, עו"ד חיים שצ'ופק, מג"ד מילואים, שהיה חוקר ברשות המסים ופרש ממנה במחאה. שצ'ופק הוא החוקר היחידי בקבוצה, מלבד רפי רותם ושוקי משעול, שנחשף בשמו, ואילו שאר 12 החוקרים מוכנים להיחשף רק במסגרת חקירה ביאח"ה (שמותיהם שמורים במערכת "גלובס").

שצ'ופק מבקש להעיד על אחת הפרשיות התמוהות שהיו ברשימת התלונות של "קבוצת ה-15" - פרשת המכולה המוברחת שתוכנה הוחזר למבריחים, אחרי פנייה טלפונית ללשכת שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, ורציחתו של המקור המודיעיני שהודיע על ההברחה (ראו בהמשך). מטעמו של רה"מ נתניהו נמסר בתגובה כי "אינו מודע לפנייה כזו ולא פעל בעניינה".

בתחילת 2004 קיבל שצ'ופק מידע על "הברחה דוקומנטרית" - כלומר הצהרה על ערך נמוך יותר של הסחורה, שמשמעותו תשלום מופחת שלח מיסי יבוא. החקירה של שצ'ופק הובילה למכולה בנמל אשדוד ובה מקרני קולנוע ביתי בשיעור מס גבוה. בהברחה טיפל "קוף", נציג של רשת מבריחים, שהיה מוכר לחוקרים בגין עבר עשיר במעורבות בהברחות.

בדוח סיכום החקירה המליץ שצ'ופק על החרמת מכשירי הקולנוע הביתי, על קנס מקסימלי ועל הגשת כתב אישום בגין הברחה. מאוחר יותר נודע לשצ'ופק ולחוקרים האחרים בפרשה, שההמלצות הושלכו לפח: לא נדרש קנס, לא הוגש כתב אישום, ומכשירי הקולנוע הביתי המוברחים שוחררו, תוך תשלום שיעור מס מופחת. שצ'ופק ואנשיו טענו כי מעולם לא שמעו על טיפול כל-כך חריג בפרשת הברחה.

"אני ואברג'יל חברים"

במסגרת החקירה הראשונה של תלונת "קבוצת ה-15", שנערכה במפלג הונאה של משטרת מחוז תל-אביב בראשות סנ"צ אריה אידלמן, נמסרה עדותו של א', שכונה מקור 270/02, ונחשב למקור המודיעיני הטוב ביותר בתולדות מחלקת החקירות של המכס. זהותו הייתה ידועה באופן פורמלי רק לראש יחידת החקירות ברשות, רפי עמיאל, לראש תחום מודיעין, דני יחזקאל, ולקצין המודיעין והמפעיל, רפי רותם. מקור 270/02 פנה למפעיליו וטען כי גורם בכיר ביחידת החקירות הדליף את שמו כמודיע, וכי חייו נתונים בסכנה, אולם ראשי יחידת החקירות לא נקטו פעולות להגנתו.

בעדות שהוקלטה בווידיאו, סיפר א' לסנ"צ אידלמן, כי אחד מבעלי הענין בהברחה שבה טיפל שצ'ופק הוא ש"ב, פעיל ליכוד בגוש דן, בעל השפעה במרכז הליכוד. בעדותו אמר, כי ללא ידיעת שצ'ופק וחוקריו, נעשתה פנייה ללשכת שר האוצר דאז נתניהו, ובהמשך הוחזרה המכולה למבריחים, ללא שננקטו הצעדים שנדרשו על-ידי שצ'ופק. עדות זו לא נחקרה, וסנ"צ אידלמן קבל על כך, שהגורמים המלווים את החקירה לא אפשרו לו להפעיל אמצעי חקירה נוספים.

חודשים אחדים מאוחר יותר נמצאה גופתו של 270/02 בבית-מלון בתל-אביב, שתי ציפורני ידיו עקורות, חבלות של הכאה על גבו ושקית ניילון על ראשו מהודקת לצווארו בנייר-דבק (סלוטייפ). בני משפחתו טוענים כי אין שום ספק שמדובר ברצח, אולם המשטרה מסרבת לפתוח בחקירת טענתם.

שלשום, העידו ארבעה בכירים במחלקת החקירות ברשות המסים, במסגרת התיק הפלילי נגד רפי רותם. האחרון, אחד מחברי "קבוצת ה-15", חקר את ראש תחום מודיעין ברשות, דני יחזקאל, על חשיפת מקור 270/02, אולם התובעת המשטרתית התנגדה לחשיפת הפרשה. עם זאת, יחזקאל העיד כי ידע על כך שהמקור התלונן על הדלפת זהותו למשפחות הפשע על-ידי בכיר ביחידת החקירות ברשות, ועל כך שהביע חשש לחייו בעקבות ההדלפה.

רותם טוען, כי באירוע בחדרו של ראש יחידת החקירות ברשות עמיאל, שלף האחרון תמונה שלו עם מאיר אברג'יל ואמר לרותם "דיר בלאק תיזהר, אני ואברג'יל חברים". יחזקאל אישר בעדותו כי היה באותו מעמד וכי עמיאל הראה תמונה, אולם טען כי "זו הייתה תמונה של מישהו שנראה תימני". במהלך עדותו של יחזקאל, שהיתה רוויה התנגשויות מילוליות בינו לבין רותם, העיר השופט בארי לעמיאל, כי הוא מסמן לעד איך לענות לשאלותיו של רותם, והורה לו להפסיק.