חברה ישראלית פיתחה מוצר משופר לטיפול בטחורים

פריטק (Peritch), אשר מתמחה במוצרים לטיפול בתחום האנאלו-רקטלי, נחשפת לראשונה

חברת פריטק (Peritch), אשר מתמחה במוצרים לטיפול בתחום האנאלו-רקטלי, והמוצר הראשון שלה נועד לטיפול בטחורים, נחשפת לראשונה. החברה ביצעה ניסוי מוצלח שבו השוותה את המוצר שלה למוצר המוביל היום לטיפול בתחום, preparation H של חברת פייזר.

בעקבות הניסוי החברה תוכל כנראה להתחיל לשווק את המוצר שלה, ללא צורך באישורים נוספים של ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית, שכן המוצר נרשם במסלול מיוחד לתרופות מעבר לדלפק, מסלול "מונוגרף". כעת מחפשת החברה שותף לשיווק המוצר.

טחורים הם חלקים מפי הטבעת שמכילים רקמות חיבור וכלי דם ותפקידם לסייע באיטום פי הטבעת. מסיבות שונות הם עלולים להתנפח או להיכנס למצב דלקתי, ואז הם מאוד מציקים וכואבים ויכולים אף לדמם. הטיפול המקובל בטחורים נפוחים כיום הוא שילוב של תרופת אילחוש עם תרופה לכיווץ כלי דם, הניתן בתצורת משחה או מגבון, לשימוש כמה פעמים ביום.

חומרים פעילים

הטכנולוגיה של פריטק כוללת את החומרים הפעילים המקובלים בתחום, בתוספת חומר נוסף אשר נקרש והופך למעין מעטפת סביב החומרים הפעילים. בכך, הוא מצמיד את החומרים הפעילים למקם הכואב במשך היום כולו, וכן מהווה חיץ בינם לבין שאר הגוף, מעין "פלסטר" מעל החומרים הפעילים.

המשמעות הפרקטית היא שאם את המשחה הקיימת בשוק יש למרוח 4-5 פעמים ביום, ויש מי שמורח בתדירות רבה יותר משום שהמקום מציק וכואב, הרי שאת המשחה של פריטק ניתן, כך לפי הניסוי, למרוח פעם אחת ביום, ולקבל תוצאות דומות ואף טובות יותר. "מדובר בתועלת לוגיסטית משמעתית - המטופל יכול למרוח את המשחה בבית בבוקר אחרי המקלחת ולפני שהוא יוצא, ואינו צריך לסחוב איתו שפורפרת ולחפש שירותים ולהתעסק במריחה במהלך היום", אומר רוה גיל-מור, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של החברה.

בניסוי שערכה החברה בשבעה אתרים שונים, בשיתוף פעולה עם קופת חולים מכבי, השתתפו מאה חולים, שחולקו לקבוצת ניסוי שהשתמשה במוצר של פריטק ולקבוצה שהשתמשה בשליט הלא מעורער של השוק, Preparation H של פייזר. על פי תוצאות הניסוי, המוצר לא רק נוח יותר לשימוש, אלא גם מוצלח יותר בהפחתת כאב, גירוד ודימום. התוצאות פורסמו בכתב עת מדעי.

המוצר מועמד כאמור לרישום במסלול ייחודי בתחום התרופות שנקרא "מונוגרף". גיל-מור מסביר: "עבור מספר תחומים בעולם הפארמה, ביניהם תחום הטחורים, ה-FDA אישר מסלול מיוחד שאם בו משתמשים בחומרים פעילים מתוך רשימת חומרים מותרים, גם אם שיטת ההולכה שונה, הרי שכל עוד אין שינוי משמעותי בחומר הפעיל עצמו, אפשר להתחיל לשווק את המוצר בלי לעבור הליך של בחינה ובדיקה של הרשות. לכן המוצר של החברה למעשה מוכן כעת לשיווק".

המוצר פותח על ידי ד"ר ערן אילת, היום גם מנכ"ל פריטק, שפיתח גם את המוצר של חברת אוטיק פארמה. כעת כאמור מחפשת פריטק שותף שיווקי. בנוסף החלה החברה לפתח מוצרים נוספים שמשתמשים בשיטת הולכה דומה: מוצר לגרד אנאלי שגם הוא מיועד לרישום במסלול המונוגרף ומוצר ליבלות אנאליות שכבר יירשם כתרופה לכל דבר.