המשחק המרכזי: הוגשו מעטפות ב"מכרז הבזק"; אין תשובה מרשות השידור

הערכות: ערוץ הספורט וערוץ 10 ניגשו למכרז בהצעה משותפת ■ בהתאחדות ובמינהלת טרם פתחו המעטפות, וממתינים להבהרות סופיות ממשרד האוצר ורשות השידור לגבי קיום החוזה לעונת 2015/16 ■ הסאגה תגיע לבית המשפט?

מכבי ת"א מול מכבי חיפה, המשחק המרכזי של ליגת העל בכדורגל / צלם: ערן לוף
מכבי ת"א מול מכבי חיפה, המשחק המרכזי של ליגת העל בכדורגל / צלם: ערן לוף

סאגת שידורי המשחק המרכזי לעונת 2015/16 מסרבת להסתיים: נכון להבוקר (א'), ברשות השידור עוד לא הוציאו להתאחדות לכדורגל ולמינהלת הליגות התחייבות כתובה לפיה ישלמו 15 מיליון שקל בעבור הזכויות, כפי שמעוגן בחוזה התלת-שנתי בין הצדדים, שזו מיועדת להיות שנתו האחרונה. השבוע אמור לעבור בכנסת בקריאה שנייה ושלישית החוק שיסדיר את דחיית סגירת הרשות למארס 2016, אז אמור לקום גוף השידור הציבורי החדש. רק לאחר מעבר החוק, טוענים גורמים ברשות כי יוכלו להתחייב בפני הכדורגל הישראלי על קניית הזכויות לכלל העונה הקרובה, כאשר העסקה תקבל תוקף גם לאחר הקמת הרשות החדשה.

בינתיים, "מכרז הבזק" שהוציאו ההתאחדות והמינהלת למכירת המשחקים, מתוך כוונה לזרז מציאת פתרון לסאגה - הסתיים עם הגשת הצעות. מעטפות הניגשים טרם נפתחו, בשל אי-הבהירות סביב ההסכם עם רשות השידור (אחד התנאים המקדמיים לקיומו ותוקפו של המכרז הוא קבלת תשובה סופית מהרשות בעניין המשחק המרכזי - אך זאת, כאמור - שלילית או חיובית - בינתיים לא התקבלה). על-פי הערכות בשוק, למכרז ניגשו, בהצעה משותפת - ערוץ 10 וערוץ הספורט, שנמצאים שניהם בבעלות קבוצת RGE של אביב גלעדי ולן בלווטניק. ב-RGE הבינו כי רכישת המשחק המרכזי לארבע השנים הקרובות ("מכרז הבזק" הוא לעונות 2015/16-2018/19) הפכה ל"מאסט" עסקי עבורה, לאור אובדן הזכויות היוקרתיות של הליגה הספרדית לערוץ המתחרה ONE, שנמצא בשליטת נוני מוזס.

נכון לעכשיו, בהתאחדות ובמינהלת מעכבים את פתיחת המעטפות, כיוון שהם חוששים מהליך משפטי שייפתח כתוצאה מכך מצידה של רשות השידור, שמבחינתה תטען להפרת חוזה. גורמים רבים ברשות דוחפים לקיים את ההסכם ומודעים לחשיבות המשחק המרכזי עבור ערוץ 1 - שמהווה את עוגן הרייטינג הגדול ביותר שלו (9.4% בממוצע בעונה החולפת). מצד שני, במשרד האוצר, המנהל את פירוק הרשות וכמובן מודע להתפתחויות סביב "מכרז הבזק" - יש מי שעדיין לא הסיר את התנגדותו לשידורי המשחק המרכזי בערוץ 1, ולפיכך קבלת ההתחייבות הכתובה המיוחלת ממשיכה להתעכב. 

קיימת אפשרות כי בהתאחדות ובמינהלת יחליטו לא להמתין לרשות השידור ולפתוח את המעטפות במהלך השבוע (ייתכן כי יפתחו אותן גם לאחר מעבר חוק רשות השידור בקריאה שנייה ושלישית השבוע, זאת במידה ולא יתקבלו הבהרות מספקות מצד הרשות לאחר מכן לגבי תשלום עבור זכויות המשחק המרכזי לכלל העונה הקרובה). במצב כזה, מעריכים בהתאחדות ובמינהלת כי ערוץ 1 ינסה לאתגר את ההחלטה באמצעות עתירה לבית משפט, שצפויה לזרז את סיום הסאגה - לכאן או לכאן.