שבוע לבלגן: טרם אושרה חברת ניהול בינ"ל לרכבת הקלה

כפתרון זמני נבחרו חברות דנה הנדסה ואלדד ספיבק הישראליות לנהל את הפרויקט שיחל ב-2 באוגוסט עבור 153 מיליון שקל

העבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב /צילום: תמר מצפי
העבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב /צילום: תמר מצפי

החברות הישראליות דנה הנדסה ואלדד ספיבק ינהלו את פרויקט הרכבת הקלה שתיבנה בתל אביב עבור 153 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס". זאת, כיוון שהמדינה טרם אישרה את ההתקשרות של נת"ע, החברה הממשלתית שמונתה לקדם את פריקט הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, עם חברת ניהול הפרויקטים הבינלאומית PB על אספקת שירותי ניהול לפרויקט.

בעוד שבוע בדיוק, ב-2 באוגוסט, יחלו העבודות על הרכבת הקלה שתיבנה בתל אביב. הקו הראשון, שאורכו 24 ק"מ (שמתוכם 11 ק"מ של מנהרות תת קרקעיות), יגיע מפתח תקוה לבת ים. העבודות, שצפויות להימשך עד 2021 לפחות, יובילו לשיבוש התנועה בצירים מרכזיים, ובמהלכן תהיה תל אביב חסומה, רועשת ומאובקת.

ואולם, למרות תחילת העבודות, עדיין לא החליטו באוצר אם לאשר את ההתקשרות עם חברת הניהול הבינלאומית PB, לבטל אותה ולצאת למכרז חדש, או לצמצם את היקף ההתקשרות עמה. מדובר בהסכם בהיקף של כ-800 מיליון שקל לאספקת שירותי ניהול לפרויקט, שהיקפו הכולל מוערך כיום ב-14-17 מיליארד שקל.

צוות בדיקה שמונה לבחון את ההתקשרות טרם פרסם את מסקנותיו. בצוות, שמונה לבקשת החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו, חברים מנכ"ל מקורות לשעבר רונן וולפמן ורו"ח איציק עזר. השניים התבקשו לבדוק מיהי חברת PB, האם שכירתה כחברה מנהלת לפרויקט כה מרכזי ואסטרטגי משקפת נוהג מקובל (Best practice) והאם בהסכם ההתקשרות בין PB לנת"ע העבירה נת"ע ל-PB סמכויות שלטוניות או הטבות שלא היתה רשאית להעביר.

בינתיים החלה נת"ע בהליכים מכרזיים למציאת חברת ניהול ישראלית, שממילא הבחירה בה אמורה להקטין את ההיקף הכספי של ההתקשרות עם PB. למרות שבישראל קיימות כמה חברות ניהול פרויקטים בעלות ניסיון, אין חברה אחת שתצליח לנהל פרויקט כזה לבד, ולכן דרש המכרז שתי חברות.

דנה הנדסה נבחרה לנהל את עבודות התשתית בחלק המערבי של הפרויקט (כולל תחנת קרליבך), ותקבל עבור שירות זה דמי ניהול של 92.5 מיליון שקל. עבודות התשתית כוללות שתי מנהרות באורך 5 ק"מ כל אחת ו-6 תחנות. סולל בונה והחברה הסינית CRTG זכו במכרז זה בהיקף של 2.9 מיליארד שקל.

אלדד ספיבק תנהל את עבודות התשתית בחלק המזרחי של הפרויקט, ותקבל עבור השירות 60.5 מיליון שקל. עבודות אלו כוללות בניית 2 תחנות תת קרקעיות ו-2 מנהרות. נת"ע טרם הכריזה על הזוכה במכרז המוערך בכ-2 מיליארד שקל.