ביוליין צנחה 22%: מוצר שלה נכשל בניסוי של השותפה

הצלחת "פיגום הלב" הייתה יכולה להניב לביוליין עד 280 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך ותמלוגים

חברת ביוליין הודיעה היום כי המוצר המוביל שלה, תכשיר ה-BL1040 לטיפול בהתקפי לב, לא הצליח לעמוד בניסוי הקליני הרב מרכזי שערכה בו הרוכשת שלו, חברת בלרופון (לשעבר איקריה). ביוליין לא מסרה פרטים רבים על התוצאות. השותפה צפויה להציג את התוצאות המלאות של הניסוי בכנס קרדיולוגי ב-1 בספטמבר.

בעקבות ההודעה ירדה היום מניית ביוליין בת"א ב-22% לשווי של 360 מיליון שקל, ומאפסת את העליות שרשמה מתחילת השנה. המוצר של ביוליין, שפותח בידי פרופ' סמדר כהן מאוניברסיטת בן גוריון, הוא פולימר אשר מוזרק ללב ומתגבש שם ליצירת "פיגום", אשר נועד לתמוך בלב ולמנוע הצטלקות שלו אחרי התקף לב ובכך להפחית את נזקי התקף הלב.

אולם, בניסוי שנערך בכ-300 חולים במשך כשלוש שנים, הסתבר כי המוצר לא השיג את היעדים העיקריים שלו ולא את היעדים המשניים. לדברי ד"ר כנרת סוויצקי, מנכ"לית ביוליין, "אף שניתוח הנתונים עדיין לא הושלם, לא כדאי לפתח ציפיות לגבי חיים מחודשים למוצר בשלב הזה. הוא נמצא היום בידי בלרופון שתקבע את עתידו".

התקווה הגדולה: טיפול לסרטן

המוצר נבדק בעבר בניסוי ראשוני ב-27 חולים, אשר עברו את הטיפול והתוצאות אצלם השוו לקבוצת ביקורת היסטורית, ונמצאו רמזי יעילות. הוא הוגדר כמכשור רפואי באירופה ולכן היה יכול להירשם לשיווק אחרי ניסוי גדול אחד בלבד - לו זה היה מסתיים בהצלחה. לכן הוא נחשב למוצר מתקדם יחסית בצנרת של ביוליין, למרות שלא תמך בו מידע קליני רב.

סוויצקי ציינה כי ביוליין השקיעה במוצר כ-10 מיליון דולר, וקיבלה מאיקריה/בלרופון 17 מיליון דולר בתשלומי מקדמה ואבני דרך. כך שלמרות שהמוצר נכשל, הוא החזיר את ההשקעה שלו - אך אם היה מצליח, היה יכול היה להניב לחברה עד 280 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך ותמלוגים.

בלרופון היא כאמור גלגול של חברת איקריה, שאיתה למעשה חתמה ביוליין את ההסכם לפיתוח משותף של המוצר בשנת 2009. איקריה נמכרה לקרן השקעות פרטית והוציאה את המוצר של ביוליין יחד עם עוד מספר מוצרים. סוויצקי שוללת היום את האפשרות כי תוצאות הניסוי קשורות לכך שהמוצר עבר ידיים. "הניסוי נמשך אצל בלרופון בדיוק על פי הפרוטוקול שקבעה איקריה. אנחנו מאמינים כי המוצר קיבל את ההזדמנות הכי טובה".

לביוליין מספר מוצרים נוספים בקנה - יש לה ציפיות גדולות בעיקר ממוצר ה-BL8040 לטיפול בסרטן ומחלות המטולוגיות נוספות, אשר נמצא היום ב-5 ניסויים קליניים, האחת מהם שלב IIa בסרטן הדם - שוק שהפך בשנים האחרונות למאוד תחרותי. כמו כן היא מפתחת מוצר לטיפול בצליאק ויש לה שיתוף פעולה לגילוי מוצרים חדשים עם חברת נוברטיס. לביוליין 57 מיליון דולר בקופת המזומנים, שעשויים להספיק לה לשלוש שנים בקצב השריפה המתוכנן.