שם לשכת המדען שונה - והעובדים דורשים תוספת שכר

שם הלשכה שונה ל"רשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית" ■ העובדים נשארים לעבוד באותו מקום עבודה - אבל דורשים תוספת שכר של עשרות אחוזים ותנאי פרישה מופרזים

קובי אמסלם  / צילום: אוריה תדמור
קובי אמסלם / צילום: אוריה תדמור

שמה של לשכת המדען הראשי שונה ל"רשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית" והעובדים דורשים תוספת שכר של עשרות אחוזים: לאחר שועדת הכספים אישרה אמש את הקמת הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית שתחליף את לשכת המדען הראשי, דורשים עובדי המדען הראשי תוספת שכר של 20% ותנאי פרישה מופלגים, אף על פי שמבחינה טכנית חלקם נשארים לעבוד באותו מקום עבודה, רק תחת שם אחר.

אתמול אישרה ועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להקמת רשות לאומית לחדשנות שתפעל בכפוף למדען הראשי. הצעת החוק נועדה להסיר ביורוקרטיות מיותרות ולהגדיל את מסלולי ההטבה ליזמים וקיצור הזמנים מרגע הגשת הבקשות לקבלת מענקים מהמדינה ועד ומתן המענקים בפועל.

למעשה, החוק החדש מעביר את פעילות המדען הראשי ממשרד הכלכלה לתאגיד חדשנות חדש, שיהיה אחראי על הקצאת כספים למו"פ בישראל. החוק החדש קובע כי לכל עובד תינתן האפשרות לבחור האם לעבור לתאגיד החדש או להישאר במשרד הכלכלה, אך מהות מקום העבודה תישאר זהה. עם זאת, דורשים העובדים תוספת שכר של עשרות אחוזים וכן תנאי פרישה שאינם מקובלים במגזר הציבורי אף על פי שחלקם נשארים באותו מקום העבודה.

בדיון הבהיר הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, כי "אין כאן אירוע של פיטורין אלא אופציה של שמירת זכויות מלאה למי שרוצה לעבור לרשות החדשה. מי שלא רוצה תימצא לו משרה בתוך שירות המדינה ומי שיעבור וייתחרט עד שנתיים תימצא לו משרה בתוך שירות המדינה. מי שלא ירצה לעבור לגוף החדש ואף לא להישאר בשירות המדינה, תוצע לו תכנית פרישה שיכולה להגיע בקצה לארבעים חודשי משכורת מענק פרישה".

לאחר שיו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, התנה את אישור החוק בהתחייבות שמירת הזכויות של המועברים ממתימו"פ ומשרד הכלכלה, נפגשו אמש הממונה על השכר אמסלם, ונציג ההסתדרות, דורון קרני, במטרה להגיע להסכמות שיאפשרו את העברת החוק ללא פגיעה בעובדים.

במהלך שעות אחר הצהריים סוכמו כל הנקודות שבמחלוקת, לרבות העובדה שלא תינתן תוספת שכר לעובדים על עצם המעבר. אולם, במהלך הערב, חרף ההסכמות, הודיע ועד העובדים של משרד הכלכלה כי הוא אינו מקבל את הסיכום של ההסתדרות ושלח מכתב חריף ובו דרישות חדשות ומופרזות.

"בהמשך לדיוני הוועדה מהיום, ברצוני להבהיר כי מבחינתנו אין כלל הסכמות עם עובדי לשכת המדען הראשי", כתב יו"ר ועד העובדים הארצי של משרד הכלכלה, יוני אבו חצירה. במסגרת רשימת התביעות, דורשים העובדים תוספת שכר של 20% עבור עובדים שיבחרו לעבור לתאגיד, וזאת החל ביום המעבר, "בגין הגדלת הפריון הצפויה בארגון החדש".

בנוסף, מבקשים העובדים תנאי פרישה משופרים למשך שנתיים, כפי שקיבלו חבריהם ברשות השידור עבור עובדים שייבחרו לעזוב את המשרד בשל התהליך; מתן פיצויים בגין סגירת היחידה גם לעובדים שעוברים וגם לאלו שנשארים במשרד; הכנסת סעיף שיאפשר לעובדי המדינה שיושאלו לחזור לשירות המדינה או לפרוש משירות המדינה לאחר שנתיים; וכן הבטחה למנוע פגיעה בתנאיהם ובמעמדם של העובדים שיחליטו להישאר במשרד, ושל אלו שיחליטו לחזור למשרד במהלך תקופת הניסיון.

"ההצעות שעלו בעל פה במסגרת הדיונים אינן נותנות מענה מספק לסגירת יחידה", הוסיף אבוחצירה. "נבהיר כי בעינינו, מבחינת העובדים, מדובר בסגירת יחידה ממשלתית לכל דבר ועניין", כתב. גפני מתכוון להביא את הצעת החוק להצבעה עוד מחר לפני יציאת הכנסת לפגרת הקיץ, אולם הצדדים טרם הגיעו לסיכום.