הפועל ת"א השיגה את הגניבה הכי גדולה של הקיץ?

מבין שלל השחקנים שנחתו בכדורגל הישראלי לקראת עונת 2015/16, דווקא הבלם היווני לוקאס וינטרה עשוי להיות הרכש הכי מוצלח ■ אחרי שלוש עונות רצופות בליגה הספרדית כשחקן הרכב, עם רקורד אדיר של משחקי צ'מפיונס ליג בפנאתינייקוס, הכל נראה ורוד מבחינת האדומים ■ בעצם כמעט הכל: וינטרה כבר בן 34, ויש מי שמתייג אותו כ"שביר פסיכולוגית"

לוקאס וינטרה מול ססק פברגאס, לבאנטה נגד ברצלונה / צלם: רויטרס
לוקאס וינטרה מול ססק פברגאס, לבאנטה נגד ברצלונה / צלם: רויטרס

קשה לתייג את לוקאס וינטרה כשחקן הזר בעל הרקורד הכי מרשים שנחת אי-פעם בכדורגל הישראלי. בכל זאת, כבר הגיעו לכאן במהלך השנים שמות עם הופעות בינלאומיות וניסיון במקומות גבוהים. בין היתר: ויקטור צ'אנוב, אלכסנדר אובארוב, ז'רום לרואה, דרק בואטנג, גאבור הולמאי, סבסטיאן אבראו, מהו קודרו, פאביו ג'וניור פריירה, רוברט ארנשואו, אולג קוזנצוב, פבריס פרננדס, סבסטיאן רוזנטל. חלקם היו פלופים מהדהדים, חלקם הקטן יותר התגלו כהצלחות מסחררות. עוד לפני שאנו יודעים מה יהיה גורלו המקצועי של וינטרה בישראל - דבר אחד בטוח לגבי הבלם היווני שחתם היום (ו') בהפועל ת"א: יש לו בהחלט מקום ברשימה הזאת. והוא בוודאי הזר עם קורות החיים הכי משמעותיים שהגיעו לליגת העל בקיץ 2015.

וינטרה, 34 (בפברואר הקרוב יהיה בן 35), בן לאבא צ'כי ואמא יוונייה, היה אחד העוגנים החשובים של קבוצת הפאר היוונית פנאתינייקוס במשך תשע שנים רצופות. הוא מביא לשולחן 23 הופעות בשלב הבתים ומעלה של ליגת האלופות במדים הירוקים (שש האחרונות בחורף 2010), כאשר שתיים מתוכן היו בשלב שמינית הגמר של המפעל היוקרתי. הוא גם שיחק 33 פעמים ב"פאו" בשלבי הבתים ומעלה של גביע אופ"א והליגה האירופית.

בשנתיים וחצי האחרונות הוא עלה מדרגה מבחינת איכות הליגה בה שיחק: לבאנטה מהליגה הבכירה בספרד. הוא סיים איתה ב-2012/13 במקום ה-11 בטבלה, ב-2013/14 במקום ה-10, ובעונה החולפת, בה פתח 26 פעמים בהרכב - במקום ה-14 (בסך הכל רשם 75 הופעות בליגה הספרדית). אל כך צריך להוסיף 54 הופעות בנבחרת יוון - כולל שלוש לא מוצלחות במיוחד במונדיאל 2010, אז ספגה בשלב הבתים חמישה שערים מדרום קוריאה (במשחק בו ביצע טעות קריטית שהובילה לספיגה), ניגריה וארגנטינה; וגם הופעה אחת ביורו 2008.

***

למה שחקן עם נתונים כאלו בכלל מגיע לפה? הסוכן ששידך אותו להפועל ת"א, רונן קצב: "הוא סיים חוזה של שנתיים וחצי בספרד, ולא קיבל הצעה חדשה מספיק אטרקטיבית. הגיל שלו די מסביר את הסיפור. 34 זה גיל בעייתי, לא כל קבוצה באירופה מתחברת לגיל הזה. אבל עדיין, לפני פחות מחודש הוא שיחק 90 דקות בנבחרת יוון. בוא נגיד שאם הוא היה בן 30 - הוא לא היה נוחת פה".

קצב מוסיף שיקול נוסף שהנחה את וינטרה: "הוא יקבל פה חוזה גבוה ומובטח לשתי עונות (בסך של כחצי מיליון אירו נטו), כך שגם כלכלית, זו הייתה ההצעה הכי טובה שלו, והוא לקח אותה". מדוע בלבאנטה בחרו להיפרד ממנו? "המאמן שלהם, לוקאס אלקראס, שאני מכיר אותו אישית מהתקופה שהוא אימן בראסינג סנטאנדר (הדריך באמצע העשור הקודם את מיוצגו של קצב באותה תקופה, יוסי בניון), אמר לי שהוא שחקן מצוין ומקצוען, אבל יש מגמה בלבאנטה להצעיר את הקבוצה".

***

מעבר להופעות והרזומה - ניסינו, באדיבותו של העיתונאי היווני ג'ון גאורגופולוס, הכותב עבור ה-gazzetta.gr ו-InsideFutbol.com, להכיר קצת יותר לעומק את השחקן שאמור להחזיק העונה את ההגנה האדומה. "יש משהו אחד שמעיד על חוסנו: וינטרה היה השחקן היחיד ששרד בקבוצת הדאבל של פנאתינייקוס ב-2004 (אותה אימן יצחק שום - ש"ב) במשך כמעט עשור ברציפות", אומר גאורגופולוס. "במהלך התקופה הזאת התחלפו בקבוצה 10 מנג'רים, רופאים, מעסים, מאות שחקנים, אפילו בעלים - אבל וינטרה שרד".

למרות הפז"ם שצבר, היחסים שלו עם הקהל של פנאתינייקוס סבלו מעליות ומורדות. האוהדים, מתוסכלים מהמרדף הכושל אחרי אולימפיאקוס שגדלה לכדי זוללת התארים מספר 1 בכדורגל היווני - "הפכו אותו לשעיר לעזאזל אחרי שגרם במשחקי גביע אופ"א ב-2006 ו-2007 לפנדל מול לאנס הצרפתית והבקיע שער עצמי מול אתלטיקו מדריד - למרות שאלו היו שני רגעים לא טובים ראשונים שלו אחרי כמה שנים מוצלחות במועדון". וינטרה לא התמודד בהצלחה עם הלחצים הגוברים מהיציע, ו"פיתח מוניטין של שחקן שביר מבחינה פסיכולוגית. כשהיה לו ביטחון עצמי, הוא היה בין הטובים על המגרש. אם היה עושה איזו טעות בתחילת המשחק, ומקבל בוז מהקהל - הוא נטה לאבד את הריכוז". בסופו של דבר, האוהדים חזרו לאהוב אותו, בעונת 2009/10 הפגין יכולת שיא עם הזכייה של המועדון בדאבל היווני, ובשנתו האחרונה באתונה ענד את סרט הקפטן. "בניגוד לאוהדים - המאמנים כאן תמיד העריכו אותו מאוד".

האם הוא המנהיג שהפועל ת"א מחפשת? "הוא מאוד סגור ומופנם מטבעו, דמות של אנטי-כוכב, אבל מצד שני הוא מקצוען גדול, מעולם לא ביצע הפרות משמעת בקבוצות בהן שיחק". לא בטוח איך הסיפור הזה יסתדר בחדר הלבשה בו ידברו בעיקר עברית ורומנית, אבל "וינטרה נחשב לבחור שמח שאוהב להתגרות בחברים שלו ולעשות 'צחוקים'". גאורגופולוס מסכם כי "בעיניי, מדובר בתוספת מצוינת לקבוצה כמו הפועל ת"א. שחקן צנוע, ששם פחות דגש על הצלחתו האישית ויותר על הקבוצתית, אוהב מאוד לעבוד קשה".