קרן הסל שתכניס אתכם למהפכה הטכנולוגית הבאה

התשלומים האלקטרוניים בדרך לכבוש את השוק, במהלך שמגדיל את פוטנציאל הצמיחה הן של חברות כרטיסי אשראי, והן של ספקיות טכנולוגיות ייעודיות ■ קרן הסל IPAY תכניס אתכם בקלות למהפכה הזו

מכשיר תשלום בכרטיס אשראי / צילום: בלומברג
מכשיר תשלום בכרטיס אשראי / צילום: בלומברג

התפתחות מהירה בקצב החדשנות הטכנולוגית, הניכרת במגוון רחב של תחומים, לא פסחה גם על תחום התשלומים המסורתי. בשנים האחרונות עובר מרכז הכובד בשוק זה מטרנזאקציות במזומן לדרכים אחרות של ביצוע תשלומים - בכרטיסי אשראי, העברות בנקאיות או תשלומים באמצעות האינטרנט. הגורמים המובילים לתהליך זה כוללים את הגלובליזציה הגוברת, עם מיליוני אנשים שחוצים גבולות בחיפוש אחר עבודה; עליית מעורבות תושבי המדינות המתעוררות בשירותים פיננסיים מתוחכמים; והצמיחה המואצת בסחר המקוון. השימוש הגובר במכשירי הסמארטפון מהווה גורם משמעותי נוסף שמשפיע על התקדמות בקמעונאות ובשירותי בנקאות באמצעות האינטרנט.

מספר הטרנזאקציות האלקטרוניות הכפיל את עצמו במהלך העשור הקודם, ומסתכם כעת בכ-334 מיליארד עסקאות בשנה, בהיקף כספי כולל של למעלה מ-30 טריליון דולר. כשליש משוק זה שייך לטרנזאקציות בכרטיסי אשראי, תחום שנמצא בתנופה בעיקר בשווקים המתפתחים, בשל הגדלת שכבת מעמד הביניים במדינות אלה. במקביל לעליית השימוש בכרטיסי אשראי, מסתמנת מגמה של תשלומים אלקטרוניים באמצעות פלטפורמות הסלולר, בעיקר בקרב האוכלוסיות בשווקים המתפתחים, שצוברות כוח מבחינת הצריכה, עם שיעורי צמיחה של עשרות אחוזים.

ניתן לראות דוגמאות לתהליכים עוצמתיים אלה בצמיחה מואצת של חברות הקמעונאות באינטרנט, כמו אמזון ועליבבא, וכן בטרנזאקציות אלקטרוניות באמצעות הסלולר במדינות רבות באפריקה, גם עבור אנשים שאינם מחזיקים בחשבון בנק. נגישות רבה יותר של המכשירים הניידים בהשוואה לכרטיסי אשראי מחוללת מהפכה אמיתית בשוק התשלומים האלקטרוניים, תוך הגדלת פוטנציאל הצמיחה הן עבור חברות כרטיסי אשראי (כגון ויזה ומאסטרקארד) והן עבור ספקיות טכנולוגיות שתומכות בביצוע טרנזאקציות והעברת כספים.

מידת המודעות למהפכת התשלומים האלקטרוניים עדיין נמוכה בהשוואה לשאר תחומי הטכנולוגיה החמים, כמו למשל ביג דאטה או סייבר. אולם, מודעות זו גוברת לאחרונה, כאשר פיצול חברת PayPal (סימול: PYPL) מתוך הפעילות של מובילת הסחר המקוון eBAY, עשוי לשמש זרז לעניין המחודש מצד המשקיעים. במקביל, גם התחום המסורתי של כרטיסי האשראי מקבל חיזוק כתוצאה מהתהליכים שצויינו לעיל, כפי שניתן היה לראות בדוחותיה הטובים של חברת ויזה (V) שפורסמו בשבוע שעבר.

 

קרן צעירה בשוק תחרותי

כדי לתת מענה לעניין המשקיעים בתחום המתעורר, השיקה חברת ניהול קרנות הסל PureFunds לפני זמן קצר קרן חדשה בשם ISE Mobile PaymentsTM ETF (סימול: IPAY), העוקבת אחר מדד חברות התשלומים האלקטרוניים המחושב על ידי בורסת ISE. מדד זה הציג תשואה נאה של כ-200% בחמש השנים האחרונות, ושל כ-13% במהלך השנה האחרונה.

הרכב ההחזקות של קרן הסל IPAY מונה 31 מניות, כאשר החזקותיה הבולטות הינן ויזה (סימול: V, 6.3% מהרכב הקרן), מאסטרקארד (MA, כ-6% מהרכב הקרן), אמריקן אקספרס (AXP, 5.8% מהקרן), פייפאל (PYPL, 5.7% מהקרן), דיסקאבר (בעלת פלטפורמת דיינרס קלאב, סימול: DFS, 5.4% מהקרן). בנוסף, מחזיקה IPAY במניות ספקיות טכנולוגיה שתומכות בתשתיות לביצוע תשלומים אלקטרוניים, ובספקיות שירותי העברת כספים כגון ווסטרן יוניון (WU, 4.8% מהקרן).

נציין כי חברת הניהול PureFunds היא חברה צעירה יחסית בשוק התחרותי של קרנות סל, שהוקמה בשיתוף עם בורסות ISE ו-NYSE, אך כבר רשמה לעצמה הצלחה רבה עם קרן הסייבר Cyber Security ETF (סימול: HACK). קרן HACK הושקה רק לפני מספר חודשים, אך כבר צברה נכסים בסך כ-1.2 מיליארד דולר, לאור העניין הרב בתחום הסייבר בקרב המשקיעים.

בין החסרונות של קרן IPAY יש לציין את גילה הצעיר, דבר שבא לידי ביטוי גם בהיקף נכסים קטן יחסית ובסחירות נמוכה של מניותיה. אך מצב זה עשוי להשתפר ככל שהקרן החדשה תצבור תשומת לב ועניין מצד המשקיעים. חסרון נוסף נובע מדמי ניהול גבוהים יחסית - 0.75% בשנה.

קרן הסל IPAY

חברה מנהלת: PureFunds

מדד למעקב: ISE Mobile Payments Index

סך נכסים: 2.5 מיליון דולר

מספר החזקות: 31

החזקות בולטות: ויזה (V, 6.3% מהקרן), מאסטרקארד (MA, כ-6%), אמריקן אקספרס (AXP, 5.8%), פייפאל (PYPL, 5.7%), ווסטרן יוניון (WU, 4.8% מהקרן)

דמי ניהול: 0.75% בשנה