חברת החשמל של צרפת חיברה את השדה הסולארי "קטורה"

זהו השדה הסולארי הגדול ביותר שמחובר לרשת החשמל ■ עלות הקמת הפרויקט - 300 מיליון שקל ■ סוכנות האנרגיה הבינלאומית: עד 2050 תהפוך אנרגיה סולארית למקור החשמל העיקרי

שדה סולארי קטורה / צילום: EGE
שדה סולארי קטורה / צילום: EGE

השדה הסולארי "קטורה סולאר" חובר היום (ד') לרשת החשמל. מדובר באחד מהשדות הסולאריים הגדולים בישראל בעל הספק ייצור של 40 מגה וואט, והשדה הגדול ביותר שמחובר היום לרשת החשמל. השדה בבעלות חברות ערבה פאוור וחברת אי.די.אף ישראל - חברה בת של חברת החשמל הלאומית של צרפת.

תכנון ופיתוח הפרויקט החלו ב- 2009 עד לאישור הסגירה הפיננסית ב- 2013. הקמת המתקן ארכה כשבעה חודשים. במהלכן הותקנו באתר 140,343 פאנלים סולאריים, על פני שטח של 542 דונם ובעלות הנאמדת במעל 300 מיליון שקל.

אילון וניש, מנכ"ל חברת אי.די.אף ישראל, ציין כי בימים אלו פועלת החברה לסיום העבודות בפרויקט נוסף, "זמורות". וניש הוסיף כי בשנה הקרובה תמשיך החברה לקדם גם פרויקטים בתחום אנרגיית הרוח בישראל, שהינה בעלת פוטנציאל כלכלי למדינה בשל מיקומה הגיאוגרפי ומשטר הרוחות הקיים בה.

יונתן כהן, מנכ"ל חברת ערבה פאוור, מסר כי חיבור פרויקט "קטורה סולאר" לרשת החשמל מעלה את ההספק המותקן של ערבה פאוור כיום למעל 100 מגה וואט.

נציין, כי יעדי הייצור מאנרגיה מתחדשת נקבעו בהחלטת ממשלה משנת 2009. ההחלטה קבעה כי עד 2014 5% מהחשמל ייוצר ממקורות מתחדשים, ועד 2020- 10%. נכון להיום, אחראית האנרגיה המתחדשת על ייצור של כ-2% מסך צריכת החשמל השנתית.

על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) עד 2050 תייצר אנרגיה סולארית 27% מהחשמל, ובכך תהפוך למקור החשמל העיקרי בעולם. בין היתר לאור המחירים הצונחים של הלוחות הסולאריים בטכנולוגיה פוטו-וולטאית.