בכיר באוצר: "לא הרגשנו נוח עם מחיר הגז; פיקוח לא יעבוד"

הממונה על התקציבים באוצר: "חברות הגז ידעו שייתכו שינויים במחיר" ■ גדעון תדמור: "לא צריך לגעת במחיר"

גדעון תדמור ואמיר לוי / צילום: דרור סיתהכל
גדעון תדמור ואמיר לוי / צילום: דרור סיתהכל

"היינו שמחים שנובל היתה יוצאת מתמר, זה היה המודל המושלם" - כך אומר אמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר, בעימות שנערך היום (ד') מול גדעון תדמור, יו"ר דלק קידוחים, בוועידת התשתיות בקריית שדה התעופה. לדבריו, "יחד עם זאת, התחלנו עם תנאים מסוימים וזה מה שהצלחנו להשיג במשא ומתן מול החברות".

בנוגע למחיר הגז במתווה, טען לוי כי חברות הגז ידעו כי טיוטת מתווה הגז תעבור מקצה שינויים מכיוון המחיר: "אנחנו חושבים שמחיר ממוצע של 5.4 עם נוסחת ההצמדה הקיימת הוא גבוה מדי. כבר בתחילת הדרך לא הרגשנו נח עם המחיר. אמרנו לחברות הגז שבטח נקבל בשימוע פידבקים על המחיר, וכי ייתכנו בו שינויים".

ואולם, לטענת לוי, פיקוח על מחירים לא יועיל: "אני לא קונה את זה. אם יהיה פיקוח על המחיר, התשואה של חברות הגז תהיה גבוהה הרבה יותר. תמיד המפוקח מערים על המפקח. לא ראיתי שוק אחד שהפיקוח בו אפקטיבי. אם אתה מפקח לא יגיעו מתחרים נוספים, אז עדיף ליצור תשתית לתחרות".

בנוגע להצגת המתווה לממשלה, טען לוי כי "אתמול או שלשום ישבנו עם ראש הממשלה, וקבענו שנדבר על כל השינויים שיוכנסו למתווה. זה ייקח בערך שבועיים, ונעלה את זה להצבעה".

תדמור הגיב לדבריו של לוי וטען כי מחיר הגז בישראל הוא מהנמוכים ממדינות ה-OECD: "אין מחלוקת שהמחיר בארץ היה נמוך ב-2014 וגם נמוך ב-2015. גם מול מדינות שמפיקות גז".

עוד האשים תדמור כי המדינה היא זו שקבעה ואישרה את מחיר הגז: "למי שלא יודע, חוזה חברת החשמל הוכתב לנו ולחברת החשמל על ידי הרגולטורים הרלוונטיים, ואושר על ידי הרגולטורים. רשות החשמל ורשות ההגבלים העסקיים, וגם ממשלת ישראל אישרה את החוזה".

תדמור הגיב לאפשרות כי המתווה יעבור שינויים וטען כי "אני מניח שהצוות המקצועי יברור את השינויים שהוא רוצה לעשות. בנוגע למחיר הגז - לא צריך לגעת בו. אבל דברים אחרים כמו רכש מקומי, זה דבר חשוב מאוד".