דוחות אייפקס: הרווח לפני מס של פסגות זינק ל-238 מ' ש'

ב-2015 בית ההשקעות צפוי להציג הכנסות שנתיות של 942 מיליון שקל, ורווח לפני מס של 209 מיליון שקל

חגי בדש / צילום: איל יצהר
חגי בדש / צילום: איל יצהר

לאחר שסיכמה על רכישת חלקה של קרן מרקסטון בפסגות, והגדלת החזקותיה בבית ההשקעות ל-100%, עולה לסדר היום המשימה הבאה של קרן אייפקס והעומדת בראשה, זהבית כהן: כיצד להיערך ולקדם מימוש מוצלח ככל הניתן בבית ההשקעות. בקרוב תציין כהן 5 שנים להשקעתה בפסגות, ולפי שעה נראה שהיא תתקשה להציג בבית ההשקעות בוננזה, כפי שהציגה בתנובה.

פסגות הוא בית השקעות מוביל ומוערך. בשנים שהוא נמצא תחת שליטתה של אייפקס הוא המשיך לצמוח. השאלה היא אם הוא הציף די ערך כדי להצדיק את תג השווי שאייפקס מצמידה לו בדוחותיה - 3.22 מיליארד שקל.

זה לא ברור מאליו, כשחברות ביטוח ופנסיה גדולות כמו הפניקס (שמחזיקה גם ב-90% ממניות בית ההשקעות אקסלנס) ומנורה מבטחים נסחרות כיום בבורסה לפי שווי שנמוך מ-3 מיליארד שקל (2.85 מיליארד שקל ו-2.5 מיליארד שקל, בהתאמה).

מדוחות אייפקס שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי פסגות צפוי להציג ב-2015 הכנסות שנתיות של 942 מיליון שקל, ורווח לפני מס של 209 מיליון שקל.

כמו כן מצוין שם שפסגות רשם ב-2014 הכנסות בהיקף של כ-932 מיליון שקל, שסייעו לו להציג רווח לפני מס של כ-238 מיליון שקל, לעומת הכנסות של כ-840 מיליון שקל ורווח של 155 מיליון שקל, ב-2013.

בסוף אוקטובר 2010 רכשה אייפקס 76.8% ממניות פסגות מידי קרן יורק בתמורה ל-451 מיליון אירו - כ-341 מיליון אירו מהון הקרן והיתרה באמצעות חוב בנקאי בישראל. בדוחותיה הנוכחיים מציינת אייפקס שהעסקה המקורית שיקפה לבית ההשקעות שווי של כ-704 מיליון אירו (כ-3.5 מיליארד שקל) כולל חוב בפסגות.

צריכים להתחיל לחפש אקזיט

מדוחות אייפקס עולה כי בסוף הרבעון השני השנה העריכה אייפקס את החזקתה בפסגות (76.8%) בשווי של כ-587 מיליון אירו (המשקף שווי חברה של 3.22 מיליארד שקל). על פי הערכות בשוק, בחמש השנים שאייפקס מחזיקה בפסגות היא גם נהנתה מחלקה בדיבידנדים בהיקף של כ-400 מיליון שקל שחילק בית ההשקעות (כלומר, כ-300 מיליון שקל).

כך או אחרת, מבחינתה של כהן שעון החול לגבי ההחזקה בפסגות התהפך עתה. מעכשיו עליה לדאוג לאקזיט. זאת, כאשר ישנן כמה קבוצות פיננסיות גדולות שנמצאות על המדף כבר כמה שנים. בראש ובראשונה מדובר בהפניקס ובכלל ביטוח. הראשונה, שכמעט נמכרה למשפחת קושנר האמריקנית, צפויה להימכר בקרוב לחברת פוסון הסינית בתמורה שמשקפת הנחה על ההון העצמי שלה.

לגבי כלל ביטוח, בימים אלה מתנהל הליך למכירת השליטה בה כשעד כה הביעו התעניינות ראשונית קרנות השקעה פרטיות שמחפשות מציאה, וחברות סיניות. בשלב הזה עדיין לא ברור היכן עומדים הדברים בעניין.