האם הוט ו-yes יפעלו להורדת יורוספורט מהאוויר?

אולימפיאדת טוקיו 2020 נרכשה לשידור בישראל ע"י הרשת הפאן-אירופית, במה שעשוי להעלות באופן דרמטי את המחיר שלה עבור הפלטפורמות הרב-ערוציות

זכויות שידורי המשחקים האולימפיים עשויים להפוך לזירת חיכוך משמעותית בטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל. בסוף חודש יוני השנה הפסיד איגוד השידור האירופי (ה-EBU) את זכויות השידור למשחקים האולימפיים - במקרה המדובר משחקי טוקיו 2020 - לאחר שרשת יורוספורט רכשה אותם. המשמעות היא שערוץ 1, החבר באיגוד השידור האירופי, לא ישדר את המשחקים, והכוח עובר לידיו של ערוץ הספורט הפאן-אירופי.

יורוספורט, בניגוד לערוץ הציבורי, הוא ספק של הפלטפורמות הרב ערוציות הישראליות - הוט ו-yes, ובשוק מעריכים כי העובדה שהצליח להתחמש בזכויות שידור אטרקטיביות עשויה להביא אותו להעלאת מחירים דרמטית עבור הפלטפורמות.

בשנים האחרונות פועלים בכבלים ובלוויין בישראל להפחית משמעותית את העלויות מצד הספקים, ובאחרונה אף הכינה חברת הכבלים הוט את מועצת הכבלים והלוויין לאפשרות כי תיפרד מיורוספורט, מהלך שזכה להתנגדות מצד הרגולטור.

על-פי תקנות מועצת הכבלים והלוויין, כל ערוץ שאחת הפלטפורמות תבקש להוריד, חייב להיות מוחלף על מנת לא לפגוע בציבור המנויים. במועצת הכבלים מאמינים כי השידורים הייחודיים ביורוספורט, ובהם שידורי הגראנד סלאם בטניס ומירוץ הטור דה פראנס, הם קריטיים בעבור הקהל הישראלי. אולם גורמים בשוק התקשורת הישראלי מעריכים היום כי על מנת לא לאפשר ליורוספורט להעלות את המחירים ולהחזיק בכח מיקוח חזק במיוחד, הפלטפורמות עשוית לפעול על מנת להוריד את הערוץ כבר בשנתיים הקרובות.

לא ברור עדיין מה תבחר יורוספורט לעשות עם זכויותיה בישראל: האם היא תמכור אותם לערוצים פתוחים אחרים, מהלך שהרגולציה המקומית עשויה לדרוש - או שתשמור אותם אצלה. אם תבחר לעשות זאת, או לפחות להמשיך ולהחזיק בשידורים המרכזיים במסגרת שידוריה - לראשונה רק מנויי הכבלים והלוויין יוכלו לצפות באולימפיאדה.

יורוספורט רכשה בסוף יוני את זכויות השידור בלמעלה מ-50 מדינות וטריטוריות ברחבי אירופה של 4 משחקים אולימפיים - חורף 2018 (פיונגצ'אנג, דרום קוריאה), קיץ 2020 (טוקיו, יפן), חורף 2022 (בייג'ין, סין) ו-2024 (המארחת טרם נקבעה). היקף העסקה עומד על 1.3 מיליארד דולר.

יש לציין כי הפעילות של יורוספורט בשוק זכויות הספורט הוגברה בעקבות שינויי בעלות: קבוצת דיסקברי הפכה לבעלים של יורוספורט בינואר 2014, אז השלימה השתלטות על 51% מהמניות שלה, כאשר רכשה 31% תמורת 280 מיליון אירו. בסוף החודש שעבר רכשה דיסקברי את 49 האחוזים שנותרו בידי חברת התקשורת הצרפתית TF1, בתמורה ל-491 מיליון אירו - ובכך השיגה 100% שליטה על רשת ערוצי הספורט האירופית.

בזכויות השידור של האולימפיאדה הבאה - משחקי הקיץ שייערכו בעוד כשנה בריו דה ז'ניירו, ברזיל - מחזיק ערוץ הספורט, לאחר שה-EBU, ומתוקף חברותו בארגון גם ערוץ 1 - הפסידו במכרז של הוועד האולימפי הבינלאומי.