סלינגר תדרוש לפתוח מחדש היתר השליטה של אייפקס בפסגות

כך נודע ל"גלובס" ■ הממונה על שוק ההון באוצר תחסום את עסקת פסגות? אם לא תתבצע עסקה עשויה קרן מרקסטון למצוא את עצמה בביהמ"ש, והחזקותיה בבית ההשקעות יועברו לנושים במסגרת הליך פירוק

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

מכשול בפני עסקת פסגות בין קרנות ההשקעה מרקסטון ואייפקס; ל"גלובס" נודע כי השלמת מכירת החזקות מרקסטון בבית ההשקעות (23.2%) לאייפקס, שמחזיקה ב-76.8% הנותרים, עומדת בסימן שאלה, וזאת משום דרישות הרגולציה: הממונה על שוק ההון באוצר, דורית סלינגר, תדרוש לפתוח את היתר השליטה הקיים של אייפקס בפסגות, תוך החמרת הדרישות והתנאים.

המשמעות היא שאם וכאשר אייפקס תגיע לסלינגר - שאחראית על מתן אישורי העברה והחזקה של שליטה בגופי גמל, פנסיה וביטוח - לצורך אישור המהלך, היא תידרש על-ידיה לעמוד בכללים נוקשים בהרבה מאלה שהיו נהוגים כשקיבלה את אישור השליטה המקורי, לפני כחמש שנים. מבחינת הפיקוח, זוהי הזדמנות לפתוח את היתר השליטה שיש לאייפקס בפסגות, ולשפרו, ואילו מצד אייפקס מדובר בקושי אדיר.

מדובר בהוראות שמגבילות את בעל ההיתר - במקרה זה קרן השקעות פרטית, שצפויה להתנגד לתנאים החדשים. יש הגורסים שהתנאים למתן היתר שליטה בגוף מוסדי שונו ברבות השנים, בין היתר במטרה להקשות על קרנות השקעה עם אופק השקעה קצוב לרכוש שליטה בגוף מוסדי בישראל.

כאמור, בסביבת אייפקס צפויים להתנגד לשינוי מהותי בהיתר השליטה שכבר נתון בידם. במקרה שלא תהיה עסקה לבסוף, קרן מרקסטון, שנאלצה למכור את חלקה בפסגות עקב בעיותיה הפיננסיות הקשות מול נושיה, עלולה למצוא את עצמה בביהמ"ש, והחזקותיה בבית ההשקעות יועברו לנושים במסגרת הליך פירוק. "במקרה שכזה הנושים יקבלו פחות ממה שיקבלו במסגרת ההצעה של אייפקס", אומר גורם בשוק.

לפני כשבועיים אישרו נושיה של קרן מרקסטון - בנקים ומחזיקי אג"ח - את ההצעה של השותפה הבכירה בפסגות, קרן אייפקס, לרכוש את החזקות המיעוט בבית ההשקעות בתמורה לכ-450 מיליון שקל. העסקה הנרקמת משקפת לבית ההשקעות שווי של כ-1.9 מיליארד שקל - הרבה מתחת לשווי שבו הוא רשום בספרי אייפקס (כ-3.2 מיליארד שקל).

ומה מבחינת מרקסטון? קרן ההשקעות הכושלת של רון לובש, שכפי שנחשף ב"גלובס" בסוף השבוע הסבה הפסד של 75% למשקיעים בה, בונה על השלמת העסקה כדי לעמוד במטרת-העל של סגירת הקרן ללא תספורות לנושים וללא גרירתה לביהמ"ש.

בדוחות האחרונים שפרסמה מרקסטון, ושנחשפו ב"גלובס" בשבוע שעבר, עולה כי הקרן צפויה לסכם את ההרפתקה הכואבת של הקמת בית ההשקעות פריזמה (שקרס, ואשר מה שנותר ממנו היא ההחזקה הנוכחית בפסגות) עם הפסד עצום של 325 מיליון דולר - קרוב למחצית מהסכום שגייסה מרקסטון ממשקיעיה ב-2004 (סה"כ כ-800 מיליון דולר). כיום רשומה ההשקעה בפריזמה בדוחות מרקסטון בסכום של כ-334.4 מיליון דולר - ושוויה עבור המשקיעים בקרן עומד על כ-9.3 מיליון דולר בלבד.