"המדינות המושלמות" שמנפחות בועות נדל"ן קטלניות

אדולף אבל הציע את דירתו בפרבר של אוסלו ב-4.2 מיליון קרונות - ומכר אותה ב-6.1 מיליון ■ בקופנהגן מדברים מתווכים על אנשים שקונים בתים בלי לראות אותם ■ מתווך נדל"ן נורבגי: "השוק לוהט"

שטוקהולם/ צלם:בלומברג
שטוקהולם/ צלם:בלומברג

החששות מפני בועת מחירי דיור בשלוש הבירות הסקנדינביות גוברים, על רקע שערי הריבית השליליים או הנמוכים מאוד בדנמרק, נורבגיה ושבדיה. השמועות על מלחמות מחירים על נכסים ומחירי שיא מדאיגות כלכלנים ופוליטיקאים, כאשר הבנקים המרכזיים בכל שלוש המדינות מעוניינים כנראה לשמר את ריביות השפל במשך עוד כמה שנים.

"אנחנו חוששים שאנשים לא מודעים אולי לכך שהמצב הנוכחי אינו שגרתי מבחינת הריביות", אמר שטין בוסיאן, הכלכלן הראשי בדנסקה בנק. "ככל שהמצב הזה מתמשך, אנשים מתרגלים אליו. זהו שינוי בציפיות שמוביל להתנפחות בועות".

רק מעטים צופים שהבועות הללו יפקעו בקרוב, מאחר שהריביות בשבדיה ובדנמרק שליליות והריבית בנורבגיה בשפל היסטורי. רבים יותר חוששים שהנזק יהיה גדול כאשר הריביות יעלו או שהכלכלות יאטו.

"אני חוששת באמת מכך שיהיה לנו מיתון, ובועת נכסי הדיור תפקע, וזה יחמיר מאוד את המיתון", אמרה הילדה ביורנלנד, פרופסורית לכלכלה בבית הספר לעסקים BI באוסלו.

מחירי הדירות בקופנהגן עלו ברבע בשנה האחרונה, ובכשני שלישים מאז 2011, לפי נתוני בנק דנסקה. הדנים יכולים לקבל משכנתאות בריבית קבועה של 2.9% בלבד ל-30 שנה, וחובות משקי הבית גבוהים פי שלושה מההכנסה הפנויה שלהם - שיא עולמי.

בנורבגיה, מחירי הדירות זינקו פי שבעה ויותר משנת 1992. למרות החששות מכך שקריסת מחירי הנפט תפגע בכלכלה המקומית, עלות הדיור ממשיכה לדהור. ביוני נמכר מספר שיא של יחידות דיור.

אנקדוטות מהשטח מחזקות את הרושם של בועת דיור. ביתו לשעבר של מרגל סובייטי, אדולף אבל, בפרבר של אוסלו, נמכר השנה ב-6.1 מיליון קרונות (750,000 דולר), לעומת מחיר מבוקש של 4.2 מיליון קרונות. בקופנהגן מדברים מתווכים על אנשים שקונים בתים בלי לראות אותם.

"השוק כעת לוהט. ריביות נמוכות מאפשרות לאנשים להציע הצעות מחיר גבוהות, וזה מה שהם עושים", אמר סוכן נדל"ן באוסלו.

מגדלנה אנדרסון, שרת האוצר השבדית, הגדירה את העלייה בשיעור 13% במחירי הדירות והבתים במדינה בשנה שהסתיימה במאי "התפתחות מדאיגה". עמיתה הנורבגי, סיב ינסן, אמר שהוא "שותף לחששות מעליית מחירי הדיור" אחרי שקרן המטבע הבינלאומית ציינה את עליית המחירים הזו ואת עליית חובות משקי הבית כאיומים העיקריים על היציבות הפיננסית בנורבגיה.

הריביות ממשיכות לרדת

גם בנקאים מרכזיים עוקבים מקרוב אחרי המצב, למרות שהריביות ממשיכות לרדת. ריקסבנק השבדי הפחית את הריבית העיקרית שלו למינוס 0.35% בחודש שעבר. ריבית הפיקדונות של הבנק המרכזי הדני היא מינוס 0.75%. נורבגיה הפחיתה את הריבית שלה פעמיים מאז דצמבר, לשפל היסטורי של 1%.

"אין ספק שמחירי הבתים ורמות החוב הם הסיכונים העיקריים לאסטרטגיה של הורדת ריבית", אמר בכיר באחד הבנקים המרכזיים הנורדיים.

הרשויות מנסות לאמץ אמצעי ייצוב, אך אנליסטים אינם בטוחים שהם יספיקו. ממשלת נורבגיה מתכננת להקשיח את תקנות ההלוואות, והמפקח הפיננסי השבדי ניסה וחזר בו מתוכנית לאכוף על נוטלי משכנתאות לפרוע גם את הקרן ולא רק את הריבית בשנים הראשונות.

כלכלנים אומרים שאמצעים אפקטיביים יותר יהיו שינוי משטר המס, שבכל שלוש המדינות מאפשר ניכוי לצורך מס של תשלומי ריבית על משכנתאות.

פרופסור ביורלנד אמרה ש"אנחנו חייבים להבין שחלק מהצרכנים אינם מתנהגים בהיגיון. הם לוקחים על עצמם סיכונים נוספים, ואומרים לעצמם שזו בוננזה, ואפשר לחרוג קצת מהאמצעים שלנו".

יש כמה הבדלים בין המדינות. מחירי הבתים בדנמרק קרסו ב-2008-2009 כתוצאה מהמשבר העולמי, מה שלא קרה בשבדיה ובנורבגיה, ולכן לדנים יש זיכרונות טריים רעים משוק הנדל"ן. אבל הסכנה, אומרים כלכלנים, היא שאנשים יתרגלו לריביות כה נמוכות, ולחגיגת חובות.