"כולם פה רטובים מזיעה": סיוט בביה"ח - המזגן לא פועל

בשל תקלה במערכת המיזוג ובתשתיות החשמל נאלצים המאושפזים במחלקות כבר כמה ימים להסתפק במאווררים, שבקושי מצליחים להתמודד עם החום הכבד

שר``פ תל השומר / צילום: תמר מצפי
שר``פ תל השומר / צילום: תמר מצפי

דווקא כשגל חום כבד פוקד את אזורנו, בבית החולים שיבא תל-השומר המזגנים שובתים. בשל תקלה במערכת המיזוג ובתשתיות החשמל נאלצים המאושפזים במחלקות להסתפק במאווררים כבר כמה ימים, שבקושי מצליחים להתמודד עם תנאי החום הקשים.

חולים המאושפזים בבית החולים מדווחים כי התקלה במיזוג נמשכת מאז יום שבת האחרון, וכי עדיין לא ברור עד מתי היא צפויה להימשך. "לאף אחד אין תשובות בשבילנו", אמרה אחת המאושפזות. "בינתיים אנחנו ממש סובלים. אפילו חשבתי להביא מזגן נייד מהבית, זה פשוט נורא. גם הרופאים מודעים לזה, והאחיות עצמן גם לא יודעות למה זה קרה".

הסובלים העיקריים מהמצב הם החולים הקשים, בהם קשישים רבים המתקשים להתמודד עם החום והלחות. "יש פה אנשים מבוגרים שלא יכולים לזוז", סיפר רן מלכה המאושפז גם הוא בבית החולים. "כולם פה רטובים ואנחנו מדברים על שיא החום עכשיו, הימים הכי חמים של הקיץ, ופה אין מזגן. זה פשוט סבל נוראי".

לטענת מלכה, המזגנים מושבתים בכלל מחלקות בית החולים ובמעליות - בהן אין אפילו אוורור. עם זאת, החדר היחיד שבו נמצא מזגן תקין למרבה האירוניה הוא חדר העישון באחת הקומות של בית החולים.

"מיום שלישי שעבר אני מאושפזת, לדעתי 4 ימים לפחות שאין מזגנים", אמרה מאושפזת במחלקת אורולוגיה. "אמרו שיש את זה בכל בית החולים ובעוד מקומות בארץ. אמרו לי שהם יתקנו, אבל מתי בדיוק? אני לא יודעת".

"איך מסתדרים? אם מישהו יכול ומסוגל ללכת, הוא הולך, מסתובב, תופס פינה, מצטנן קצת שם, שוב חוזר למיטה שלו כי אין ברירה, הרופאים באים לחפש אותך, האחיות", היא תיארה. "אני יצאתי החוצה וירדתי למטה לחפש מקום קצת מוצל. גם למטה במתחם הציבורי אין מזגן. במסדרונות חום אימים. אנשים מזיעים, מתקלחים אבל זה לא עוזר. לכמה בודדים החליפו את המקום כי כנראה שיש כמה חדרים שיש להם מזגן, אז העבירו אותם לשם", ציינה. "אבל השאר סובלים, וכולם מקטרים, ואין מה לעשות, וממתינים".

מבית החולים נמסר בתגובה: "לבית החולים בעיות קשות בתשתית החשמל שאינה נותנת מענה מלא לבית החולים, במיוחד בעתות עומס כמו בקיץ הנוכחי. התוצאה של חוסר באספקת החשמל הינה הפסקות חשמל והשבתת חלקים מבית החולים, כולל הפסקות מיזוג. לפני כשנתיים קיימנו דיון עם החשבת הכללית של האוצר - שדחתה ללא סיבה תכנית מהפכנית להפעיל בשיבא מערכת ייצור חשמל בגז טבעי. מערכת זו הייתה פותרת את הבעיות הקשות הנוכחיות. לאור הכשלים במערכת החשמל הגיש בית החולים פנייה מחודשת לרגולטורים לפעול במידית כדי לפתור את משבר החשמל".