פרוטליקס: נפתח האנברל האוראלי לאינדיקציות חדשות לגמרי

הניסוי הראה כי התרופה האנטי-דלקתית אנטי-TNF שניתנת בבליעה בטוחה לשימוש יותר מהגרסאות הקיימות הניתנות בהזרקה

חברת פרוטליקס, המפתחת תרופות בתוך תאי צמח, פרסמה אתמול (ג') את תוצאות הניסוי הראשוני שלה בגרסה בבליעה של התרופה האנטי-דלקתית אנטי-TNF (המוכרת בשוק כ"אנברל").

על-פי תוצאות הניסוי, שנערך במתנדבים בריאים, ולכן לא נועד לבדוק ממש יעילות של התרופה כנגד מחלה כלשהי, אלא את ההשפעה הכללית של התרופה על מערכת החיסון, נראה כי התרופה בטוחה לשימוש יותר מהגרסאות הקיימות הניתנות בהזרקה. זאת ועוד, נראה כי התרופה מפעילה את חלקי מערכת החיסון בתוך מערכת העיכול, באופן שונה ממה שמפעילות אותה התרופות בבליעה.

אנברל היא תרופה רבת-מכר לטיפול במחלות דלקתיות רבות ובראשן דלקת מפרקים, אולם על-פי התוצאות של הניסוי הזה, נראה כי בניגוד למה שנאמר בעבר, התרופה האוראלית של פרוטליקס לא תתחרה ישירות באנברל, כגרסה ניתנת בבליעה לתרופה הקיימת, אלא תירשם לשימוש במחלות אחרות, שעבורן היא יותר מתאימה מאשר האנברל, כך על-פי תוצאות הניסוי הנוכחי.

יוסי מימון, סמנכ"ל הכספים של החברה, מסביר כי "האתגר הגדול עבורנו כעת הוא לבחור את ההתוויה (המחלה) המתאימה ביותר למנגנון שבו התרופה פועלת על סמך הניסוי הזה. נראה כי אחת ההתוויות תהיה קלאסית של דלקות במערכת העיכול כמו קרוהן או מעי רגיז, ואילו התוויה אחרת תהיה מפתיעה יותר, אולי תחום שאין לו בכלל היום טיול אנטי דלקתי. בכל מקרה - כנראה לא נפנה לתחום דלקת המפרקים".

מימון מסביר כי כיוון שהסתבר שהתרופה בבליעה פועלת בצורה שונה מהתרופה המוזרקת, הפיתוח יהיה כשל תרופה חדשה לכל דבר, עם רק מעט מן ההקלות שמקבלות בדרך כלל תרופות הכוללות חומר פעיל שכבר מוכר לרגולטור. זאת, בעיקר אם המוצר ירשם למחלה שלה אין היום תרופה מסוג זה. לאור המסלול הארוך הצפוי והשווקים הגדולים יחסית אליהם תרופה כזו יכולה לפנות, בכוונת פרוטליקס לחפש שותף לשיווק התרופה מתי שהוא במהלך הניסויים הקליניים.

מניית פרוטליקס נסחרת לפי שווי של כ-600 מיליון שקל. פרוטליקס מינתה לפני כשנה מנכ"ל חדש, משה מנור, אשר הגדיר אסטרטגיה לפיה פרוטליקס תפעל כמה שפחות בתחומים בהם היא שחקן שני ויותר בתחומים בהם יש לה ערך מוסף ייעודי. אם תוכנית הפיתוח של האנטי-TNF בבליעה תתפתח כמתואר לעיל, הרי שתהיה בכך תמיכה משמעותית באסטרטגיה זו.