התוכנית שתחייב בעלי דירות בת"א בהיטל של עד מאות אלפי ש'

כל מי שימכור דירה אחרי אישור התוכנית להסדרת זכויות בנייה חדשות ותוספות למבנים יעמוד בפני תשלום היטל השבחה על הזכויות הנוספות

אברהם ללום / צילום: תמר מצפי
אברהם ללום / צילום: תמר מצפי

רבות דובר על תוכנית הרבעים של עיריית תל-אביב-יפו להסדרת זכויות בנייה חדשות ותוספות למבנים קיימים, בדגש על התוכניות המתייחסות לרובע 3 ולרובע 4. זה חודשים ארוכים מתמהמהת ועדת הערר של המועצה הארצית בקבלת החלטה בנושא, ועל-פי מינהל התכנון, ההחלטה צפויה להתקבל בשבועות הקרובים.

בה בעת שיזמי וקבלני תמ"א 38 ממתינים בקוצר-רוח להחלטה שתבהיר מה יהיה היקף הזכויות בכל אזור, ובעלי הדירות מקווים שמיזמי החיזוק יתקדמו, ל"גלובס" נודע כי לאחר אישור התוכנית צפויים הן היזמים הן בעלי הדירות לקבל הפתעה לא נעימה.

הואיל ותוכנית הרבעים היא תב"ע משביחה, כל מי שימכור דירה מרגע אישור התוכנית יעמוד בפני תשלום היטל השבחה על הזכויות שמעניקה התוכנית. מדובר בתשלום שעלול להגיע למאות אלפי שקלים במקרים מסוימים. הרציונל במסגרת גביית היטל ההשבחה במקרה זה הוא שבעירייה מניחים שדירה שיש לה זכויות נוספות מכוח תוכנית מאושרת תימכר במחיר גבוה יותר בשל השבחת הנכס, גם אם לא מומשו הזכויות.

בד בבד, היזמים והקבלנים שממתינים כאמור לוודאות התכנונית, יופתעו לגלות שגם הם יצטרכו לגלם במחיר המיזם סכום כסף נוסף, שוב היטל השבחה, וזאת במסגרת בקשת היתר בנייה על הזכויות שמקנות להם תוכנית הרבעים במיזם מעבר לזכויות המוקנות בתמ"א 38 הבסיסית.

בעירייה אישרו את הדברים ומסרו: "כמו בכל תוכנית משביחה יש חבות בהיטל השבחה והוועדה המקומית תפעל כפי שהיא מחויבת על-פי החוק". לגבי היזמים והקבלנים נמסר מהעירייה: "הוועדה אינה גובה היטל השבחה על בקשות להיתר בנייה על זכויות מכוח תמ"א 38, וכך יהיה גם לאחר אישור תוכנית הרבעים. כשמדובר בהיתר בנייה, יהיו חייבים היזמים והקבלנים בהיטל השבחה על הזכויות הנוספות שתעניק תוכנית הרבעים מעבר לזכויות הבסיסיות של תמ"א 38".

עו"ד אברהם ללום ממשרד אברהם ללום: "חשוב שהעירייה תפעל לטובת התושבים ולא תחייב אותם בהיטל השבחה עקב אישור תוכנית הרבעים במכר דירות. בנוגע ליזמים והקבלנים, נראה שהעירייה מתכוונת לגבות היטל השבחה על הזכויות הנוספות, ואני מקווה שהדבר לא יתרחש מכיוון שבמקרה כזה מדובר בגזר דין מוות לפרויקטים של תמ"א 38 בתל-אביב".

השמאי אריה קמיל, ממשרד קמיל טרשנסקי, סבור שהחלטת העירייה לא תעבור בשקט: "תוכנית הרבעים צריכה להיות פטורה מהיטל השבחה אבל עמדת העירייה הפוכה. הם מתייחסים לתוכנית כמו תוכניות משביחות אחרות. החוק אומר שבזמן אישור התוכנית נוצר החיוב בשל עליית הערך ומועד התשלום הוא במכירת הנכס או כאשר מבצעים היתר בנייה. החיוב רובץ עד שנהנים מהפירות ולפי זה גם מכירה לפני מימוש. העירייה לא רוצה להפסיד הכנסות, אבל אני חושב שתהיה על זה מלחמה בהמשך הדרך".