עקב חישוב שגוי: רשות המסים תשיב לנישומים עשרות מיליונים

זאת בגין חיוב יתר של ריבית על עסקאות חייבות במע"מ ■ בעקבות סיכום בין לשכת רו"ח למנהל רשות המסים, תחדל הרשות לחייב ריבית והצמדה על כל סכום העסקאות החייב במע"מ, ותחזור לחייב רק בגין המס נטו

עופר מנירב משה אשר /  צילום: גיל יוחנן תמר מצפי
עופר מנירב משה אשר / צילום: גיל יוחנן תמר מצפי

רשות המסים תשיב לנישומים עשרות מיליוני שקלים לאחר שחייבה אותם בריבית גבוהה עקב חישוב שגוי של הריביות על מס ערך מוסף (מע"מ), שנערך באמצעות תוכנת מחשב חדשה. ההחזר יינתן בעקבות סיכום בין ועדת המסים של לשכת רואי החשבון ומנהל רשות המסים, רו"ח ועו"ד משה אשר, לפיו תחדל הרשות לחייב ריבית והצמדה על כל סכום העסקאות החייב במע"מ (מלוא מס העסקאות/מס העסקאות ברוטו), ותחזור לחייב רק בגין המס נטו לתשלום (מע"מ עסקאות בניכוי מס תשומות). בנוסף, כאמור, ייערך חישוב רטרואקטיבי והרשות תשיב תוך חודשים ספורים אלפי שקלים ויותר לאלפי עוסקים שחויבו בריבית שגויה החל מינואר 2015.

מדובר במחלוקת שסבבה סביב אופן חישוב הריבית וההצמדה של מע"מ. לפני כחודשיים פורסם ב"גלובס" באופן בלעדי מכתב ששיגר רו"ח עופר מנירב, יו"ר ועדת המסים בלשכת רואי החשבון, והמתמודד בימים אלה לנשיאות הלשכה, למנהל רשות המסים, ובו טען כי "בחסות" התוכנה החדשה של מע"מ, גובה רשות המסים מנישומים ריבית נשך, בשיעור של אלפי אחוזים בשנה, שאפילו ב"שוק האפור לא מפנטזים" עליה.

במכתב נטען כי מראשית השנה, עם השקת התוכנה החדשה של מע"מ - תוכנה מתקדמת שהייתה אמורה לפתור את הבעיות שהיו בתוכנה הקודמת - שונתה "באופן דרמטי" כל צורת החישוב של הריבית וההצמדה, באופן שבו הרשות דורשת כיום מנישומים ריביות בשיעורי דרקוניים. כך, למשל, ציין מנירב במכתבו, בנוגע לדוחות מתקנים (דוח ששולח הנישום לרשות המסים לתיקון חישוב המע"מ שהגיש), דורשת רשות המסים כיום ריביות בשיעור של מאות ואף אלפי אחוזים. הליקוי בצורת החישוב החדשה של מע"מ, נטען, נבע מכך שתוכנת המחשב החדשה של מס ערך מוסף תוכנתה כך שהיא מחשבת את הריבית וההצמדה על מלוא סכום העסקאות (מלוא מס העסקאות) ולא על המס נטו לתשלום (מס עסקאות בניכוי מס תשומות). מנירב הוסיף וטען, כי הוא העלה את הנושא בפני אחד מסגני מנהל רשות המסים וקיבל תשובה נחרצת, כי זוהי צורת החישוב הנכונה.

בסיכום מכתבו, קרא מנירב למנהל רשות המסים לעצור לאלתר את גביית הריבית לפי "השיטה החדשה" ולהקפיא את כל חיובי הריבית בהם חויבו העוסקים לפי שיטה זו, ולחזור לחייב לפי השיטה (הפרשנות) הקודמת, לפיה פעלה הרשות ב-40 שנה האחרונות. בסוף השבוע נשא מאבקו של רו"ח מנירב פרי. בפגישה שקיים מנירב עם מנהל רשות המסים ובכירים במשרדו, סוכם כי הרשות תחדל לאלתר לחייב בריבית והצמדה בגין מלוא מס העסקאות כלומר מס העסקאות ברוטו בהתעלם ממס התשומות - כפי שהיא מחייבת החל מה-1 לינואר 2015 - ותחזור לחייב בריבית רק בגין החוב בדוח - כלומר מס העסקאות בניכוי מס התשומות. לפי הסיכום החדש, כאשר אין חוב בדוח או מדובר בדוח להחזר, לא יחויב העוסק בריבית ובהצמדה כלל, גם כאשר הדוח מוגש באיחור (רק בקנס בגין פיגור בדוח, כפי שהוא מחויב ממילא).

חישוב מחדש

לפי הצהרת מנהל רשות המסים, אם לא יהיו תקלות בלתי צפויות, כבר בדוח לחודש יולי 2015, המוגש באמצע אוגוסט, יחזרו פקידי רשות המסים לחשב את הריבית וההצמדה לפי השיטה הישנה - וחיוב ההצמדה והריבית, ככל שיהיה פיגור, יהיה אך ורק על הסכום לתשלום לפי הדוח. עובדי המחשוב של רשות המסים (שע"ם), קיבלו הנחיה להיערך בהתאם.

עוד סוכם בין רו"ח מנירב למנהל רשות המסים, כי יבוצע בתוך 30 יום מהלך רטרואקטיבי אוטומטי, ולפיו יבוטלו כל החיובים בהם חויבו העוסקים, לפי השיטה החדשה מינואר 2015, וייעשה חישוב מחדש של החיובים לפי השיטה הישנה. מכיוון שמהלך רטרואקטיבי שכזה מצריך היערכות ממוחשבת שיכולה לקחת מספר שבועות, סוכם כי תינתן הנחיה למשרדי מס ערך מוסף, לפיה כל מי שיפנה בבקשה לתיקון החיוב, החיוב שלו יתוקן באופן פרטנים.

מדובר בפעם שנייה, במהלך החודשים האחרונים, שרשות המסים מחזירה מיליוני שקלים לנישומים, כאשר הפעם הקודמת הייתה כשבוטלו עיצומים כספיים שגויים שהוטלו בגין פיגור בהגשת דוחות. גם אז, נעשה המהלך בעקבות פנייתו של רו"ח מנירב לרשות בנושא והוחזרו לנישומים כ-15 מיליון שקל. ואולם, אז דובר בהחזרים לכמה אלפי נישומים בלבד בעוד שכעת מדובר בתיקון שישפיע על כל מי שרשום כעוסק מורשה במע"מ - היינו במאות אלפי עוסקים.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "במסגרת הפגישה, הודיע מנהל הרשות כי לאחר בחינת הנושא מצב חישובי הריבית ייעשה כפי שבוצע על-ידי מערכת מע"מ הישנה עד תום 2014. משמעות הדבר כי החל מחודש יולי יבוצעו החישובים בדרך זו, ורשות המסים תבצע בהמשך בדיקת הנתונים לאחור ובמידת הצורך תחזיר את הפרשי הריבית לעוסקים".