אפקט כחלון: עוד מיליארד שקל ביולי מהכנסות ממיסי נדל"ן

בסך-הכול נכנסו לקופת האוצר ביולי 26 מיליארד שקל - 2.4 מיליארד שקל יותר מהתחזית המעודכנת לחודש זה ■ הגירעון התקציבי ירד ל-2.1% בחישוב שנתי, אך האוצר לא משנה את תחזית ההכנסות והגירעון ל-2015

משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ
משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ

העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה ביוזמת שר האוצר משה כחלון הזניקה את הכנסות המדינה ממסים במיליארד שקל בחודש יולי - כך עולה מעדכון ביצוע התקציב
שפרסם היום (ג') האוצר.

בעקבות הזינוק בהכנסות ירד הגירעון התקציבי ל-2.1% בחישוב שנתי, אך באוצר מבהירים כי בשלב זה לא יהיה כל שינוי בתחזית ההכנסות ובתחזית הגירעון ל-2015 העומדת על 2.9%.

בסך-הכול נכנסו לקופת האוצר בחודש יולי 26 מיליארד שקל, שהם 2.4 מיליארד שקל יותר מהתחזית המעודכנת לחודש זה. כמחצית מהגידול מקורה בהכנסות ממיסי נדל"ן: ההכנסות ממס שבח זינקו ב-73%, וההכנסות ממס רכישה ב-50%. ואולם באוצר רואים גידול זה כזמני וחד-פעמי ולא מתכוונים לעדכן מחדש את תחזית ההכנסות ל-2015, שעודכנה רק לאחרונה על-ידי הכלכלן הראשי לרגל תקציב 2015-16 שאושר בממשלה.

יצוין כי במסגרת התקציב החדש שאושר הועלתה באופן רטרואקטיבי תקרת ההוצאה התקציבית ל-2015 בלא פחות מ-4.4%, תוך שינוי הכלל הפיסקלי שהגביל את העלאת התקרה ל-2.66% לשנה.

העלאת תקרת ההוצאה "שחררה" לממשלה עוד 6 מיליארד שקל - אלא שבאוצר טוענים כי כל הכסף הזה כבר הוקצה לתכניות חדשות ובהן מימון סייעת שנייה בגני הילדים, הפחתת מספר התלמידים בכיתות (בעקבות מחאת ה"סרדינים" ) ומימוש חלק מההסכמים הקואליציוניים.