"נעלמים": תערוכה חדשה בסדנאות האמנים בירושלים

תערוכה בסדנאות האמנים בירושלים עוברת בין משחקי מחבואים בילדות לחרדת ההיעלמות והנראות בעידן המעקב הדיגיטלי ■ וגם: התערוכה "נונפיניטו" מציגה את בוגרי המחזור השלישי בתוכנית שהות האמנים ארטפורט

"אירועי הקיץ שעבר העמידו בלב השיח הציבורי מוטיבים תת-קרקעיים שונים (ממקלטים ועד מנהרות), שהובילו אותי להרהר במגוון האפשרויות להסתתר/להתחבא/להיעלם ולהימצא מחוץ לחיי היומיום", כותבת קרני ברזילי, אוצרת התערוכה "נעלמים" המוצגת ב"ת(א)עשייה", גלריית סדנאות האמנים בירושלים. בתערוכה מציגים חמישה אמנים העוסקים בחשיפה והסתתרות, היעלמות והתעלמות, ובמצבי סף.

"נדמה כי המפגש הראשון שלנו עם פעולת ההסתתרות והכמיהה להיעלם היא במשחק הילדות 'מחבואים'.

"יחד עם זאת, התשוקה 'להתחבא' קיימת בנו לאורך כל חיינו, וביתר שאת כיום, כאשר אנו מודעים להיותנו נתונים למעקב, נצפים ומתועדים על-ידי אמצעים טכנולוגיים מתקדמים באשר נפנה (לוויינים, מצלמות אבטחה, מעקב אחר חיפושי גוגל במחשב שלנו ועוד). אמצעים אלו חושפים אותנו ונדרש מאמץ רב לחמוק מהם", ממשיכה ברזילי.

העבודות בתערוכה מתבוננות במושג ההיעלמות ובשאיפה של הפרט לטשטש את נוכחותו במרחב הפיזי כמו גם במרחב הווירטואלי. כך למשל, רמי מימון עוסק במצב מנטלי מעורער ומתעתע הנע בין נוכחות והיעדר, בין עירנות לשינה, גילוי והסתרה. הינדה וייס מצביעה על כמיהה כמעט נאיבית להיטמע בנוף, בעוד פעולת ההסתתרות של תמר נסים מופרת על-ידי המציאות המטרידה. ירון לפיד מציג מצב קיצוני של רצון לברוח מן המציאות הממשית. בעבודה אחרת הוא חוקר את אותה עמדה ביחס למרחב הווירטואלי.

כמוהו, ליליאנה פרבר מציבה במרכז את האמביוולנטיות והמורכבות של היעלמות בעידן הנוכחי - אם היא בכלל אפשרית.

ביום שישי הקרוב (14 באוגוסט, בשעה 12:00) תתקיים בתערוכה הרצאה של ליאור זלמנסון "איך להיעלם לגמרי?".

סדנאות האמנים גלריה ת(א)עשייה, רחוב האומן 26, א.ת. תלפיות, ירושלים. פתוח בימים א'-ה' 10:00-19:00, ו' 10:00-13:00. ללא תשלום.

תמר נסים,
 תמר נסים,

רזידנסי: סוף באמצע הדרך

התערוכה "נונפיניטו" מציגה את בוגרי המחזור השלישי בתוכנית שהות האמנים ארטפורט

תערוכת סוף השנה של ארטפורט "נונפיניטו" מתרחשת ברגע מלאכותי בזמן - רגע לפני שתוכנית הרזידנסי (שהות אמן) מסתיימת, אך לאו דווקא כשהפרויקטים שעליהם עבדו האמנים בשנה האחרונה מגיעים לידי סיום - כך מסבירים אנשי תוכנית הרזידנסי ארטפורט, בראשות האוצרת ומנהלת התוכנית ורדית גרוס, את תמונת המצב.

"עבור רוב אמני המחזור השלישי של ארטפורט - גיא גולדשטיין, הינדה וייס, נטליה זרובוב, ציון אברהם חזן, רון עמיר וקבוצת 'תנועה ציבורית' - שנה אינה פרק זמן ארוך ליצירה. הפרויקטים שלהם דורשים אורך נשימה". האם לקהל יש את אותו אורך נשימה הדרוש להבשלת היצירות? האם הוא יחוש בהבדל? שאלות אלה נשארות פתוחות, כאשר אמנים מציגים את עבודתם. מבחינה מסוימת, עבודת האמן היא תמיד במצב ביניים - שהרי התהליך האמנותי לעולם לא מסתיים.

בארטפורט מבהירים שלא מדובר בפרויקט גמר של סטודנטים אלא בתוכנית שנועדה לאפשר לאמנים לעבוד ולהתפתח. "מאחר שרבים מהפרויקטים שנבטו השנה בארטפורט יבשילו רק בשנים הקרובות, 'נונפיניטו' היא לא תערוכת סיכום שנה. היא הזדמנות להכיר את הפרויקטים עליהם עבדו האמנים בחודשים האחרונים, לפני שהם הושלמו אבל כשהם כבר מוכנים לחשיפה לקהל".

בשישי הקרוב יתקיים סיור מודרך בתערוכה ומפגש עם האמנים (שישי, 14.8, שעה 12:00). הם יציגו את עבודותיהם, ידברו על תהליך העבודה ועל תכניותיהם להמשך הדרך.

גיא גולדשטיין עוסק בתרגום צבעים לסאונד ובחזרה, בפרויקט שאפתני הכולל אינספור ניסיונות, ציורים והדפסים. רק מתי מעט מהם מוגדרים על ידיו כעבודות שלמות שימצאו את דרכם אל הקירות. איך מחליטים מתי העבודה גמורה? מתי תרגום הצליל לתמונה הוא ניסיון ומתי הוא עבודת אמנות?

הינדה וייס יוצרת וידיאו מצילומים שמקורם בעולם האמיתי, שהופכים תחת ידה לסצנה סוריאליסטית מתמשכת. היא מתייחסת לנוף כמשקף מצב, עיצובו מחדש מאפשר לה לחשוף את מה שמוסתר בו. פעולה זו בוחנת כיצד הופך ההווה לסוג של אסקפיזם על-ידי טשטוש מתמיד של העבר והעתיד.

נטליה זורבוב, חברת קבוצת הציירות "הברביזון החדש", חושפת בתערוכה את התהליך הארוך בדרך לתמונה, הכולל רישומי ביניים, התבוננות מחודשת וחזרה שוב ושוב לאותה נקודה במקום ובזמן.

רון עמיר עובד שנים רבות על פרויקטים מורכבים של צילום. הצילומים שלו ממתקן חולות חושפים מציאות של ארעיות וזמניות, ואילו גיבוריו הם אנשים שיציבות היא הדבר לו הם כמהים יותר מכל.

קבוצת הפרפורמנס תנועה ציבורית מציגה מדי יום שישי עד סוף החודש (בשעות 12:00-16:00), את "תדרוך II", במהלכו נפרשת רשת מורכבת של קשרים ושיחות, שהיו חלק מהמחקר של הקבוצה אודות אמנות מודרנית שנעשתה בפלסטין לפני 1948. המעבר ממחקר לפעולה הופך את ציבור המתודרכים לסוכני מידע. ההשתתפות בהרשמה מראש במייל: debriefingsessions gmail.com@. ארטפורט מנוהלת ללא מטרות רווח ביוזמת ובמימון הקרן המשפחתית על שם תד אריסון.

ארטפורט, דרך בן צבי 55 (במתחם בזק לשעבר), תל-אביב. התערוכה פתוחה עד סוף החודש בימי חמישי 12:00-20:00, שישי ושבת 10:00-16:00. ללא תשלום.

נטליה זורבוב,
 נטליה זורבוב,

קראפט: שטיחים של זמן

תערוכת קראפט - "זמן שטיח" שבה מפורקים חומרי גלם "בעלי עבר" והופכים למארג חדש

התערוכה "זמן שטיח" היא תערוכת קראפט אמנותית ובה שטיחי קיר ורצפה עשויים מחומרים משומשים וממוחזרים. שתי אמניות ירושלמיות כרמל גורני ותמר פייקס, יוצרות יחד שטיחים מעשה טלאים, על-פי הגדרות עבודה ווקיות שניסחו לעצמן.

גורני היא גאולוגית, מעצבת גרפית, בונה בובות ענק ורהיטים מקרטון. פייקס היא אמנית, מעצבת טקסטיל, קדרית, פסלת ואחראית על תחום "אומנות בזבל" ומנחה קבוצות בתחום המחזור מטעם המחלקה לאמנות פלסטית בעיריית ירושלים.

בשטיחים שהן מציגות בתערוכה ב"גםגלריה" בתל-אביב, הן מפרקות חומרי גלם "בעלי עבר", כמו מכנסיים וחצאיות, וביסודיות ובדקדקנות הופכות אותם למארג חדש. התוצאה היא סדרה של אובייקטים מקוריים שמקומם בין האמנות לשימושיות. הסימטריה והגאומטריה המקורית של הבגד יוצרות שפה אסתטית ייחודית.

גםגלריה, מאפו 27, תל-אביב, ב' 17:00-19:00, ה' 19:30-2130, ש' 12:00-14:00.

מתוך התערוכה
 מתוך התערוכה