שאלות ותשובות: איך ישפיע המהלך של הבנק הסיני על השווקים?

הבנק המרכזי הסיני החליש היום את המטבע הלאומי, היואן, בשיעור החד ביותר ב-20 שנה ■ מה ההשלכות?

משקיעים סיניים / צילום: רויטרס
משקיעים סיניים / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי הסיני החליש היום (ג') את המטבע הלאומי, היואן, בשיעור החד ביותר ב-20 שנה. המהלך הלא צפוי עורר דיבורים על "מלחמות מטבע", אם כי היו שפירשו אותו כצעד מבורך לכיוון רפורמה בשוק וליברליזציה פיננסית בסין.

- מה בדיוק קרה?

בנק העם הסיני פיחת את היואן על ידי קביעת השער היציג היומי שלו ברמה נמוכה ב-1.9% - השינוי הגדול ביותר בהיסטוריה המתועדת של המטבע. המהלך גרם למשקיעים להוריד את היואן לרמת שפל של כשלוש שנים.

- מהו השער היציג הסיני?

בכל בוקר ב-9.15 שעון בייג'ין בנק העם קובע נקודת אמצע למסחר המפוקח מאוד במטבע. כאשר השוק נפתח כעבור 15 דקות, המשקיעים יכולים לסחור במטבע כלפי מעלה או מטה בטווח של 2% מנקודת האמצע הזו.

- למה דווקא בעיתוי הזה?

הגורם הברור הוא ההאטה הכלכלית: ברבעונים הראשון והשני השנה הכלכלה הסינית צמחה בקצב שנתי של 7%, הנמוך ביותר בשש שנים. נתונים מסוף השבוע הראו שהיצוא ירד ביולי ב-8.3% בהשוואה שנתית, גרוע בהרבה מהציפיות לירידה של 1.5%. מטבע חזק יותר מחזק את התחרותיות של היצוא.

- אז סין מנסה לתמוך ביצוא? זו לא מלחמת מטבעות?

לא בהכרח. המטרה המוצהרת של המהלך הייתה רפורמה בשוק. הבנק המרכזי מסר שזה היה מהלך חד פעמי לשיפור "האוריינטציה של השוק ומעמד הבנצ'מארק" של היואן. עד כה הבנק המרכזי קבע את שער החליפין כראות עיניו. מעתה הוא ייתן לשוק להשתתף בתהליך: השער היציג "יתייחס לשער הסגירה של שוק המט"ח הבין-בנקאי ביום הקודם".

- יש לחץ לרפורמה בשוק?

לפני סוף השנה, קרן המטבע הבינלאומית תחליט אם לכלול את היואן במנגנון זכויות המשיכה המיוחדות שלה, SDR, שמורכב מהדולר, האירו, הליש"ט והין. פירוש החלטה כזו יהיה לאמץ את היואן כמטבע יתרות.

בשבוע שעבר שיבחה קרן המטבע את התקדמות סין בתחום הרפורמה הפיננסית, אך קראה לרשויות לנקוט צעדים נוספים כדי להגדיל את הגישה של משקיעים זרים לשוקי המניות והאג"ח של סין. הקרן בוחנת את מנגנון ה-SDR רק פעם בחמש שנים, ולכן יתכן שבנק העם הסיני מגביר את מאמציו לרופף את הפיקוח על המטבע במסגרת שאיפתו להפוך את היואן למטבע בינלאומי.

- אז זהו ניצחון לרפורמת שוק חופשי?

יכול להיות, אבל קשה לדעת. היואן מצוי תחת לחץ פיחות זה כמה חודשים בגלל תנועות הון אל מחוץ לסין, אבל עד כה מנע הבנק המרכזי כל פיחות על ידי קביעת שער יציג גבוה ומכירת יתרות מט"ח. הפיחות החד-פעמי היום הקל חלק מהלחץ הזה.

כלכלנים רבים הגיבו באופטימיות. כלכלני ברקליס כינו את המנגנון החדש "מהלך מהפכני", אבל לא נדע אם סין באמת מניחה לשוק לומר את דברו בנושא ערך המטבע עד שנראה אותו נע בכיוון לא רצוי לרשויות.

ליואן יש הצמדה "רכה" לדולר האמריקאי, שהתחזק השנה ולכן תרם לירידת היצוא הסיני למדינות אחרות פרט לארה"ב. יואן חלש יותר יכול לסייע לכלכלה, ולכן יתכן שבייג'ין פשוט מניחה למטבע שלה להיחלש ומדברת על "רפורמה" ככיסוי פוליטי. ללא תירוץ מניח את הדעת, פיחות יהיה שנוי במחלוקת.

- האם זה משנה למישהו מחוץ לסין?

כן. סין היא צרכנית אדירה של סחורות וחומרי גלם, ואם המהלך הזה יתפרש כסימן לחולשה כלכלית, יהיו לכך השלכות לוואי. היום נחלשו כל המטבעות במזרח אסיה מול הדולר - אלו של ניו זילנד, טייוואן, דרום קוריאה, סינגפור ואוסטרליה ירדו ב-1% או יותר.

התחזקות הדולר עשויה להניא את הפדרל ריזרב מהעלאת הריבית, שתחזק את הדולר עוד יותר.

- מהם הסיכונים?

המשקיעים מנסים להחליש את היואן, ואם הם משתתפים בקביעת השער שלו, יתכן שהוא יפוחת בקצב מהיר יותר. סטיוארט אלסופ מחברת BMI ריסרץ', מזהיר שהמשקיעים יתחילו לראות ביואן "הימור חד סטרי" ולהיכנס לפוזיציות על ירידתו, מה שיגביר את האי ודאות הכלכלית בסין.

- מה יקרה כעת?

שאלת המפתח היא אם בייג'ין תאפשר באמת למטבע שלה להיסחר באופן חופשי יותר. בשנה שעברה, הבנק המרכזי פעל למנוע דיבורים על פיחות, אחרי שהיואן סיים את השנה בירידה מול מטבעות אחרים, לראשונה זה 20 שנה. אם המשקיעים שוב ילחצו על היואן כלפי מטה, הבנק המרכזי יחוש אולי צורך לפעול שוב. במידה שלא, המדינות השכנות שמתחרות ביצוא של סין עשויות לסבול/להתלונן.

ארה"ב עלולה להימצא במצב קשה: היא מבקשת מסין זה שנים רפורמות שוק חופשי, אבל אם היואן ימשיך להיחלש, היצרנים האמריקאים ייפגעו מכך. לכן לא ברור איך תגיב וושינגטון.