התוכנית הלאומית להפחתת זיהום האוויר בחיפה: 330 מ' שקל

במרכז התוכנית: צמצום של 80% בפליטות המזהמים העיקריים מתעשייה עד שנת 2018

מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

המשרד להגנת הסביבה הציג היום (ג') את תוכנית הפעולה הלאומית שגיבש לצמצום פליטות המזהמים במפרץ חיפה. במרכז התוכנית: צמצום של 80% בפליטות המזהמים העיקריים מתעשייה עד שנת 2018 והפיכת חיפה לעיר הראשונה בישראל שתוגדר "אזור אוויר נקי" - וזאת תוך הגבלת תנועה של כלי רכב המונעים בדיזל והסבת כלי רכב אחרים לשימוש בגז טבעי. המודל שהמשרד להגנת הסביבה מתכוון להחיל בחיפה במסגרת הגבלת התנועה של כלי רכב מזהמים כבר מיושם בכ-200 ערים מתקדמות בעולם.

עוד לפי התוכנית: מפעלים במפרץ יחויבו להסב את פעילותם לגז טבעי ומספר ביקורות הפתע שנעשות בהם יוגדל; המשרד יקלוט מפקחים נוספים שיקיימו ביקורות בתעשייה ויואצו המהלכים לצמצום היקף החומרים המסוכנים במפרץ, ובהם מכל האמוניה, תוך העתקתם למקומות מרוחקים מאזורים מאוכלסים.

היקף התוכנית כ-330 מיליון שקל שיושקעו בחיפה ובסביבתה ב-5 השנים הקרובות. התוכנית תובא לאישור הממשלה בעוד כמה שבועות. היום היא פורסמה לראשונה להתייחסות ולתגובות הציבור. במשרד להגנת הסביבה אמרו היום כי בתוכנית הפעולה הלאומית להפחתת הזיהום במפרץ חיפה ישולבו גם משרדים ממשלתיים נוספים ובהם משרדי התחבורה, האוצר והבריאות ואלה יפעלו באופן אינטגרטיבי מול כל מקורות הזיהום באזור: מפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שיט, תחנות דלק ועוד. מלבד ההפחתה של פליטות המזהמים מתעשייה בשיעור של 80%, במסגרת התוכנית מתכוון המשרד להגנת הסביבה להפחית בתוך כ-5 שנים את כלל פליטות המזהמים במפרץ בכ-50%.

מהתוכנית שהוצגה היום עולה כי לבעלי כלי רכב המונעים בדיזל, בעיקר רכבי משא ואוטובוסים, יוצעו תמריצים כדי לעודד אותם להתקין בכלי הרכב מסנני חלקיקים או שתועמד להם תמיכה שתאפשר רכישה של כלי רכב המונעים בגז טבעי.

בעלי כלי רכב מזהמים יחויבו להתקין מערכות ייעודיות לצמצום פליטות של אדי דלק בתחנות הדלק וכן ייעשו מהלכים לצמצום זיהום האוויר מכלי שיט תוך הגבלת תכולת הגופרית בדלק ימי שבו נעשה שימוש בכלים אלה. עוד עולה מהתוכנית כי עם הקמת הנמל הפרטי החדש בחיפה, תוקם בו גם תשתית מתאימה לחיבור של ספינות למקור חשמל בעת עגינתן במזח וזאת באופן שייתר את הצורך שמנועיהן יפעלו בעת העגינה ובכך יפלטו מזהמים לאוויר.

נוסף על מהלכים אלה, התוכנית מדברת גם על שיפור של מערך הניטור והדיגום לאיכות האוויר באותו אזור: מספר מזהמי האוויר המנוטרים באופן קבוע יוגדל; יוספו מכשירי ניטור למדידת מזהמים מסרטנים כמו בנזן וחלקיקי פיח זעירים ונשימים והפריסה של תחנות הניטור באזור המפרץ תשופר.

בהתאחדות התעשיינים אמרו היום כי "אנו מרוצים מכך שהמשרד להגנת הסביבה מכיר גם בצורך לטפל בזיהום אוויר שמקורו בתחבורה ולא רק בתעשייה. נשמח מאוד אם לצד התכנית להרחבת השימוש בגז טבעי בתעשייה תועמד לה היכולת להתחבר לגז הטבעי. בשנים 2009-2014 התעשייה צמצמה בכ-60% את היקף הפליטות שלה".

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, בירך על התוכנית: "הממשלה מסירה לראשונה את הכפפות ומגלה סוף סוף אחריות לאומית לבריאותם ולאיכות חייהם של תושבי מטרופולין חיפה".

לדברי השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, "לתושבי מפרץ חיפה עומדת הזכות לנשום אוויר נקי והתכנית הזאת מלווה בתקציבים מתאימים שיאפשרו לממש זכות זו".