עונשי מאסר כבדים לקבלני עפר על עבירות מס ב-120 מ' ש'

ביהמ"ש גזר על ג'קי שבירו (מור) 9 שנות מאסר בפועל, קנס של 4 מיליון שקל ו-28 חודשי מאסר על-תנאי ■ על אחיו אבנר שפיר נגזרו 6.5 שנות מאסר בפועל, קנס של 800 אלף שקל ו-15 חודשי מאסר על-תנאי

טרקטורים / צילום: צביקה ישראלי - לע"מ
טרקטורים / צילום: צביקה ישראלי - לע"מ

כך ייעשה למי שמעלים מסים בהיקף של 120 מיליון שקל. שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, דניאלה שריזלי, הטילה היום (ד') עונשי מאסר כבדים על האחים ג'קי שבירו (מור) ואבנר שפיר, קבלני עבודות עפר, שהורשעו בחודש מאי האחרון בביצוע שורה ארוכה של עבירות מס בהיקף של כ-120 מיליון שקל. כן הורשעו השניים בעבירות של סחיטה באיומים של ראש מועצה אזורית עמק חפר, רני אידן, של מפקח בנייה במועצה ושל אדם נוסף שהיה חייב להם כספים.

על שבירו גזרה השופטת 9 שנות מאסר בפועל, קנס של 4 מיליון שקל וכן 28 חודשי מאסר על-תנאי. על שפיר נגזרו 6.5 שנות מאסר בפועל, קנס של 800 אלף שקל ו-15 חודשי מאסר על-תנאי.

לדברי השופטת, השניים ביצעו סדרה ארוכה מאוד ומטרידה של עבירות חמורות על חוק מע"מ ופקודת מס הכנסה שנעברו בנסיבות מחמירות ובצד אלה עבירות על חוק העונשין.

"דובר בהפצתן המירמתית של 300 חשבוניות פיקטיביות במהלך תקופה בת 6 שנים בקירוב, בסיוע זדוני לאחרים להשתמט מתשלום מס ובסכומי כסף אדירים שהשמיטו הנאשמים מפקיד שומה, בדיווחים כוזבים למע"מ מדי חודש בחודשו ובדיווחים שנתיים שקריים למס הכנסה", כתבה השופטת, שהוסיפה כי החומרה היתרה שהיא רואה במעשי הנאשמים היא לאו דווקא במספרן הגדול של העבירות, אלא "היא מתבטאת ביחסם הבוטה והמזלזל כלפי רשויות המס".

לדברי בית המשפט, שבירו ושפיר פעלו במסגרת ארגון עסקי יזום, קבוע ושיטתי, שתכליתו הייתה לכאורה עסקית, אולם התגלה כבעל תכלית מירמתית. "בהתאם למדיניות הענישה הנוהגת בעבירות מס בתחום העבירות שבהן הורשעו הנאשמים... אני סבורה כי העונש ההולם את המעשים הוא עונש מאסר ממושך לריצוי בפועל ורכיבים עונשיים בצדו, ביניהם קנס כספי משמעותי".

יצוין כי שני הנאשמים ביקשו כי עונשם יעוכבו עד מתן הכרעה בערעורים שבכוונתם להגיש על ההרשעה והעונש. ואולם, השופטת דחתה את בקשתם, בקובעה כי לפי פסיקת בית המשפט העליון, עונש מאסר יש להתחיל ולשאת בו מיד עם שימוע גזר הדין. "רק במקרים חריגים ויוצאי דופן נוהגים בתי המשפט לדחות את ריצוי העונש. בענייננו - עונשי המאסר היו צפויים. הנאשמים היו אמורים להיערך להם", נפסק.

עם זאת, השופטת איפשרה לשבירו ושפיר תקופת התארגנות קצרה לפני כניסתם לכלא, והם יתחילו לרצות את עונשי המאסר ב-20 בספטמבר 2015.

בהכרעת הדין שניתנה כאמור בחודש מאי, הורשעו שני הנאשמים כי הוציאו חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של לפחות 85 מיליון שקל, במטרה לסייע לאחרים להתחמק ממס מבלי שבוצעו העסקאות המפורטות בהן. סכומי המע"מ שגבו הנאשמים מלקוחותיהם בגין החשבוניות הפיקטיביות, בסך של כ-14 מיליון שקל ועמלות נוספות, שולשלו לכיסיהם.

יתרה מזאת, לפי ההרשעה, הנאשמים ניכו תשומות שלא כדין ודרשו הוצאות כוזבות בדוחות למס הכנסה, בסכום כולל של למעלה מ-20 מיליון שקל, כדי להתחמק מתשלום מס. נוסף על עבירות המס הורשעו השניים כאמור בעבירות של סחיטה באיומים.

לפי פסק הדין, השניים איימו לפגוע במפקח בנייה במועצה, שפעלו לאכיפת צו הריסה מינהלי שהוצא למבנה במושב בורגתא, ששבירו (מור) ביצע בו עבודות בנייה ללא היתר כדין. בין היתר, שבירו איים על המפקח ואמר לו: "הפעם ויתרנו לך, פעם הבאה תקבל ישר כדור בראש".

האחים אף איימו על ראש המועצה והתפרצו לישיבת המועצה, כשאקדחו של שבירו (מור) גלוי על מותנו, והוא צועק ומקלל את ראש המועצה. כשהתבקש לצאת מהאולם, הוא איים על ראש המועצה ואמר לו כי אם ייהרס הנכס - "יישפך פה דם".

אם בכך לא די, שבירו הורשע בנוסף בסחיטה באיומים של אדם שהיה חייב לו כספים ופשט רגל. כן הורשעו האחים כי הם הסתירו במחסן הצמוד לדירת מגוריה של אימם המנוחה ברמת-אביב מסמכים של החברות שפעלו באמצעותן.

המדינה יוצגה בידי עורכות הדין רבקה פיינר ועילית פאלוך מהמחלקה המשפטית ברשות המסים, ובידי עו"ד כנרת מור מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי). החקירה המורכבת בפרשה שכונתה "קוד שביר" נוהלה במשותף על-ידי המשטרה ורשות המסים.