גורמים בממשלה נגד הליך המינוי של יו"ר רשות האנרגיה

לפי הנוסח המלא של החלטת הממשלה שהגיע לידי "גלובס", הפרויקטור שיקים את רשות החשמל ימונה גם ליו"ר שלה בלי הליך של מכרז

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

כך נתפרה המשרה החשובה ביותר במשק האנרגיה: הפרויקטור שיקים את רשות החשמל החדשה ימונה גם לתפקיד ראש הרשות החדשה - כך עולה מהנוסח המלא של החלטת הממשלה שהגיע לידי "גלובס". ההחלטה מונעת למעשה אפשרות לקיום הליך של מכרז או של ועדת איתור לבחירת יו"ר הרשות החדש ומבטיחה לשר התשתיות שליטה מוחלטת במינוי.

גורמים בממשלה סבורים שמדובר בהליך מינוי בעייתי למשרה בעלת עוצמה חסרת תקדים במשק האנרגיה וספק אם ההחלטה תעמוד במבחן בג"ץ.

בשבוע שעבר החליטה הממשלה להקים רשות חשמל חדשה, שתאחד את רשות החשמל הקיימת ואת מינהל החשמל במשרד התשתיות. בעתיד תועבר לרשות החדשה גם רשות הגז הנמצאת כיום במשרד התשתיות. הקמת הרשות אושרה במסגרת חוק ההסדרים לפי יוזמה של אגף התקציבים באוצר.

כפי שנחשף ב"גלובס", שר התשתיות יובל שטייניץ ניצל את הקמת הרשות החדשה להדחת היו"ר הנוכחית של רשות החשמל אורית פרקש-הכהן, בכך שהכניס לתוך החוק הוראה הקובעת כי ימונה יו"ר חדש לרשות, שתוקם בתחילת 2016.

חוסמים מראש הליך מינוי תקין

ואולם מעיון בנוסח ההחלטה מתברר כי שטייניץ הלך צעד נוסף קדימה ודאג לשריין לעצמו מראש את היכולת למנות את היו"ר החדש לפי שיקול דעתו בהליך בעייתי של פטור ממכרז.

נוסח ההחלטה שאושר בממשלה קובע שהשר (שטייניץ) יבקש פטור ממכרז לבחירת מנהל ההקמה או ה"פרוייקטור" שיקים את הרשות החדשה. בנוסף מתברר כי הפטור יחול גם עם המינוי של יו"ר הרשות החדשה. על מנת להסיר ספק מבהירה ההחלטה כי "מנהל ההקמה יהיה המנהל הראשון שייכנס לתפקידו ביום כינון הרשות לתקופת כהונה של 5 שנים". במלים אחרות - ההחלטה לא רק מדיחה למעשה את פרקש הכהן מתפקידה, אלא גם חוסמת מראש הליך מינוי תקין של מכרז או ועדת איתור לבחירת האיש שיעמוד בראש רשות החשמל החדשה ושיהיה הרגולטור הדומיננטי במשק האנרגיה לחמש השנים הקרובות. יושבת ראש רשות החשמל הנוכחית נבחרה על ידי ועדת איתור שבחנה כמה מועמדים.