משרד החינוך מתכנן מהפכת בריאות בימי הולדת בגני הילדים

משרד החינוך מפרסם שורה של המלצות מרחיקות לכת לקידום חגיגות יום הולדת בריאות יותר בגני הילדים: פירות וירקות במקום חטיפים ושתייה מתוקה, מתנה לגן במקום שקיות ההפתעות ■ "לצוות הגן תפקיד חשוב בקידום הרגלי האכילה של הילדים", הסבירו במשרד

ירקות / צילום: שאטרסטוק
ירקות / צילום: שאטרסטוק

אין חגיגה בלי עוגה? משרד החינוך מקדם תוכנית חדשה להגברת המודעות לתזונה בריאה בגני הילדים, במסגרתה הם ממליצים להקפיד על חגיגות ימי הולדת בריאותיות יותר - כך פורסם לראשונה בגלי צה"ל. על-פי התוכנית, את החטיפים והשתייה המתוקה שמוגשים בדרך-כלל בחגיגות לזאטוטים, יחליפו מזון בריא ופעילות גופנית.

המהלך התגבש בין היתר לאחר שנחשפו במשרד לנתונים לפיהם יותר מרבע מהילדים בישראל סובלים מעודף משקל או השמנת יתר, הנובעים מהתזונה הלקויה. במשרד החינוך מציינים כי המטרה ביישום התוכנית היא לסייע לילדים לרכוש הרגלי תזונה בריאים יותר. הנושא החל כפיילוט במספר גנים בשנה שעברה וכעת מתכוונים להרחיבו לכלל הגנים בישראל.

עם זאת במשרד החינוך מרגיעים ומסבירים כי לא מדובר בחרם כללי על הממתקים במהלך מסיבות יום ההולדת, אלא על איזון נכון יותר שנועד להשפיע לטובה על בריאותם של הילדים. "לצוות הגן תפקיד חשוב בקידום הרגלי אכילה הן בשגרה והן באירועים מיוחדים כגון ימי הולדת", הסבירה עירית ליבנה, המפקחת על הבריאות במשרד.

ההמלצות החדשות לקראת השנה הקרובה:

• שיתוף ההורים ותיאום ציפיות: על-פי הממלצות יש לשתף את ההורים בקביעת המדיניות בתחילת השנה. לחלק להם רשימה של הכיבוד המומלץ במסיבות.

• הצבת הילד במרכז ולא הכיבוד: הפיכת הפעילות ביום ההולדת לעיקר המסיבה. דגש על פעילויות גופניות כגון ריקודים ומשחקים.

• איזון בין סוגי המזון: הגשת עוגה חגיגית סמלית ולצידה כיבוד בריא - פירות וירקות חתוכים, כריכונים מלחם מלא, "שיפודי פירות", מאפינס ירקות או פשטידות.

• משקאות: ויתור מוחלט על משקאות ממותקים והחלפתם במים.

• מתנות: החלפת שקיות ההפתעה שכוללות ממתקים במתנה אחת גדולה שהילד יביא לגן לטובת כלל הילדים, או שקיות עם פירות וצעצועים קטנים.