OECD לרשויות המס במדינות: הדקו הפיקוח על הסופר-עשירים

הארגון לשיתוף-פעולה ופיתוח כלכלי קרא במחקר לרשויות המס לשקול רפורמה מעמיקה במבנה הארגוני שלהן, כדי להגביר החשיפה וההרתעה

מעגן יאכטות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מעגן יאכטות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

רשויות המס צריכות "לעמוד יותר על המשמר" בפיקוח על הסופר-עשירים - כך עולה ממחקר שקורא לרבות מהרשויות לשפר את הבדיקות שהן עורכות למשלמי המס העשירים ביותר שלהן. המחקר, שערך הארגון לשיתוף-פעולה ופיתוח כלכלי (OECD), מספק המחשה נוספת ללחץ המופעל על רשויות המס להגדיל את הגבייה מהעשירים.

ממשלות שקופותיהן ריקות כבר נוקטות מדיניות יד קשה כלפי השתמטות והתחמקות מתשלום מסים כדי לשפר את מצבן הפיננסי, וכן בתגובה לזעם הציבורי על האי-שוויון המעמיק ועל התחמקותם לכאורה של העשירים מתשלום מסים.

לדברי OECD, יותר משליש מ-56 רשויות המס שנסקרו הקימו יחידה ייעודית לפיקוח על ענייני המס של העשירים. OECD מתאר זאת כ"ממצא מפתיע, לנוכח הצמיחה המשמעותית מאוד באומדני מספרם והיקף עושרם של משלמי מס אלה".

OECD קרא לרשויות המס לשקול רפורמה מעמיקה במבנה הארגוני שלהן "כדי להבטיח שפלח משלמי מס אלה יזכה לרמת בדיקה הולמת שתבטיח חשיפה והרתעה בגין אי-ציות לחוק". יועצי מס הזהירו את לקוחותיהם העשירים שהם על הכוונת של רשויות המס. חברת השירותים המקצועיים EY דחקה באחרונה בלקוחותיה העשירים לפתח "תחושת דחיפות" בכל הנוגע לדפוסי התנהלות שזכו ליחס סובלני לפני 5 שנים, אך נהפכו כעת בלתי-מקובלים ככל הנראה. לדברי החברה, "הסיכונים הכרוכים באי-ציות לחוק - העונשים, החקירות והצעדים המשפטיים - מעולם לא היו גבוהים יותר".

באופן גובר זוכים העשירים לתשומת לב מיוחדת בשל מורכבות ענייני המס שלהם ונטייתם לבצע תכנון מס אגרסיבי. מדיניות היד הקשה כלפי משלמי המס העשירים ביותר משקפת גם את חשיבותם הגוברת למצב הקופה הציבורית.

מחקר שפרסמו חברת שירותי הייעוץ קאפג'מיני וחברת ניהול הנכסים RBC וולת' מנג'מנט מראה כי עושרם של אנשים בעלי יותר ממיליון דולר להשקעה צמח כמעט ב-20 טריליון דולר תוך 5 שנים, והגיע ל-10 טריליון דולר ב-2013. תרומתם של העשירים להכנסות המס של המדינה חסרת פרופורציה ביחס לשיעורם מכלל משלמי המסים. בבריטניה, למשל, באים כ-50% מהכנסות המס מ-3% בלבד של הבגירים במדינה.

OECD ציין כי לאוסטרליה, יוון, אינדונזיה, בריטניה וארה"ב יש יחידות גדולות במיוחד לטיפול במשלמי מס עשירים. באמצע 2013 הקימה יוון מרכז ביקורת חשבונות ייעודי לטיפול במשלמי מס עשירים, ו-125 עובדיו הצליחו להגדיל את הכנסות המס של הממשלה ב-73 מיליון אירו באותה השנה.

בריטניה, המפעילה את היחידה הגדולה ביותר, הגדילה את הכנסות המס שלה ב-222 מיליון ליש"ט ב-2013 הודות ל-375 עובדי היחידה שבדקו את ענייני המס של 6,200 אנשים שנכסי כל אחד מהם עולים על 20 מיליון ליש"ט.

לדברי EY, העשירים יכולים להפיק תועלת מכך שרשויות המס מגדילות את המשאבים לטיפול בענייני המס שלהם. אם העשירים יגלו נכונות לבנות מערכת יחסים קונסטרוקטיבית ופתוחה יותר, הם ייהנו מסיכון מוקטן של מחלוקת מס, מעלויות ציות נמוכות יותר ומהבנה טובה יותר של הסביבה החקיקתית המשתנה במהירות, על-פי EY.

ג'ורג' הודג'סון, סגן מנכ"ל Society of Trust and Estate Practitioners, גוף מקצועי של יועצים למשפחות עשירות, אמר כי יחידת משלמי המס העשירים בבריטניה החלה את פעילותה ברגל ימין "גם בגיוס הכנסות וגם באספקת שירות טוב למשלמי מס שענייני המס של רבים מהם מסובכים למדי".

שיעורי המס הנגבים מהעשירים נמצאים במגמת עלייה; בשנים 2010-2013 העלו שש או שבע מדינות באיחוד האירופי מדי שנה את המסים על ההכנסות הגבוהות ביותר, אך ב-2014 הואט קצב השינוי הזה, ורק פינלנד ושבדיה הגדילו את שיעורי המס, על-פי נתונים רשמיים.