ההאטה בכלכלת קוריאה יכולה להועיל למניות הקוריאניות

הורדת תחזיות הצמיחה בקוריאה לוותה בצעדים מקילים - שמעודדים את שוק המניות המקומי ■ במקביל חל שיפור בסביבה העסקית של החברות, והשוק עשוי להתחיל לסגור בקרוב את הפיגור שצבר

בורסת קוריאה בסיאול / צילום: בלומברג
בורסת קוריאה בסיאול / צילום: בלומברג

שוק המניות הקוריאני לא הצטיין בשנים האחרונות, ונותר מחוץ לראלי העולמי שאפיין את שוקי המניות הגלובליים מאז סוף המשבר הפיננסי של 2008-2009. הביצועים של המדדים הקוריאניים חיוורים במיוחד בהשוואה לביצועים של שוקי המניות של השכנה ממזרח, יפן.

בסך-הכול, ב-5 השנים האחרונות הציג מדד MSCI Korea תשואה מצטברת של מעט יותר מ-10%, זאת לעומת תשואה של כ-43% במדד ה-MSCI הגלובלי, ולעומת תשואה מדהימה של כ-117% במדד ה-Nikkei225 היפני. ייתכן שאחרי תקופה ארוכה של פיגור בביצועים, עשוי שוק המניות הקוריאני להתחיל ולסגור את הפער.

בהתאם לדפוס של שוקי המניות בשנים האחרונות, ביצועים משופרים של מדדי המניות הקוריאניים יכולים לנבוע דווקא מהאטה כלכלית במדינה, שמצדה מובילה לתנאים מוניטריים מקילים יותר.

ברבעונים האחרונים נמצאים תהליכי הצמיחה בקוריאה בהאטה, בעיקר כפועל יוצא של קצב הצמיחה הנמוך יותר בכלכלה הסינית, המהווה את שוק היעד המרכזי ליצוא הקוריאני, עם כ-25% מהיצוא. ברבעון הראשון של 2015 צמחה כלכלת קוריאה בקצב של 2.5% לעומת הרבעון המקביל - הצמיחה הרבעונית הנמוכה ביותר מאז תחילת 2013. משרד האוצר הקוריאני הודיע בסוף יוני על הורדת תחזית הצמיחה ל-2015, מ-3.8% ל-3.1%.

מעבר להאטה בכלכלה הסינית, שתי סיבות מרכזיות גרמו להורדת תחזית הצמיחה מצד משרד האוצר הקוריאני. תחילה, נגיף ה-MERS, שגרם לכמה מאות מקרי הידבקות בדרום קוריאה, והוביל להאטה דרמטית בנתונים הכלכליים למשך תקופה (עד להשתלטות על הנגיף בסוף חודש יוני). נוסף על כך, גם שער המטבע, הוון הקוריאני, השפיע על הורדת התחזית, בעוד שהכלכלה הדרום קוריאנית נפגעת מאוד מהיחלשות היין בשנים האחרונות. הפיחות בין משפיעה לרעה על האטרקטיביות של היצואניות המקומיות, שמתחרות עם היצואניות היפניות במספר תחומי יצוא, ביניהם אלקטרוניקה ומכוניות. בשלוש השנים האחרונות התחזק הוון הקוריאני בכ-35% בהשוואה לין היפני.

בתגובה להאטה הכלכלית ברבעונים האחרונים, הוריד הבנק המרכזי בקוריאה את הריבית פעמיים ב-2014 ופעמיים ב-2015, כולל בישיבת הריבית של 11 ביוני. כעת עומדת הריבית הקצרה על 1.5% - הנמוכה ביותר בהיסטוריה של קוריאה.

בתגובה, החל הוון הקוריאני לאבד גובה, ומאז סוף יוני הוא איבד כ-5% מול הין היפני, כאמור - בדיוק האפקט שרצה הבנק המרכזי בקוריאה לייצר.

גורמים תומכים נוספים להשקעה בשוק המניות הקוריאני הם התייצבות בתחזיות הרווח לחברות הקוריאניות בתקופה האחרונה, המלמדת על שיפור בסביבה העסקית שבה הן פועלות, ונוסף על כך, גם תמחור חסר של 15%-30% בהשוואה למדדי מניות אחרים באסיה.

חשיפה גבוהה לכלכלה הסינית

הקרן MSCI KOREA CAP מבית iShares (סימול: EWY US) מאפשרת חשיפה למדד MSCI Korea. הקרן, שהוקמה בשנת 2000, היא קרן גדולה מאוד, והיא בעלת מחזור יומי ממוצע של כ-2.5 מיליון מניות, והיקף נכסים כולל של 3.6 מיליארד דולר. הקרן גובה דמי ניהול שנתיים של 0.62%.

מדד MSCI Korea מוטה מאוד כלפי סקטור הטכנולוגיה, שמהווה למעלה משליש מהמדד. מגזרים גדולים נוספים הם צריכה מחזורית, פיננסים ותעשייה.

החברה הגדולה במדד MSCI KOREA, בפער גדול, היא חברת Samsung Electronics, המהווה כ-22% מהמדד. החזקות גדולות נוספות הן של יצרנית השבבים Hynix, של יצרנית הרכב Hyundai ושל חברת האינטרנט Naver.

כגורמי סיכון מרכזיים להשקעה בשוק המניות הקוריאני נציין את החשיפה הגבוהה לכלכלה הסינית, שמראה כאמור סימני האטה ברבעונים האחרונים, וכן את האי-ודאות שעדיין נותרה בנוגע לנגיף ה-MERS, ואת סיכון המטבע, שנובע מכך שהבנק המרכזי במדינה נוקט מדיניות מוניטרית מרחיבה בתקופה האחרונה.

החברות הקוריאניות סבלו בשנים האחרונות מההתחזקות המשמעותית של המטבע המקומי, בעיקר בהשוואה למטבעות אסייתיים אחרים (עם דגש על הין היפני). כעת, עושה רושם שהבנק המרכזי במדינה שם לעצמו ליעד לפחת את המטבע ולתמוך ביצוא המקומי, כפי שמלמדות שתי הורדות הריבית בחודשים האחרונים.

למרות תמונה מאקרו-כלכלית מעט יותר חלשה ברבעונים האחרונים, כלכלת קוריאה צפויה להמשיך ולייצר צמיחה שנתית סבירה של למעלה מ-3% גם ב-2015-2016. עם תמחור נוח וביצועי חסר משמעותיים בהשוואה למדדים בסין וביפן, אנחנו מאמינים כי מדדי המניות בקוריאה עשויים להתחיל ולסגור את הפער.

הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

פילוח סקטוריאלי
 פילוח סקטוריאלי