דוד בלס ממשיך לתעתע בנושים בחסות הליך פשיטת-הרגל?

לפני כשנתיים וחצי הושג עם בלס הסדר שלפיו ישלם כ-6.4 מיליון שקל בלבד לנושיו - "תספורת" של כ-96% - אלא שבלס לא עומד גם בזה ■ כעת מבקש הנאמן לבטל את הליך פשיטת-הרגל שלו, שכן הוא מנוצל לרעה

לאחרונה הכריזה שרת המשפטים איילת שקד על רפורמה בתחום חדלות הפירעון. חלק ניכר מהרפורמה מוקדש לשיקומו של פושט-הרגל, שלרוב איננו עבריין אלא אדם שנקלע למצב של חדלות פירעון שלא ברצונו.

מטרת הרפורמה היא, בין היתר, לסייע לאותו פושט-רגל לקבל הפטר ולשקם את חייו. אך יש גם מקרים שבהם פושט-הרגל הוא דווקא כן עבריין. ואז נשאלת השאלה, האם אין באופיים של ההליכים כדי לאפשר לאותו עבריין להמשיך ולחיות בנוחות, בזמן שהוא מתחמק מתשלום חובותיו ושם ללעג את נושיו ואת בית המשפט?

המקרה של דוד בלס - מי שהיה פעם מלך השוק האפור מחד ופיננסייר מעונב מאידך - ממחיש את הצד השני של המטבע (או של היעדרו) בקשר למהותם של הליכי חדלות הפירעון ושל מה שטעון תיקון בהם.

בלס (70), איש שוק ההון שנסק לצמרת באמצע שנות ה-80 ונודע בקשריו עם פוליטיקאים כמו שמעון פרס, התגלה כאיש מפוקפק כמה שנים מאוחר יותר. ב-1988 הוא נעצר ובהמשך הורשע בעבירות שונות, לרבות מירמה וזיוף מסמכים בקשר למעילה בחשבונות התנועה הקיבוצית, שאותם ניהל. בלס נדון ל-30 חודשי מאסר בגין שימוש אסור בעשרות מיליוני שקלים לצרכים שונים, לרבות לצורך גלגול הלוואות בשוק האפור, תוך שימוש במסמכים מזויפים.

עוד הורשע בלס, בעניין אחר, ברכישת אמצעי שליטה בבנק הספנות מבלי לקבל היתר לכך. לפי ההרשעה, בלס רכש את השליטה בבנק באמצעות חשבונות שונים של אנשי-קש מטעמו, תוך הסתרת היותו הרוכש בפועל.

לאחר שריצה את מאסרו, ביקשו נושיו של בלס להחזיר את מה שניתן מתוך הכספים שהוא חב להם. תיק פשיטת-הרגל של בלס ואשתו נפתח לפני 14 שנים, לא פחות, בגין חובות שהתנפחו בהמשך עד לסך של 160 מיליון שקל, מתוכם כ-140 מיליון לתק"ם.

לפני כשנתיים וחצי, 12 שנים לאחר שנפתח הליך פשיטת-הרגל, הושג עם בלס הסדר, לפיו ישולמו כ-6.4 מיליון שקל בלבד לנושיו בתנאי תשלום שסוכמו בהסדר. כלומר, נושיו של בלס ספגו "תספורת" של כ-96%.

השופטת דניה קרת-מאיר, שאישרה את ההסדר, עשתה זאת תוך קביעה כי ההסדר הוא "הרע במיעוטו". "אין ספק כי עובדתית ההסדר בכללותו איננו מיטיב עם הנושים", ציינה השופטת. "אולם, נראה כי האלטרנטיבה העומדת בפני הנושים היא אלטרנטיבה טובה אף פחות... קיים סיכוי קטן ביותר כי ניתן יהיה לאתר נכסים נוספים ולממש אותם כדי להגדיל את הכספים המחולקים לנושים".

גם בתנאי הסדר הנושים שלו בלס מעולם לא עמד. מספר פעמים ביקש בלס ארכה להעברת תשלומים. לעיתים קיבל, לעיתים לא קיבל. בכל מקרה, את הסכומים שאמור היה לשלם - לא שילם.

בחודשים האחרונים כבר בוטל ההסדר, אך בתמורה לבטוחה חדשה, שב ההסדר למסלולו. והנה, באחרונה הודיע הנאמן על נכסיו של בלס, עו"ד יעקב בויאר, שוב, כי לטעמו יש טעם לביטול ההליכים, שכן הם מנוצלים לרעה על-ידי בלס. בויאר הצביע על כך שההליך, כל עוד הוא מתנהל, מונע מנושיו של בלס לפעול להשבת חובם בערוצים עצמאיים.

"אנשים דוגמת החייבים (בלס ואשתו - ג'מ') אינם זכאים להגנת המחוקק באמצעות פקודת פשיטת-הרגל", כתב הנאמן לבית המשפט. "מחדליהם של החייבים מצביעים על דפוס התנהלות אשר מהווה ניצול בוטה לרעה של הליכי פשיטת-הרגל ועל התנהגות בחוסר תום-לב. לאור האמור, אין כל הצדקה לאפשר לחייבים ליהנות מההגנה שההליך מספק להם מפני נושיהם, ויש לאפשר לנושים המבקשים לעשות כן, לפעול לגביית החובות מחוץ להליכי פשיטת-הרגל".

בין לבין, ממשיכים בני הזוג בלס להתגורר בדירה בת כ-200 מ"ר בשדרות ח"ן בתל-אביב, דירה שלטענתם שייכת לגיסתו של בלס. כמו כן, לטענת חלק מהנושים, בלס ממשיך לשלוט בפועל בנכס נדל"ן ברחוב השוק בשכונת פלורנטין בתל-אביב, הכולל מגרש חניה ועשרות דירות. לטענתם, שכר הדירה באותו נכס מגיע, לכאורה באמצעות אחרים, לידיו של פושט-הרגל והעבריין המורשע.

כמעט 3 עשורים מאז שנחשף בלס במערומיו - הליכי פשיטת-הרגל, כך נדמה, נותנים לו מלבוש.