פשרה בייצוגית: תדיראן תפצה את לקוחותיה ב-12 מיליון שקל

זאת בגין פרסום נתונים מטעים על נפח מקררים שמכרה החברה ■ הפיצוי יינתן ישירות ללקוחות בדרך של מתן שירות אחריות בחינם למקררים מתוצרת תדיראן ו-Amana

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר בשבוע שעבר הסדר פשרה בבקשה לתביעה ייצוגית בשווי 12 מיליון שקל נגד חברת תדיראן, בגין פרסום נתונים מטעים על נפח מקררים שמכרה החברה לעשרות אלפי לקוחותיה.

הפיצוי יינתן ישירות ללקוחות החברה בדרך של מתן שירות אחריות בחינם למקררים מתוצרת תדיראן ו-Amana. התובע הייצוגי יזכה לגמול בסך 80 אלף שקל, ועורך דינו - בשכר-טרחה בגובה 750 אלף שקל.

לפי הנטען בתביעה הייצוגית, תדיראן נהגה בשנים האחרונות לכלול נתונים על נפח המקררים ששיווקה, שהתבררו כלא נכונים. הפער בנפח במקרים מסוימים הגיע, לטענת התובע, לעשרות אחוזים.

הסתירה בין הנתונים על הדגמים השונים לבין גודלם בפועל התגלתה מנתונים של משרד האנרגיה ושל מכון התקנים הישראלי על אותם דגמים. חלק מהנתונים הסותרים הופיעו על תווית האנרגיה שהודבקה בחלק האחורי של המקררים.

טעות לעולם חוזרת?

בתשובה לבקשה לאשר נגדה תביעה ייצוגית טענה תדיראן כי המילה "נטו", שצוינה בצמוד לנפח בפרסום בקטלוגים שלה בשנת 2010, שורבבה בטעות; וכי הקטלוגים נאספו מהחנויות לאחר גילוי הטעות.

במקרים אחרים טענה החברה כי בשל העובדה שהנפח שפורסם צוין כ"נפח כולל" - כלומר, הנפח של המקרר במדידה של ממדי המקרר "ברוטו", מבחוץ - הרי שהצרכנים לא הוטעו.

עוד טענה החברה כי חלק מהקונים שרכשו את המקררים בחנו אותם בעצמם בחנויות והתרשמו במו עיניהם מהנפח. לפיכך, טענה החברה, הלקוחות לא הוטעו.

התובע הייצוגי טען מנגד כי הסיכוי ש"טעות" מעין זו תחזור על עצמה במשך תקופה של שנה ובקשר לכל הדגמים - אינו סביר. התובע אף הפנה לכך שהחברה חדלה מלהציג את "הנפח הכולל" באתר האינטרנט שלה, לטענתו בעקבות התביעה.

לפי הפשרה שהושגה בין התובע לבין החברה ושאושרה על-ידי בית המשפט, לקוחות שרכשו מקררים של החברה בין אפריל 2005 לבין דצמבר 2009 יזכו ל-4 חודשי אחריות, ומי שרכשו מקררים מהחברה בין ינואר 2010 ועד אפריל 2012 יזכו ל-12 חודשי אחריות - על חשבון החברה.

שתי הקבוצות יחדיו מונות להערכת הצדדים 160 אלף לקוחות. שווי ההסדר הכולל מוערך ב-12 מיליון שקל.

עוד סוכם, כאומר, כי התובע יקבל 80 אלף שקל בעקבות ניהול התביעה, ועו"ד עידן איידן ממשרד איידן תירוש ושות', שייצג אותו, יזכה לשכר-טרחה בגובה 750 אלף שקל.

השופטת שושנה אלמגור ציינה בהחלטתה כי "מדובר באחד מאותם מקרים שבהם תזכה הקבוצה להטבה - בשווי מיליוני שקלים - במישרין, אף אם לחלק מהחברים בה ייוודע על אודותיה רק באמצעי תקשורת ההמונים".