התרומה האדירה של הכדורגל לכלכלת גרמניה

110 אלף עובדים במשרה מלאה, הכנסות מיסוי שנתיות של 2.3 מיליארד אירו, ושיעורי צמיחה גדולים פי 10 מאלו של המשק כולו ■ כך הבונדסליגה ויתר הכדורגל המקצועני משפיעים על כלכלתה של המדינה האירופית

באיירן מינכן, בונדסליגה / צלם: רויטרס
באיירן מינכן, בונדסליגה / צלם: רויטרס

עד כמה גדולה החשיבות של הכדורגל המקצועני בגרמניה, בראשותה של הליגה הבכירה - הבונדסליגה שעונת 2015/16 שלה יצאה לדרך ביום שישי האחרון - עבור הכלכלה המקומית? ממחקר חדש שמפרסמת מקינזי - התמונה שעולה היא די ברורה.

על-פי חברת הייעוץ הבינלאומית, הכדורגל המקצועני בגרמניה אחראי באופן ישיר ועקיף על העסקתם של 110 אלף עובדים במשרה מלאה, גידול של 40 אלף עובדים מאז 2008. אם משווים את הכדורגל ל-30 החברות הגדולות ביותר שנסחרות בבורסה של פרנקפורט - הרי שמדובר למעשה על המעסיק הרביעי בגודלו במשק הגרמני, ומי שנהנה מכך יותר מכל היא המדינה: הכנסות המיסוי של ממשלת גרמניה מהכדורגל נאמדות ב-2.3 מיליארד אירו בשנה.

על-פי נתונים שנכונים לסוף עונת 2013/14, השווי הכולל של מועדוני הכדורגל המקצועניים בגרמניה הוא 7.9 מיליארד אירו, עלייה של יותר מ-50% ביחס לבדיקה דומה שנעשתה חמש שנים קודם לכן. ההכנסות מזכויות שידור צמחו בתקופה הזו ב-47%, מהסכמי ספונסרשיפ ב-56%, מכירת כרטיסים ומנויים - 40%, מרצ'נדייז - 52%.

ממוצע הצמיחה של הכדורגל הגרמני מאז 2008 עומד על 6.1% בשנה, גבוה פי 10 מזה של המשק הגרמני כולו, ויותר משל תעשיות כגון הנדסת רכב וטכנולוגיית מידע.

עם זאת, במקינזי מעריכים כי פוטנציאל הצמיחה מתקרב למיצוי. האצטדיונים במשחקים מלאים, ואת מחירי הכרטיסים לא ניתן להעלות בשל טיעוני מסורת ותרבות. וגם בתחום גיוס המפרסמים נטען כי הכדורגל הגרמני כבר מתקרב לשיאו. תחום אחד בו יוכל הכדורגל הגרמני לצמוח הוא בזכויות השידור - בשל העובדה שרק 17% מבתי האב בגרמניה מחוברים לערוצי פרימיום בתשלום, נתון נמוך בהרבה מזה שנרשם במדינות כמו אנגליה ואיטליה - שגם מצליחות לגייס כספים גדולים יותר מהטלוויזיה עבור ליגות הכדורגל שלהן. במידה והנתון הזה יגדל בעתיד - גם ההכנסות של הכדורגל הגרמני מהתחום ימריאו.

ביחד עם ניסיונות השיווק המואצים של הבונדסליגה במזרח ובשווקים אחרים - מעריכים במקינזי כי עד 2020 יוכל הכדורגל הגרמני לצמוח במקסימום 35% נוספים.