עבריינים, קללות בדירקטוריון ומאבקים - האימפריה של ייני רועדת

עבריינים מורשעים בתפקידי מפתח, הוצאות הנהלה אסטרונומיות, טענות על מכירת חברות-בנות במחיר נמוך - והמון הליכים משפטיים ■ מאבק השליטה בין סוחר השלדים ירון ייני למשפחת גורביץ' מצליח להסעיר את שוק ההון

ירון ייני / צילום: חגי אהרון
ירון ייני / צילום: חגי אהרון

ההתנהלות בשוק ההון באוגוסט דומה כנראה להתנהלות בכל יתר המדינה - רבים מהשחקנים בחופשה ולאות של קיץ לוהט נסוכה על הכול. אבל נדמה שסיפור אחד, ואפילו לא על כסף גדול במיוחד, מצליח מאז תחילת הקיץ הזה בכל זאת לעורר אמוציות ללא סוף: מאבק השליטה בין סוחר השלדים ירון ייני לבין קבוצת גורביץ' (יוסי גורביץ' ואביו, מאיר גורביץ', בעל השליטה בחברה הציבורית ארזים, הנמצאת כעת בהסדר חוב שני לאחר ששרפה מאות מיליונים בהשקעות נדל"ן) על חברת החזקות בשם אולטרה אקוויטי.

מעבר לסבך משפטי ומבני מורכב להפליא, מה שהופך את הסיפור הזה למעניין הוא ההצצה שהוא מעניק אל ההתנהלות בחדרים האחוריים והפחות מסוקרים של הבורסה הישראלית, והדמויות המשחקות בהם תפקידים מרכזיים. ירון ייני הוא כאמור בתפקיד הראשי ושתי דמויות מרכזיות אחרות הם עבריינים מורשעים.

האחד הוא יד ימינו של ייני, מוטי מנשה, שהורשע לאחרונה בסיוע לארגון משחקי הימורים ובסיוע לקבלת דבר במרמה, ועונשו אמור להיגזר בספטמבר; השני הוא נסים דג'לדטי, איש עסקים עלום ובעל קשרים, שהורשע ביולי האחרון בהשתלטות על נכסיו של האוליגרך אלכסיי זכרנקו, שנעלם לפני כשש שנים ברוסיה ולפי החשד נחטף ונרצח.

דג'לדטי, שהיה בעברו פושט רגל ומלווה בשוק האפור, הורשע בקשירת קשר לפשע, בזיוף בנסיבות מחמירות, בשימוש במסמך מזויף, בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, בהלבנת הון ובהטרדת עד. כבר ב-2009 על רקע העלמותו של זכרנקו, פרסם G תחקיר על דג'לדטי שאז התעניין בהשקעות אחרות.