חשש מהידרדרות ביטחונית: כיפת ברזל באשדוד ובבאר-שבע

צה"ל החליט לפרוס את הסוללות באזור בשל החשש כי ארגוני טרור ברצועת עזה ינקמו נגד ישראל אם האסיר שובת הרעב ימות בבית החולים ■ מנהל ברזילי עדכן הבוקר על שיפור במצבו: "עלאן עולה על דרך המלך"

כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס
כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס

צה"ל פרס סוללת "כיפת ברזל" באזור אשדוד ובבאר-שבע. זאת, לאור החשש מירי מכיוון רצועת עזה במקרה ששובת הרעב, עו"ד מוחמד עלאן, ימות בבית החולים ברזילי שבאשקלון שם הוא מאושפז בשל הידרדרות במצבו הרפואי.

מנהל בית החולים ברזילי, ד"ר חזי לוי, עדכן הבוקר על מצבו של עלאן. "היום אני הרבה יותר אופטימי. אתמול בלילה הייתה הידרדרות במצבו ואנחנו יכולים לבשר הבוקר שחל שיפור. אין זה מעיד על השאלה אם הנזק הפיך או לא", אמר. "הוא מגלה שיפור רב. הפסקנו את ההרדמה ואת ההנשמה. הוא התחיל לתקשר ובהיבט הרפואי הוא עולה על דרך המלך. המלצותינו הן שיתחיל להיות ניזון לאט לאט במתן סוכרים", אמר.

ד"ר לוי הוסיף: "הפסקנו את ההנשמה וההרדמה של עלאן. קרובי משפחתו יהיו רשאים לבקרו בשעות הביקור, ככל החולים. לא הופעלו לחצים על בית החולים לפעול נגד הדרך שבה פעל. אנחנו כל הזמן מכנסים התייעצויות עם גורמי אתיקה. היינו במערבולת, ואנחנו עדיין בה, אבל אנחנו חלק ממערך הבריאות וצריכים לקחת על עצמנו גם משימות קשות. ברור לי שזו בעיה פוליטית, אבל פוליטיקאים לא הפעילו לחץ ואנחנו פעלנו רפואית ומקצועית".

לדבריו, "כאזרח במדינה אני מבין את המצב הרגיש סביב הטיפול ואת מקומו במאבק של ישראל עם אויביה מבית ומחוץ. עם זאת, מדובר במקצוע רגיש שכפוף לאתיקה. אנחנו לא יכולים להיתפס כמדינה לא נאורה. אני מצדד במקצוע שאני כל כך אוהב וכל כך חשוב לי והמקצוע הזה הולך כל הזמן על חבל דק מאוד - בין מתן זכות לאדם בר שיפוט להחליט על גופו, לצורך שלנו להיות נאמנים לשבועה שנשבענו להציל חיים".

עלאן, בן 30 מהכפר עינאבוס שליד שכם, עצור מאז נובמבר 2014 ושובת רעב מ-15 ביוני. בשל הגדרתו כעציר מנהלי, לא פורסם מהם החשדות העומדים נגדו. הוא פעיל בג'יהאד האיסלאמי, והיה כלוא פעמיים בעבר - שש שנים במצטבר. עקב ההרעה במצבו הרפואי, קבעו שופטי בית המשפט העליון אתמול כי הוא אינו מהווה סיכון, וכי מצבו חייב את השהיית צו המעצר נגדו. לאחר שחזר להכרה אתמול, הורדם עלאן שוב וכעת הוא ממשיך לקבל טיפול רפואי בבית החולים ברזילי.