בית הדין לעבודה: קיום משחקי כדורגל בשבת - עבירה פלילית

עד לדיון נוסף ב-7 בספטמבר מינהלת הליגה מתחייבת שלא לקיים משחקי כדורגל בליגה הלאומית בשבת ■ המינהלת: "כדורגל משחקים בישראל בימי שבת עוד לפני קום המדינה"

מכבי ת"א מול מכבי חיפה, המשחק המרכזי של ליגת העל בכדורגל / צלם: ערן לוף
מכבי ת"א מול מכבי חיפה, המשחק המרכזי של ליגת העל בכדורגל / צלם: ערן לוף

דיון דחוף התקיים בבית הדין לעבודה בנוגע לרצון לקיים משחקי כדורגל במסגרת הליגה הלאומית ביום שבת, בניגוד לרצונם של השחקנים אשר שומרים שבת.

לאחר דין ודברים בין הצדדים, התקבלה החלטה בנושא: "עד ה-7.9 מינהלת הליגה מתחייבת שלא לקיים משחקים בליגה הלאומית בשבת. בתאריך זה צפוי להתקיים דיון נוסף".

המשחק בין מ.ס אשדוד לבני לוד, שאמור היה להיערך בשבת ב-16:30, הועבר ליום ראשון ב-19:30.

ח"כ מיקי זוהר אמר בתגובה: "אני מברך על דברי השופטת, שהזכירה לכולנו כי עבודה בשבת בליגה היא מעשה פלילי לכל דבר. הצעת החוק שהגשתי בדבר מתן אפשרות למועדוני ספורט לשמור שבת הוכחה כנכונה וטובה, בכך שתמנע מצבים אבסורדיים כאלה בעתיד ותאפשר לספורטאים לשמור על יום המנוחה המגיע להם על-פי חוק. לא ייתכן שבמדינת ישראל היהודית והדמוקרטית לא יאפשרו ליהודי לשמור על השבת. לא בכדי הנושא מעוגן בחקיקה, וניסיון המינהלת להכריח את השחקנים לשחק בשבת היא מעשה פלילי"

כזכור, מינהלת הליגה שיבצה את המשחק בין מ.ס אשדוד לבני לוד לשעה 16:30 בשבת, שיבוץ שעורר מחאה בקרב מספר שחקנים בלאומית. "קיום משחקי כדורגל בשבת זו עבירה פלילית ולא אאשר בקשה כזאת", אמרה השופטת אריאלה גילצר-כץ במהלך הדיון. יש לציין כי בדבריה מתכוונת השופטת גם לליגת העל.

בשנתיים האחרונות משחקי הליגה הלאומית נערכו בימי שישי ושני. רק לפני מספר ימים, רגע לפני פתיחת העונה, הוחלט כי המשחק המרכזי בכל מחזור יתקיים בשבת. השחקנים פנו לבית הדין באמצעות עו"ד נעמי לנדאו, ובין היתר הגיעו לדיון מאמן מכבי יבנה, יוסי זוזוט, וכמה שחקנים, ביניהם אבי איבגי (מכבי הרצליה), יוסי ביטון (הפועל ירושלים) וישראל ראש (הפועל רמת-גן).

ממינהלת הליגה נמסר כי "ניסיונה של מינהלת הליגה להביא בשורה של שידור חי בערוץ פתוח למאות אלפי צופים, תוך חשיפת השחקנים, קידום גיוס חסויות והבאת חגיגית הכדורגל של הליגה הלאומית לבתים רבים בישראל, נתקלה בהתנגדות מטעם הסתדרות השחקנים. זו הגישה עתירה לבית הדין המבקשת שלא לקיים את המשחק בשבת, וחבל שבית הדין הביע עמדה תומכת בבקשה זו.

"לאור אמירתו החד משמעית של בית הדין, הסכימה המינהלת להתחייב נקודתית בלבד כי שני המשחקים הקרובים בליגה לאומית שנקבעו ליום שבת, ישוחקו כשעה מצאת השבת. בא-כוח המינהלת ביקש מבית הדין כי לנוכח החשיבות הלאומית של הנושא להפעיל את סעיף 24 ג' ולבקש כי בית הדין הארצי לעבודה ידון בנושא כערכאה ראשונה, ובכך יפסוק לגבי ההשפעות הרוחביות של כל ענף הכדורגל והמועסקים בו בישראל.

"כדורגל משחקים במדינה הזאת בימי שבת עוד לפני קום המדינה. מעל 100 שנה של סטטוס-קוו, במסגרתו מדי שבת אלפים משחקים את המשחק, עשרות אלפים מתפרנסים ממנו, ומאות אלפים צופים נהנים ממנו. שבת הוא יום המנוחה היחיד שקיים במהלך השבוע שבמסגרתו ניתן לייצר חוויה משפחתית, לאפשר לחיילים וללוחמים ליהנות אף הם מכדורגל.

"על אף שאנו מכבדים כל דת, אנו משוכנעים כי דת או/ו פוליטיקה לא צריכים להיות חלק מספורט, וכי הערבוב בין התחומים מוליד סכנות משמעותיות לספורט. מיותר לציין כי החלטה זו רלוונטית כמובן גם לכל העוסקים בתרבות הפנאי והספורט בשבת, על כל המשתמע מכך", נמסר.