שראל על הנפילות בשווקים: "לא מאוחר לתקן את התקציב"

הכלכלן הראשי לשעבר באוצר: "הממשלה מתחה את החבל יותר מדי, כל הרעה תקפיץ את הגירעון לאזורים מסוכנים" ■ ח"כ אראל מרגלית: "שר האוצר צריך לחשב כיוון מחדש"

ד"ר מיכאל שראל  / צילום: אוריה תדמור
ד"ר מיכאל שראל / צילום: אוריה תדמור

"ההתפתחויות האחרונות והנפילות בשוקי העולם צריכות לעורר דאגה משמעותית מאוד אצל קובעי המדיניות התקציבית. זו קריאת השכמה" - כך אמר הכלכלן הראשי לשעבר באוצר ד"ר מיכאל שראל בשיחה עם "גלובס". שראל הוסיף ואומר: "עוד לא מאוחר לתקן את תקציב 2016".

גם ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) קרא היום (ב') לשר האוצר "לחשב כיוון מחדש ולגבש תקציב שייתן מענה לסחרור שאליו נקלע המשק". מרגלית טען כי הצעת התקציב הנוכחית שאושרה בממשלה אינה רלוונטית משום שאין בה התייחסות לעצירת הצמיחה במשק ולהשפעות הזעזועים בשווקים הפיננסיים וההאטה בשווקי המזרח.

 

"הממשלה עשתה ההיפך מהרצוי"

שראל סבור כי עיקר הבעיה בהצעת התקציב נעוצה ביעד הגירעון הגבוה מדי שקבעה הממשלה. "הממשלה עשתה בדיוק ההיפך ממה שצריך לעשות בתקופה שבה מצב המשק עדיין טוב. התנהלות נכונה בתקופה כזו הייתה צריכה להיות קביעת יעד גירעון נמוך ככל האפשר, על-מנת להשאיר לאוצר מרחב תמרון במקרה של הרעה בפעילות הכלכלית וגלישה למיתון", אמר שראל המכהן כיום כראש תחום כלכלה בפורום קהלת (מכון מחקר פרטי המזוהה עם כלכלת שוק חופשי - ע"ב).

"מה שהממשלה עשתה בפועל היה הפוך: תכננו גירעון גבוה מאוד בלי שום סיבה כלכלית או חברתית, אלא אך ורק פוליטית. על זה עוד הוסיפו תרגילים חשבונאיים בנושא פינוי מחנות צה"ל, מחיר למשתכן והרכבת, שמשמעותם שהגירעון בפועל גבוה יותר מהגירעון המדווח".

- איך ישפיעו על המשק הירידות האחרונות בבורסות העולם?

שראל: "ללא ספק, הירידות בשווקים הפיננסיים יגרמו גם לפגיעה בכלכלה הריאלית ולירידה נוספת בייצוא. מבחינת המשק, האינדיקטורים החלשים לגבי הייצוא היו ידועים כבר זה זמן, אבל הנתונים האחרונים על הירידה בהשקעות ועצירת העלייה בצריכה הפרטית בהחלט מפתיעים לרעה. נכון שמצד שני היו הכנסות גבוהות ממסים - אבל האפקט של עצירת הצמיחה בא לידי ביטוי בהכנסות ממסים רק אחרי חצי שנה עד שנה, כך שהירידה בהכנסות ממסים עוד לפנינו".

- לדעתך, האם צריך לעדכן את תחזית ההכנסות ממסים?

"קשה לעשות תחזיות כשהשווקים נופלים ב-3% ליום. הבעיה היא שגם בהנחה שהתחזית הנוכחית תתממש, הממשלה מתחה את החבל יותר מדי גם מבחינת הגירעון וגם מבחינת התרגילים החשבונאיים. כל הרעה תקפיץ את הגירעון לאזורים מסוכנים".

- סוכנות הדירוג מודי'ס פרסמה אתמול הודעה למשקיעים בעקבות נתוני הצמיחה החלשים של המשק ברבעון השני, והזהירה כי אם תימשך העצירה החדה בצמיחה - הדבר יוביל לסטייה מיעדי הגירעון, אירוע שיהיו לו השלכות שליליות על דירוג האשראי. חרף אזהרותיך, לא נראה שליעד הגירעון הגבוה הייתה השפעה על דירוג האשראי של ישראל.

שראל: "נראה שהחשש מהורדת דירוג הוא הדבר היחיד שמדאיג את הממשלה - ולכן הממשלה מרשה לעצמה לסטות שוב-ושוב מהכללים שקבעה לעצמה, כשהשיקול היחיד הוא האם סוכנויות הדירוג יסכימו לקבל את זה. בעיני זה עצוב מאוד".