מחשבים זעירים של אינטל יסייעו לחקור את היעלמות הדבורים

להיעלמות המסתורית של הדבורים יש השלכות אקולוגיות וכלכליות מרחיקות לכת, ומדענים בכל רחבי העולם מנסים להתמודד עם התעלומה

אחת האמירות אשר מיוחסת לפיזיקאי אלברט איינשטיין היא שבני האדם ייעלמו בתוך 4 שנים לאחר הכחדת הדבורים. הטענה האפוקליפטית הזו מתבססת על כך שכשליש מאספקת המזון העולמית תלויה בהאבקה.

בשנים האחרונות הדבורים נעלמות מהעולם בקצב מטריד - עשרות מיליארדי דבורים מתות בכל שנה - ובמדינות מסוימות הן פשוט לא קיימות יותר. מדענים החוקרים את התופעה מדברים על מספר גורמים שעשויים להסביר את המצב, לרבות מחלה אשר קרויה "תסמונת קריסת המושבה". גורמים נוספים שעשויים לפגוע בדבורים הם חומרי הדברה, קרינה סלולרית והתחממות גלובלית.

להיעלמות המסתורית של הדבורים יש השלכות אקולוגיות וכלכליות מרחיקות לכת, ומדענים בכל רחבי העולם מנסים להתמודד עם התעלומה.

היום פורסם כי שחקנית מפתיעה - ענקית השבבים אינטל - תצטרף למחקר שעוסק בהכחדת דבורים. אינטל הודיעה היום על שיתוף-פעולה עם CSIRO, סוכנות המדע הלאומית של אוסטרליה. אינטל תטמיע את השבבים שלה בכוורות ובמקרים מסוימים גם על הדבורים עצמן. חיישנים זעירים ינטרו את התנהגות הדבורים ומחשבים קטנטנים, בגודל של בול דואר, יעבדו את הנתונים.

"מושבות הדבורים ברחבי העולם קורסות ואיננו יודעים מדוע", אמר פרופסור פאולו דה סוסה ממשרד המדען הראשי ב-CSIRO, "מאחר שזוהי סוגייה כלל עולמית דחופה, ראינו צורך בפיתוח מתודולוגיה אשר כל מדען בעולם יוכל להשתמש בה. באופן זה נוכל לחלוק ולהשוות נתונים מכל חלקי העולם ולחקור במשותף את בריאות הדבורים. המאמץ המלוכד הזה הוא דוגמה פנטסטית ליתרונות האינטרנט של הדברים (IOT)".

"יכולתנו להמשיך ולכווץ את ממדי הטכנולוגיה תוך שיפור נצילות החשמל שלה, מאפשרת לנו לחשוב על מקומות ומצבים חדשים שבהם אפשר להיעזר במחשוב. 'חוק מור' לא רק מניע את השינוי הטכנולוגי אלא יוצר גם ערך כלכלי וקידום חברתי עצומים. היישום הטכנולוגי הנוכחי הוא דוגמה הממחישה זאת מצוין", הוסיף דייויד מלרס, מנהל המכירות של פתרונות ארגוניים באינטל אוסטרליה וניו-זילנד.

נציין כי במסגרת שיתוף-הפעולה הייחודי יוצמדו תגי RFID זעירים לגבן של דבורים. תגים אלה מאפשרים זיהוי וניטור, באמצעות תדרי רדיו. בנוסף, לכוורות יוכנסו התקני מחשב קטנים של אינטל וכן ערכות של חיישנים זעירים, לרבות חיישני תנועה וחיישנים סביבתיים שונים.

הנתונים שייאספו וינותחו במסגרת המחקר יספקו מידע לכוורנים, לתאגידים, לממשלות ולכל העוסקים בתחום. המידע יאפשר לקבוע מהי הדרך הטובה ביותר לשמור על בריאותן של דבורי הדבש, שהינן חיוניות לאספקת המזון בעולם באמצעות האבקת הצמחים שהן מבצעות.