כבר לא לובשת פראדה: המפולת בסין נוגסת גם במותגי היוקרה

בוטיקי היוקרה במרכזי הקניות בהונג קונג שוממים מקונים ■ המשבר בשוק ההון והפיחות ביואן פוגעים בתיאבון הצרכן הסיני לקרטייה, ברברי וגוצ'י

חנות של פראדה בהונג קונג / צילום: רויטרס
חנות של פראדה בהונג קונג / צילום: רויטרס

גם בהונג קונג יש "טיימס סקוור", מגדל קניות, על אחד מרחובות הקניות העמוסים ביותר בעיר, תחת שלטי ניאון של מותגים, כמו מון בלאן, קרטייה, גוצ'י וברברי. ואולם, בחלל הקניות המהודר, הבוטיקים שוממים, בדרך-כלל, מקונים. ימי השפע של מותגי היוקרה בסין הסתיימו כנראה עם מפולת המניות ופיחות היואן, שהגבירו את ההאטה הכלכלית שכבר הסתמנה.

האפקט של התפתחויות אלו על הצרכנים הסינים, שהתווספו לקמפיין הממשלתי נגד הנוהג של הענקת מתנות אישיות לעובדי ציבור, משפיעות לרעה - לפי ה"ניו-יורק טיימס" - הן על המשקיעים והן על מותגי היוקרה עצמם.

השקט השורר בקומות הקניות ב"טיימס סקוור" ובבתי הכלבו המהודרים האחרים בהונג קונג מהווה ניגוד מוחלט לצריכה הקדחתנית של השנים האחרונות, שבהן צעירים וצעירות סינים מהמעמד הבינוני החדש גילו תיאבון בלתי-רגיל לתיקי יד של שאנל וצעיפים של הרמס. אחרי גידול דו-ספרתי באחוזים מדי שנה בעשור האחרון, ההוצאה על מותגי מותרות בסין התכווצה לראשונה בשנה שעברה לכ-18 מיליארד דולר, ירידה של 1%, לפי חברת הייעוץ הבינלאומית "ביין אנד קומפני".

סין רבתי, כולל הונג קונג, טייוואן וסינגפור, מספקת 25% מהמכירות העולמיות של המותג "ברברי", ו-20% מהמכירות של בית האופנה "פראדה" - לפי אומדנים של הבנק הצרפתי, "BNP פאריבה", שמצוטטים ב"ניו יורק טיימס". 35% ממכירותיה של קבוצת סוואץ', שמותגיה כוללים את "אומגה", "הרי ווינסטון" ו"בלמן", מיועדות לסין, הונג קונג ומקאו.

אפקט הפיחות

חלקם של הקונים הסינים ברכישות מותגי היוקרה הוא למעשה אף בשיעור גבוה יותר אם כוללים בנתונים גם את הרכישות של תיירים סינים מחוץ לארצם. מחוץ לסין, מותגי היוקרה בדרך-כלל זולים יותר בהשוואה למחיריהם בבייג'ין או בשנחאי, שבהן הקונים צריכים לשלם מיסי יבוא על המוצרים. לפי חברת ביין, כמעט מחצית מההוצאה הסינית על מותגי יוקרה מתרחשת מחוץ לסין.

בנוסף למפולת בשוק המניות, ממשלת סין החליטה לבצע פיחות ביואן שמחליש גם את הדולר ההונג קונגי, כאשר החשש מפני סבבים נוספים של פיחות יזום גורם לפגיעה נוספת בשוק מותגי היוקרה. "זהו הקש ששובר את גב הגמל מבחינת מותגי היוקרה שבנו על הצרכן הסיני שיניע את צמיחת ההכנסותיהם", אומר דייויד פרידמן, נשיא וולת-אקס, חברת מחקר לשוק היוקרה מניו יורק.

יואן חלש יותר מייקר לא רק את התוצרת זרה בסין, אלא גם את עלות נסיעות הסינים לחו"ל, לערים כמו ניו יורק ומילאנו, ומביא לירידה בהיקף הנסיעות, שגם בהן רוכשים הסינים מותגי יוקרה. כלכלה רעועה יותר וזעזועים בשוקי ההון יפגעו ממילא בתנועת התיירים הסינים לחו"ל. "אנשים נוסעים פחות, והסערה בשווקים גורמת להם להתחפר ולחשוב שוב על ההוצאות שלהם", אומר אנליסט מניות בכיר ב"נומורה סקיוריטיז" בניו יורק. "גם כאן, כשהולכים על בשדרה החמישית במנהטן, רואים חנויות ריקות יותר".

עם זאת, חשוב להעמיד דברים בפרופורציה. לפי חישובי BNP פאריבה, פיחות של 5% ביואן הסיני יפגע במכירות מותגי היוקרה הגדולים, כמו ברברי, הרמס, פראדה, לואי ויטון וסוואץ', בשיעור כולל של פחות מ-1%. אפילו פיחות של 20% במטבע הסיני יפגע ב-5% ממכירות מותגי היוקרה, לפי חישובי הבנק הצרפתי. "לפי שעה זה נראה כמו סערה בשוקי ההון, לא בכלכלה הריאלית", אומר אחד מדוברי הבנק. "אם הסערה הזו תימשך, תהיה לה בשלב מסוים השפעה על הכלכלה הריאלית הסינית".

ז'ו טינג, מנהלת מכון פורצ'ן קרקטר, חברת מחקר בשנחאי שמפרסמת את "דוח היוקרה הסיני" השנתי, שולחת מסר מרגיע ומעריכה שתיירות קניות היוקרה הסינית בחו"ל תימשך למרות אי-הוודאות בשווקים ופיחות היואן. הסיבה לכך פשוטה, היא אומרת - תיק יד יוקרתי של Furla עולה בסין 310 דולר אחרי הנחה, ואילו בנמל התעופה "ליאונרדו דה וינצ'י" ברומא הוא עולה כ-100 דולר בלבד. לדבריה, "הפיחות של היואן ב-2.8% עד כה לא מרתיע את הצרכנית הסינית שלהוטה לרכוש מותגי יוקרה בחו"ל".