האם המפכ"ל המיועד גל הירש יעבור המשוכה של ועדת טירקל?

בפני הוועדה צפויים להופיע ולהגן על המינוי, גלעד ארדן, השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה היוצא, יוחנן דנינו, וכן הירש עצמו ■ המתנגדים: בכירי המשטרה לשעבר, בהם המפכ"ל בדימוס משה קראדי, והורים ששכלו את בניהם במלחמת לבנון השנייה

ביום שלישי הקרוב תתכנס הוועדה לאישור מינויים מיוחדים בשירות המדינה, בראשות השופט העליון בדימוס, יעקב טירקל, כדי לדון במינויו של תת אלוף במיל', גל הירש, למפכ"ל המשטרה.

בפני הוועדה צפויים להופיע ולהגן על המינוי, גלעד ארדן, השר לביטחון פנים שבחר בהירש והעדיף אותו על פני מועמדים מתוך המשטרה, מפכ"ל המשטרה היוצא, יוחנן דנינו וכן הירש עצמו.

הוועדה צפויה לדון בהתנגדותם למינוי של בכירי המשטרה לשעבר, בהם המפכ"ל בדימוס משה קראדי. כמו כן תידון בקשת הורים ששכלו את בניהם במלחמת לבנון השנייה, להופיע בפני הוועדה ולהעלות טענות נגד המינוי. ההורים אף הקימו אוהל מחאה מול בית ראש הממשלה במטרה למנוע את מינוי הירש.

הירש, נזכיר, פיקד על הגזרה המערבית בה בוצעה חטיפת החיילים, אהוד גולדווסר ואלדד רגב, שהובילה לפריצת מלחמת לבנון השנייה. לאחר המלחמה נמתחה ביקורת על תפקודו של הירש, בין היתר על ידי ועדה בראשות האלוף דורון אלמוג והירש נאלץ לפרוש מהצבא.

ועדת טירקל בוחנת את כשירותם של בעלי תפקידים בכירים במדינה: הרמטכ"ל, ראש המוסד, מפכ"ל המשטרה, ראש השב"כ, נציב בתי הסוהר, נגיד בנק ישראל והמשנה לנגיד. תפקידה של הוועדה אינו לבחון את איכות המינוי אלא להבטיח את טוהר המידות במינויים הבכירים, ולבחון שמא דבקו פגם או דופי כלשהם במינויים המוצעים.

בית המשפט העליון פסק בעבר כי "תפקידה של הוועדה הוא לבדוק את המינוי המוצע מבחינת טוהר המידות במובנו הרחב של מושג זה, הן מבחינת האדם המוצע לתפקיד, הן מבחינת הגורם הממנה, והן מכל היבט אפשרי אחר שעשויה להיות לו נגיעה לשאלת טוהר המידות הכרוך במינוי".

לגישת העליון, פרשנות רחבה זו של סמכות הוועדה המייעצת נובעת מנוסחה של החלטת הממשלה ומהתכלית והמטרות שלשמן הוקמה. "פרשנות זו מתיישבת עם התפיסה המדגישה את חשיבותה של הביקורת המינהלית כאמצעי רב חשיבות לבחינה מעמיקה ויסודית של הסוגיה העומדת לדיון. ... ביקורת מנהלית כאמור עשויה להיות אף רחבה יותר מן הביקורת השיפוטית, המתמקדת, על-פי טיבה, בבחינה - האם נפל בהחלטה פגם משפטי".

אם הירש יעבור בהצלחה את בחינת ועדת טירקל, יצטרך לעבור מינויו גם את אישור הממשלה. אם יעבור את שתי המשוכות, צפוי הירש להתחיל למלא את התפקיד המאתגר בעוד מספר שבועות.