חברת ייעוץ: "מחירי הסלולר בישראל צפויים לעלות"

האפשרות שגולן תצא מהמשחק הסלולרי ממשיכה לעורר הדים: חברת פרומתאוס מעריכה כי חברות הסלולר יתקשו לעבור את רף ההכנסות של 80-90 שקל ללקוח, לעומת 65 שקל היום

מחירי הסלולר בישראל יעלו - אך השוק לא יחזור לרמות המחירים שאפיינו אותו בעבר. כך מעריך יובל זילברשטיין, מנכ"ל פרומתאוס ייעוץ כלכלי, בשיחה עם "גלובס", בעקבות הודעת גולן טלקום בשבוע שעבר על כך שהיא עומדת למכירה.

לפי זילברשטיין "קשה לומר שמדובר בהפתעה מוחלטת"."יש מי שהופתעו מהודעת גולן שכן רבים בשוק ההון האמינו כי גולן תמשיך להיות גורם מחולל תחרות בשנים הקרובות. יש שטענו כי מדובר בתרגיל שנועד ללחוץ על ראש הממשלה", אמר זילברשטיין, "בכל מקרה - מדובר באירוע דרמטי, אשר מהווה הזדמנות לחשבון נפש של שוק הסלולר בישראל".

לדבריו, "קשה להגיד שמדובר בהפתעה מוחלטת. בשוק היה ברור כי המצב הנוכחי המאתגר צפוי להביא לקונסולידציה בענף הסלולר בשלב זה או אחר. למעשה, התחרות הקשה שגולן טלקום הביאה לשוק הסלולר יצרה, להערכתנו, חוסר שיווי משקל ושחיקה במחירי השירותים כך שהמחירים במבצעים החדשים שמפורסמים מעת לעת מייצגים מחירי הפסד לחברות".

זילברשטיין אמר עוד, כי "אמנם הבשורה לציבור הייתה גדולה וחיובית, אך קשה להתעלם מהשחיקה המשמעותית ברמת המחירים בישראל בהשוואה לחו"ל. למעשה, מבחינת השחיקה במדד ה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת למנוי) של חברות הסלולר בישראל בשנים 2010-2014 בהשוואה לשווקים מפותחים, עולה כי מחירי הסלולר בישראל הם מהנמוכים בעולם. אין ספק כי מדובר בהישג אדיר לצרכן הישראלי, אך העובדה כי מדובר במצב השונה מהותית מהעולם, עלולה להצביע על כך שהחברות לא יוכלו להתנהל כך לאורך זמן.

"להערכתנו, יציאה אפשרית של גולן טלקום מהמשחק, לאחר שהתברר שאינה מתכוונת להקים רשת תקשורת משל עצמה ואף פירקה את האנטנות המעטות יחסית שכבר פרסה, יכולה להוביל את השוק לרציונליזציה ויציבות הדרושים לקיום פעילות עסקית הגיונית ובת-קיימא. המשמעות היא עליית מחירים בענף בטווח הקצר והבינוני. אנו מעריכים כי כחלק מתהליך ייצוב השוק, מחירי השירותים בענף הסלולר יעלו ויצמצמו את הפער עם המחירים בעולם, אך עדיין יהיו נמוכים מהותית ממחירי העבר, שעמדו על ממוצע של 150-160 שקלים ללקוח. נציין כי המחיר הענפי הממוצע כיום עומד על 65 שקלים (מגזר פרטי ועסקי, ללא מע"מ), וקשה להאמין שהמודעות הצרכנית הגבוהה תאפשר לחברות להעלות מחירים מעבר לסף של 80-90 שקלים".

"גם מבחינת נתוני הרבעון השני לשנת 2015 של החברות פרטנר וסלקום מתגלה תמונה עגומה עם נתוני רווחיות נמוכים מאוד. שיעורי ה-EBITDA של החברות נמצא בירידה מתמדת החל מחודש מאי 2012, כאשר החברות מציגות שיעורים נמוכים מן המקובל בענף בשווקים דומים, כך שרווחיות חברות הסלולר בישראל היא מהנמוכות בעולם (לחברות ותיקות), שיעור ה-EBITDA ברבעון השני של שלוש החברות הוותיקות בישראל עמד בממוצע על 19% בלבד בהשוואה ל-28% בממוצע מדינות מפותחות בעולם המערבי".

עוד הוא ציין כי סלקום ופרטנר הודיעו לאחר פרסום תוצאות הרבעון השני כי הן צופות הפסדים ברבעון השלישי. פרטנר הציגה ירידה של 80% ברווח הנקי ברבעון השני של 2015 בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2014, עם רווח נקי בסך של 9 מיליון שקלים בלבד. סלקום הציגה נפילה של 84% בהשוואה לרבעון המקביל עם רווח נקי בסך של 12 מיליון שקלים. בנוסף לחששות הרווחיות בחברות הסלולר, נתונים נוספים המעידים על חוסר שיווי המשקל בשוק הינם שיעורי נטישה ויחסי מינוף (יחס חוב - EBITDA) הגבוהים בצורה משמעותית בהשוואה לשווקים וחברות במדינות מפותחות אחרות.

כאמור, האפשרות כי גולן טלקום תירכש איננה זרה למגמה המתרחשת לאחרונה בשוק הסלולר, סבורים בפרומתיאוס. לאחרונה אנו צופים במגמת קונסולידציה בשוק הסלולר הישראלי לאחר רכישת המפעילות הווירטואליות יופון והום סלולר על ידי פלאפון וסלקום בהתאמה. גם חברת הייעוץ סבורה שמסתמן כי סלקום תהיה הרוכשת הטבעית של גולן טלקום, שכן גולן מתארחת ופועלת על הרשת של סלקום כמפעיל וירטואלי (בייחוד לאחר שפירקה 86% מפריסת האנטנות שלה נכון לחודש יוני). "סלקום יכולה להרוויח מצבת לקוחות מרשימה של כ-850 אלף מנויים (שאמנם רובם במחירים מאוד נמוכים ולכן לא תוכל לשמרם) ואף להשתמש בגולן טלקום בתצורת מותג לואו קוסט, כפי שפלאפון עושה עם וואלה מובייל ופרטנר בסמייל 012. להערכתנו, מורשת גולן טלקום תמשיך גם במידה ותירכש על ידי סלקום או כל חברה אחרת. המורשת ששינתה את פני הענף הביאה ליצירת מוצר אחיד, פשוט וקל לעיכול בצורת חבילות 'הכל כלול', מודעות צרכנית גבוהה למחיר ואף הביאה לשינוי וייעול חברות הסלולר הוותיקות".

EBITDA
 EBITDA