דויטש ובירם חוברים לכלל ביטוח להקמת קרן השקעות

הקרן מיועדת להשקיע בחברות צמיחה בינוניות בעלות מחזור פעילות של 100-150 מ' ש', ודומה במתכונתה לקרנות שאת הקמתן מקדמת המדינה בימים אלו ■ הקמת הקרן נמצאת בשלב ראשוני

רוני בירם וגיל דויטש / צילום: איל יצהר
רוני בירם וגיל דויטש / צילום: איל יצהר

גיל דויטש ורוני בירם, מייסדי אקסלנס, שהפכו לבעלי הון לאחר שמכרו את מניותיהם בבית ההשקעות, בדרך להקמת קרן השקעות משותפת עם קבוצת כלל ביטוח, שבניהול איזי כהן. כך נודע ל"גלובס". על פי גורמים בשוק, מדובר עדיין בשלב ראשוני של הקמת הקרן, ויעברו חודשים עד שהקרן תחל להשקיע בפועל.

על פי ההערכות, הקרן המשותפת מיועדת להיות בהיקף של כחצי מיליארד שקל, כשמחצית מההשקעה בקרן תיעשה על ידי דויטש ובירם, והמחצית השנייה באמצעות כלל ביטוח. כמו כן, על פי אותן הערכות, דויטש ובירם הם שינהלו את הקרן המשותפת. מכלל ביטוח לא נמסרה תגובה. את תגובתם של דויטש ובירם לידיעה לא ניתן היה להשיג.

גורמים המעורים בנושא טוענים כי מדובר בקרן שתשקיע בחברות צמיחה בינוניות בעלות מחזור פעילות של 100-150 מיליון שקל לפחות, ושתעניק מימון באמצעות עסקאות חוב, אקוויטי (מניות) ואף מזנין. מדובר בקרן הדומה במתכונתה לשתי קרנות השקעה בחברות בינוניות שהמדינה מקדמת עתה את הקמתן, באמצעות משרד הכלכלה. לאחרונה דווח כי בכוונת המדינה לבחור בשני גופים שינהלו שתי קרנות, שההיקף של כל אחת מהן יעמוד על כ-300-450 מיליון שקל (כשהמדינה תשקיע בכל אחת מהן כ-100 מיליון שקל), וההשקעה המירבית שתבוצע על ידן תהיה עד כ-70 מיליון שקל.

המימון: מאקזיט אדיר באקסלנס

מבחינת כלל ביטוח מדובר בהרחבת פעילות ההשקעות האלטרנטיביות, שנובעת בין היתר מרצון להשיג ריבית עודפת בימים אלה של ריביות אפסיות. זאת, בזמן גידול נמשך בהיקף הכספים המנוהל בקבוצה המוסדית הגדולה, בתקופה שבה ישנו קושי במציאת אפיקי השקעה אטרקטיביים דיים, על רקע התשואות הנמוכות בשוקי החוב, ולאחר ששוקי המניות נסקו בשנים האחרונות, ואולי אף הפכו בחלק מהמקרים לבועתיים.

מהצד השני, דויטש ובירם היו עד לפני מספר שנים גורמים דומיננטים בשוק ההון המקומי, הודות למרכזיות שתפס בית ההשקעות אקסלנס, אותו ייסדו. בשלהי 2005, ימי גאות בשוק ההון המקומי, חתמו השניים על עסקת ענק למכירת החזקותיהם במניות בית ההשקעות (41%) לחברת הביטוח הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, כשהתמורה נגזרה מנוסחה שברבות הימים התבררה ככדאית ונדיבה מאוד מבחינת השניים.

בעיצומו של המשבר הכלכלי האדיר של 2008 הורע מצבה של הפניקס ושווי השוק של אקסלנס נחתך, כך שבין הצדדים נתגלע סכסוך חריג סביב הסכם הרכישה הנדיב, שהגיע עד לכתליי ביהמ"ש. בסופו של דבר חתמו הצדדים במחצית 2009 על הסכם מחודש, שבסופו מכרו בירם ודויטש את החזקותיהם בבית ההשקעות בחמש מנות. גם לאחר מתווה הפשרה עדיין היה מדובר בעסקה מוצלחת מאוד מצד השניים, שבסך הכל קיבלו מהפניקס כ-720 מיליון שקל, לאחר שהשלימו את העסקה במחצית הראשונה של 2013.

לאחר השלמת העסקה הפכו דויטש ובירם לבעלי הון של ממש, ופנו לביצוע של מספר השקעות. אחת מהן הייתה בתחום האנרגיה המתחדשת, בעיקר בחו"ל, והנדל"ן המניב באמצעות חברת סאנפלאואר (הנסחרת כיום בשווי של 235 מיליון שקל); אחרת הייתה בתחום הנדל"ן המניב בדנמרק; השקעה נוספת בוצעה באיתור הזדמנויות בשוק החוב המקומי וזאת באמצעות קרן ההשקעות ברוש, שבניהול אמיר אפרתי ואורי רובין (ושמנהלת בעיקר את כספם של בירם ודויטש).

בנוסף לכך, באחרונה נודע כי השניים צפויים להיכנס לגרעין השליטה בחברת קרדן יזמות, הפועלת בתחומי הרכב והנדל"ן בישראל, במקום יוסף גרינפלד, שנקלע לחובות כבדים. קרדן יזמות דיוווחה ששותפיו של גרינפלד, אבנר (אבי) שנור ואיתן רכטר, חתמו על מסמך עקרונות המצרף את בירם ודויטש לדבוקת השליטה, במקרה בו יימכרו מניותיו של גרינפלד בחברה במסגרת הליכי פשיטת הרגל שהחלו נגדו הבנקים. בירם ודויטש כבר דווחו כבעלי עניין בקרדן יזמות, אחרי שהשקיעו 12.5 מיליון שקל בכ-10% ממניות החברה.