ישראלי תובע 100 אלף ש' מ-eBay: פסלו אותי באתר

טוען כי eBay פסלה אותו מלמכור באתר, לאחר שביקש למכור בושם של שאנל במחיר נמוך ממחיר השוק

"חברת eBay הסירה את מודעת המכירה שלי מהאתר, בלי סיבה וללא נימוק, רק משום שאני 'מוכר פרטי'. החברה משתפת פעולה עם שלל תאגידי ענק בתמורה לשלמונים, ולמעשה יוצרת אצלה מונופולין ותיאום מחירים המונע מכירה של מוצרים שלא דרך משווק מורשה ורשום הקשור לחברות אלה, ובפועל מונעת אף מסחר במוצרי יד שנייה השייכים לאותה 'רשימה סגורה", כך טוען עו"ד פז יצחקי-וינברגר בתביעה שהגיש נגד חברת eBay לבית משפט השלום נתניה, בטענה להוצאת דיבה ולשון הרע נגדו.

התובע רצה להפתיע את אשתו, ובשלהי שנת 2014 רכש במשביר לצרכן את הבושם מדמואזל של חברת שאנל (Chanel). הבושם נחשב ליוקרתי, ולפי התביעה הוא נמכר בסכום של כ-800 שקל לבקבוק.

לדאבונו של התובע, כשרצה לתת את המתנה לרעייתו בפברואר 2015, גילה כי היא אינה חפצה בו. לדבריו, הסיבה לכך היא, בין היתר, ש"מייסדת חברת Chanel, הגברת קוקו שאנל, שיתפה פעולה עם הנאצים ועבדה עבורם תוך שנאת יהודים ואנטישמיות קיצונית, ומשכך ראוי מוסרית (והדבר נכון בוודאי ליהודים וישראלים בנים ובנות למשפחות שרבים מחבריהם נספו בשואה) שלא לרכוש מוצרים שכאלה".

ביקש למכור בפחות כדי לזרז את המכירה

משכך החליט התובע למכור את הבושם ב-eBay. עו"ד יצחקי-וינברגר מסביר כי הוא משתמש קבוע בחברה, המוכרת וקונה פריטים שלו ושל משפחתו למעלה מעשור, ובתוך כך "צבר 100% פידבק חיובי עם 391 מדרגים, כלומר התובע ביצע ממוצע של לכל הפחות 3 עסקאות מדי חודש בחודשו ב-13 השנים האחרונות".

לדבריו, הוא צבר אגב כך "מוניטין ללא רבב, המאפשר לו גם להמשיך לסחור בקלות בזירה של ebay.com וקלות יחסית למכור מוצרים בגלל המהימנות שצבר".

יצחקי-וינברגר פרסם בחודש ינואר השנה את מודעת מכירת הבושם, שעלתה לו 5 דולר, "תוך שקיבל אישור מיידי לעליית הפרסום לאוויר ולתקינותו".

את הבושם המקורי והסגור הוא הציע למכירה לטענתו במחיר נמוך ממחיר השוק (במכירה פומבית החל מ-40 דולר), במטרה שיימכר. אלא שלהפתעתו, יום למחרת פרסום המודעה הוא קיבל הודעה "מוזרה מאוד" בתיבת הדואר האלקטרוני שלו, המודיעה לו כי הוא "הושעה לצמיתות" מהאתר, וכי מודעתו הוסרה, בנוסח הבא: "לאחר בחינה של חשבונך, יש לנו חששות לגבי פעילות המכירה שלך. כתוצאה מכך יכולת המכירה שלך הוסרה לצמיתות. לא תוכל למכור פריטים חדשים, אסור לך גם לפתוח חשבון חדש; חלק או כל המודעות שלך הוסרו, רשימה תצורף בהמשך; זיכינו את חשבונך על עמלות שנגבו".

ביחס לנימוקי הסרת המודעה והחשבון נכתב: "ההחלטה שלנו מבוססת על ראיות מרשומותינו, והיעד שלנו הוא להפוך את eBay למקום בטוח יותר לקונים ומוכרים. יש לנו אי-נוחות מפרקטיקות המכירה שלך ומהמודל העסקי שלך, ואנו מרגישים שההתנהלות שלך לא עוזרת לקידום סביבת קנייה ומכירה חיובית. למרות שאסור לך למכור באתר, אתה עדיין יכול לקנות, לשלוח מייל, להשאיר פידבק לאחרים ולעשות פעולות אדמיניסטרטיביות אחרות".

"יש רשימה סגורה"

יצחקי-וינברגר טוען כי ניסה ליצור קשר עם נציגי החברה, אך לא זכה למענה ענייני. הוא טוען כי בתור היותו מוכר "פרטי" באתר המעוניין למכור מוצר מבית חברת הענק שאנל, אזי לא ניתנת לו האפשרות. זאת, לעומת "רשימת מוכרים סגורה" לטענתו של חברת שאנל, המקפידה למכור את מוצריה אך ורק באמצעותם, במחירם הגבוה, ולא מאפשרת למוכרים פרטיים למכור את הפריטים במחירים מוזלים יותר.

יצחקי-וינברגר מסביר כי לחברה יש תוכנית בשם VeRO, אשר "לכאורה באה להגן על בעלי זכויות יוצרים מהפרת זכויותיהם ובאה למנוע למשל מכירה של מוצרים מזויפים או לא חוקיים". אלא שלדבריו, התוכנה "התגלתה כבעצם כסות ליצירת הכנסות-עתק ל-eBay העולמית (שייתכן שהיא אף פלילית לכל דבר ועניין), במסגרתה משתפות הנתבעות פעולה עם שלל תאגידי ענק (כמו שאנל ותאגידים רבים ואחרים) בתמורה לשלמונים, ויוצרת אצלה למעשה מונופולין ו'תיאום מחירים' המונע מכירה של מוצרים שלא דרך משווק מורשה ורשום הקשור לחברות אלה, ובפועל מונעת אף מסחר במוצרי יד שנייה השייכים לאותה 'רשימה סגורה'".

הסכום שיצחקי-וינברגר תבע הוא כ-100 אלף שקל. (ת"א 47212-08-15).

מחברת eBay לא נמסרה תגובה.